نقش مهدوی‌کیا در فیفا دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

سایت بدون – اسطوره فوتبال ایران و پیشکسوت پرسپولیس، مهدی مهدوی کیا، حالا عضو جدید IFAB است. نهادی که قوانین فوتبال را تحت کنترل خود دارد و در تغییر کلیدی آن حرف اول را می‌زند.

اسطوره‌ای از جنس دیگر

عرف قضیه آن است که یک اسطوره فوتبال آن هم از نوع لژیونر و بوندس لیگایی‌اش، پس از بازنشستگی سراغ منصب‌های بزرگ و کلیدی برود. فرقی هم ندارد که در حیطه مدیریت یک باشگاه باشد یا بعد فنی آن. نکته مهم مهره‌سوزی باشگاه‌های ما و در نهایت عجزشان در تصمیم‌گیری درست و مناسب است. اگر اینطور نباشد و بی‌خیال باتجربه‌های قصه‌مان بشویم، بحران‌ها یکی پس از دیگر رخ‌نمایی کند، می‌گویید نه؟ از رحمان احمدی سه کارته، لیست مفقود آسیایی استقلال و محرومیت پرسپولیس بپرسید.

اما  تفاوت مهدی مهدوی کیا با بقیه اسطوره‌های فوتبال ایران زیاد است؛ خیلی! مهدوی کیا به جای آن که یک گوشه بنشیند و برای نیمکت فلان تیم بحران زده دندان تیز کند، ترجیح داد سراغ‌ نهال‌هایی برود که در آینده درخت حیات فوتبال ایران خواهند بود. آنقدر در مسیر فوتبال پایه تاخت که حالا استعدادهای ایران و هامبورگ زیر نظر او مهدوی‌کیا شدن را می‌آموزند. پس به فیفا حق بدهید که چنین مهره آینده‌نگر و حرفه‌ای را به جمع خود اضافه کند؛ IFAB، نهاد مهمی که فوتبال را در چنگال خود گرفته و آن را به سوی تکامل می برد.

تاریخچه تاسیس IFAB

کمیته بین‌المللی فوتبال، International Football Association Board (به اختصار IFAB) وظیفه قانون‌گذاری در فوتبال را برعهده دارد. این نهاد در سال ۱۸۸۶ توسط بریتانیایی‌ها تاسیس شد. آن زمان سازمانی که فوتبال را در سطح بین المللی زیر یک چتر جمع کند وجود نداشت. برای همین در اتحادیه‌های مختلف سالیان دور تفاوت‌های جزئی به چشم می‌خورد که هنگام مسابقات بین‌المللی حسابی فوتبالی‌ها را کلافه می‌کرد. ۲۷ سال بعد، با ورود نهاد فیفا به سطح جهانی، کمیته IFAB چاره‌ای جز موافقت با حضور این سازمان در مجمع خود نداشت. در ادامه اما رابطه‌ها عاری از دگرگونی‌ نبودند و حتی در یک برهه چهار ساله فیفا از حضور در IFAB به دلیل جنگ جهانی خودداری می‌کرد. بعدتر با پیوستن دوباره این سازمان به هیات قانون‌گذاری، روند رای‌گیری وارد مرحله جدیدی شد. در مدل فعلی ۵۰ درصد (۴ نفر) از نمایندگان اصلی این کمیته را اعضای اتحادیه انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی تشکیل می‌دهند. ۴ نفر باقی مانده به فیفا مربوط می‌شود. برای تصویب هر قانونی، موافقت شش نفر(به عبارتی ۷۵ درصد) اعضا لازم است، پس برخلاف تصورات، این کمیته بدنه‌ جداگانه‌ای از فیفا دارد. یعنی وجود فیفا برای مصوبات لازم است اما کافی نیست.

پنل مشورتی IFAB؛ میعادگاه جدید مهدوی کیا

طبیعتاً با هشت نفر نمی‌شود قوانین یک ورزش میلیاردی را کنترل کرد. اینجاست که اهمیت پنل مشورتی این نهاد بیش از پیش مشخص می‌شود. پنل مشورتی IFAB که در آن نام‌هایی نظیر کولینا، فیگو، امبوما به چشم می‌خورد، سعی بر ارائه پیشنهادات مناسب دارد. قوانینی که شما در فوتبال می‌بینید به احتمال فراوان روزگاری از زبان افراد مجمع مشورتی دشت شده است، مانند استفاده از VAR که  این پنل از مسببان اصلی آن به شمار می‌روند. ستاره سال‌های گذشت تیم ملی و پرسپولیس گرچه از حق رای در نهاد مشورتی IFAB برخوردار نیست اما وجود او و نظراتش برای ارائه پیشنهادات جدید کتمان ناپذیر است. IFAB صراحتاً تایید کرده است که برای سال آینده قوانین اساسی جدیدی وارد فوتبال خواهند شد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *