ورزشکاران در سیل نوروز ۹۸ بسیار پرفروغ بودند/ خسته نباشی دلاور


سایت بدون -نوروز در ذهن همگان با شادی، امید و شور و نشاط برای آغازی دوباره همراه است اما سال جدید با اتفاقی غیرمنتظره شروع شد و سیل ویرانگر همه ایران را در حیرت و ناراحتی فرو برد ولی از اولین ساعات وقوع سیل گروه‌های مختلف مردمی برای رفع آسیب‌ها و مشکلات، دست به کار شدند که یکی از آن‌ها، جامعه بزرگ ورزش بود تا ثابت کنند پهلوانان نمی‌میرند. سردار آزمون که در زادگاهش گنبد حضور داشت، جزو اولین افرادی از خانواده ورزش بود که جمع‌آوری کمک‌های مردمی را آغاز و اقلام زیادی از نیازهای اولیه مورد نیاز آسیب دیدگان را تهیه کرد. این ملی‌پوش و لژیونر فوتبال ایران پس از تأمین این کالاها با هماهنگی جمعیت هلال احمر راهی منطقه سیل‌زده آق‌قلا شد و کمک‌ها را به طور مستقیم به دست مردم رساند. دیروز مصاحبه‌ای از سردار آزمون روی خروجی خبرگزاری چمپیونات روسیه قرار گرفت. مهاجم زنیت سن‌پترزبورگ با اشاره به حضورش در جمع‌ سیل‌زدگان گلستان گفت: «من باید در آنجا حضور می‌یافتم زیرا شهرم بود. باشگاه زنیت نیز با تصمیم من به صورت حرفه‌ای رفتار و آن را درک کرد. مردم در رنج و سختی بودند و نیاز به کمک داشتند. از مدیران باشگاه زنیت می‌خواهم که به نحوی یاد و خاطره قربانیان سیل ایران را گرامی بداریم.» عادل مجللی ملی‌پوش قایقرانی و الناز کمپانی ملی‌پوش دوومیدانی بانوان هم از دیگر ورزشکاران گلستانی حاضر در صحنه برای جمع‌آوری و رساندن کمک‌های مردمی بودند. همچنین مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در تماسی تلفنی با مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های گلستان و مازندران دستور داد تمامی اماکن ورزشی مسقف و روباز ورزشی در اختیار ستاد بحران و آسیب دیدگان این حادثه تلخ قرار گیرد.
عادل فردوسی‌پور که غیبت او و برنامه «۹۰» این روزها بسیار به چشم می‌آید هم یکی از چهره‌هایی بود که به «آق قلا» رفت و به ابراز همدردی با سیل‌زدگان پرداخت که این موضوع بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. او به محل اسکان آسیب‌دیدگان سیل نیز رفت و با آسیب دیدگان سیل به صحبت پرداخت تا به نوعی به آنها روحیه داده باشد.
 قایقرانان با قایق در آق‌قلا
نکته جالبی که در این بین وجود داشت، حضور تعدادی از قهرمانان قایقرانی بود که با قایق‌های خود به مردم کمک کردند. مسعود بهرامی رئیس هیأت قایقرانی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «من همان روز اولی که سیل آمد، با قایق به سمت آق‌قلا رفتم. یک اکیپ قایقران هم از مازندران به آنجا آمدند. من ۳ روز در آق‌قلا بودم و با قایق‌هایی که داشتیم، غذا، دارو و آب را به آسیب دیدگان می‌رساندیم. متأسفانه اوضاع خیلی بد است. سیل حدود یک و نیم متر شهر را در آب فرو برده که با فاضلاب مخلوط شده و این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان مردم برای شیوع احتمالی بیماری‌های ویروسی شده است.» این مربی آب‌های خروشان ادامه داد: «پرستار و پزشک هم در این منطقه کم هستند و بیشتر از گرسنگی، بحث بهداشت و درمان است که با مشکل مواجه است. بعضی از محله‌ها مانند کل‌آباد آق‌قلا هنوز زیر آب است و تعدادی از افراد مسن و بیمار هم اصلاً توانایی بیرون آمدن از خانه‌های خود را ندارند.» بهرامی موضوع مهم دیگری را هم یادآوری کرد: «متأسفانه در این شرایط، بحث امنیتی هم به وجود آمده و بعضی از افراد هم دست به دزدی می‌زنند و به همین خاطر بعضی از مردم مجبور شده‌اند در خانه‌های خود بمانند. مشکلات بسیار زیاد است و همت بالای همه را می‌طلبد. ما تنها شاید بتوانیم مُسکنی بر دردشان باشیم و مواد اولیه را به آنها برسانیم ولی واقعیت این است که مشکلات از این پس بیشتر خواهد شد و دولت باید بسیار ویژه و سریع به این مناطق برسد. البته مردم به صورت خودجوش خیلی کمک کردند. تراکتورهای شخصی اگر نبود، وضع آق‌قلا به مراتب بدتر از این می‌شد.» او اعلام کرد که می‌خواهد به لرستان هم برود: «با توجه به دور جدید بارندگی‌ها که از فردا (امروز) شروع می‌شود، من به همراه دو نفر دیگر از قزوین و مدرسان طراز اول قایقرانی کشور آقای محرابی و نبی خانی به لرستان خواهیم رفت تا کمک‌رسانی‌مان را ادامه دهیم.»
 خادم و رحیمی در گلستان و لرستان
رسول خادم رئیس سابق فدراسیون کشتی یکی از چهره‌هایی بود که حضور او در جمع مردم سیل‌زده مورد توجه قرار گرفت. او به همراه اصغر بذری نایب قهرمان سابق کشتی جهان و سعید ریاحی قهرمان سابق کشتی آزاد آسیا در آق قلا حاضر شدند. خادم پس از آن، به همراه حسن رحیمی ملی‌پوش سابق کشتی آزاد که به تازگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده، به استان لرستان رفت. رحیمی در این خصوص به «ایران» گفت:« ما یک کمپینی در مؤسسه خیریه امام علی (ع) داریم و همراه آقا رسول به این مناطق رفتیم تا کمک کنیم. البته پیمان یاراحمدی کشتی گیر تیم ملی که خودش بچه لرستان است هم به ما ملحق شد. متأسفانه اوضاع به خصوص در روستاها و شهرهای دورتر مثل نورآباد بسیار وخیم است. خانه‌های مردم از بین رفته و جاده‌ها خراب شده. در تعدادی از این روستاها تا یک حدی می‌شد جلو رفت و بعد از آن باید با اسب و قاطر می‌رفتیم تا کمک کنیم. بیشتر کمک‌ها هم خوراک و پوشاک بود. مردم این مناطق بدون سیل هم مشکلات زیادی داشتند و آنقدر محروم هستند که باید خیلی بیشتر به آنها رسیدگی کرد.» دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو درباره حضور ورزشکاران گفت:«این اتفاق بسیار قشنگ بود. بعضی از ورزشکاران برای کمک به شهرها و استان‌های خود رفته اند که باید هم این کار را می‌کردند و اقدامی با ارزش است. من این کارها را دلی انجام می‌دهم و فرقی هم نمی کند کجای ایران باشد.»
 نوروزی: مردم شیراز رسم میهمان نوازی را به جا آوردند
سیل که به شیراز رسید، شرایط متفاوت تر هم شد. به قول تعدادی از کاربران فضای مجازی، تصاویر و ویدئوهای آخرالزمانی نگاه همه ایرانیان را متوجه شیراز کرد. امید نوروزی ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی که شیرازی است و در گروه‌های امداد حضور داشت، در این باره چنین توضیح داد: «وقتی این اتفاق افتاد، ما به همراه تعدادی از ورزشکاران و جوانان شیراز، از کسبه و خیرین کمک گرفتیم و حدود ۱۰۰ خانواده را اسکان دادیم. یکسری از مردم هم به مجموعه‌های ورزشی رفتند تا از خطر دور باشند. یک سری هم اندازه وسع خودشان کمک‌های دیگر مانند پتو و فرش و کمک‌های نقدی انجام دادند. مردم شیراز رسم میهمان نوازی را به جا آوردند که بسیار خوب بود و من به شیرازی بودنم افتخار می‌کنم.» دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن ادامه داد:« تعداد زیادی از مردم شیراز، یک خانواده را به خانه خود بردند و همه جوره هوایشان را داشتند. خانم ۴۵ ساله ای، ۴ خانواده را به آپارتمان ۳ خوابه خودش برده بود و نزدیک ۵، ۴ روز برای آنها پخت و پز کرد. برایشان لباس نو خرید. ماشینشان را داده بود که  صافکاری کنند. وقتی یک خانم این همه توانایی از خودش نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که اگر بقیه هم بخواهند می‌توانند و زن و مرد ندارد. البته مشابه این اتفاق توسط تعداد بسیاری از مردم شیراز رخ داد.» نوروزی یادآور شد:« شیراز به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد و شیب در آن هست، سیل در آن نماند و خارج شد و فقط خرابی‌ها برای منطقه دروازه قرآن و محله سعدی بود که یک صبح تا بعد از ظهر بیشتر نبود ولی امیدوارم در سایر استان‌ها هم مشکلات سریع برطرف شود.»
 بیرانوند؛ لرستان تنها نیست
علیرضا بیرانوند بعد از جاری شدن سیل وحشتناک در لرستان با انتشار ویدئویی از هواداران پرسپولیس خواست تا کمک‌های خود را از طریق باشگاه و با نظارت خود او به این استان ارسال کنند. دروازه بان لرستانی تیم ملی و پرسپولیس که در بازی مقابل پیکان با پوشیدن پیراهن مشکی که روی آن نوشته شده بود«لرستان تنها نیست» به میدان رفت، پس از این بازی به ورزشگاه درفشی فر رفت تا خود به صورت مستقیم برکمک رسانی‌ها نظارت کند. او پس از آن با کمک‌های جمع شده به لرستان رفت تا به یاری آسیب دیدگان بشتابد.

Image result for ‫سردار آزمون سیل‬‎


مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *