هفت راه برای این که به «کبد چرب» مبتلا شوید/ دشمن خودم

رفتار ها و اشتباهاتی که اگر همیشه آن‌ها را تکرار کنید دشمن کبدتان می‌شوید

 سایت بدون – تا همین چند دهه پیش خبری از شیوع کبد چرب بین مردم نبود، اما حالا این بیماری دیگر بین مردم غریبه نیست و ابتلا به آن هم پیر و جوان نمی‌شناسد. موضوعی که نشان‌می‌دهد سبک ‌زندگی ما طی چند دهه اخیر حسابی عوض ‌شده و اسیر کم‌تحرکی، پشت‌ میزنشینی، پرخوری و ناسالم‌خوری شده‌ایم. البته این مشکل جهانی است و بیشتر مردم دنیا با آن روبه‌رو هستند. در این مطلب می‌خواهیم طبق سنت همیشگی «پیشگیری بهتر از درمان است»، از عادات و اشتباهاتی بگوییم که نقش پررنگی در بروز کبد چرب دارد. شاید تغییر همین رفتارهای اشتباه باعث‌ جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود.

  علاقه به تپل‌شدن  بچه‌ها
خیلی‌‌ها دوست‌دارند فرزندشان حسابی تپل باشد و از هیچ کاری برای رسیدن به این خواسته دست ‌نمی‌کشند. غافل از این که علاقه بی‌حدوحصر به تپل‌شدن بچه‌ها اشتباه است. بسیاری از خانواده‌ها چون لاغری کودک را نشانه ضعف می‌بینند، از همان کودکی زمینه چرب شدن کبد کودک را مهیا می‌کنند و فکر می‌کنند بچه سالم، یعنی بچه‌ تپل! بهتر است با اصلاح این تصور و تفکر که کودک لاغر، کودک ضعیفی است، کبد فرزندمان را به سمت کبد چرب هدایت نکنیم. آن‌وقت است که شاید بتوانیم این رویه را در جوانی و میان‌سالی هم ادامه بدهیم و فرزندمان را ندانسته در مسیر چاقی و رژیم و درمان و… قرار ندهیم.
   نادیده گرفتن اضافه‌وزن
رابطه چاقی و کبد چرب در تحقیقات زیادی به اثبات رسیده‌ است. چربی اضافی با انباشته کردن چربی بیش از حد در سلول‌های کبد می‌تواند باعث بیماری کبد چرب از نوع غیرالکلی شود. همچنین نادیده گرفتن چاقی و اضافه‌وزن، یکی از رفتارهای اشتباهی‌ است که منجر به کبدچرب می‌شود، اما نگران نباشید! یک تغییر ساده در شیوه زندگی می‌تواند همه چیز را تغییر دهد و سرعت پیشرفت بیماری را متوقف‌ کند.
   مصرف شکر بیش‌از اندازه
رعایت‌نکردن مصرف شیرینی و ابتلا به بیماری دیابت یکی دیگر از رفتارهای مرسومی‌ است که بسیاری از ما بدون توجه به آن، درگیرش هستیم و وقتی متوجهش می‌شویم که کبد چرب از سطوح اولیه گذشته و به مرحله بالایی، رسیده است. مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده چربی زیادی تولید می‌کند که به بیماری‌های کبدی منجر می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد شکر حتی برای افرادی که اضافه وزن ندارند، می‌تواند  مقدار زیادی زیان بار باشد ! در نتیجه تا حد امکان غذاهای دارای شکر اضافی مانند شیرینی، آب‌نبات و نوشانه را حذف یا محدود کنید.
   استامینوفن و مسکن‌های خودسرانه
اگر جزو آن دسته افرادی هستید که تا سرتان درد می‌کند به سراغ استامینوفن و مسکن‌های دیگر می‌روید باید بدانید با کبد خودتان دشمن درجه یک هستید. می‌دانید که هر مکمل یا دارویی اگر بیش از حد مصرف شود، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. در این میان استامینوفن و دیگر داروهای مسکن حاوی این ترکیب نیز استثنا نیستند، چرا که هردوی این گروه داروها حاوی استامینوفن هستند و تا جایی که امکان دارد باید دوز آن را محدود کرد.
   استعمال سیگار و دخانیات
از ضررهای سیگار هر چقدر بگوییم کم است. یکی از تاثیرات استفاده از سیگار که روی کبد خودش را نشان‌می‌دهد، التهاب و زخم است. بر اساس نظر محققان، افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر دچار زخم کبد و التهاب می‌شوند. عوارض دیگر سیگار بر کبد، خود را به صورت کاهش عملکرد کبد نشان می‌دهد. زمانی که مواد سمی ناشی از سیگار در بدن زیاد می‌شود، کبد فشار زیادی را تحمل می‌کند. این عضو بدن با فشار زیاد عملکرد کمتری دارد. در نتیجه نمی‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز بدن را به موقع تامین‌ کند و بدن کمبود ویتامین‌ می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *