پلیس از مردم معترض حمایت نکرد / بی رحمی لباس شخصی‌های چینی در هنگ کنگ

نیروهای چینی به تظاهرات طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ حمله‌ور شدند و تعداد زیادی از مردان، زنان و کودکان را زخمی کردند. جمهوری خلق چین روز دوشنبه به تظاهرات مخالفان در هنگ‌کنگ واکنش تندی نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. این اتفاق پس از آن ‌افتاد که شامگاه یکشنبه صدها‌هزار تظاهرکننده به طرف ساختمان قرارگاه دولت محلی هنگ‌کنگ سنگ و تخم‌مرغ پرتاب و نیروهای امنیتی با خشونت آنها را از پیرامون عمارت پراکنده کردند.
افراد ناشناسی که به گفته خبرنگاران پیراهن سفید به تن داشتند با چماق‌های چوبی و آهنی و با ماسک‌هایی که به صورت داشتند، به مخالفان حمله و حدود ۴۵ نفر را زخمی کردند. گفته می‌شود که در میان مجروحان حال پنج زن و یک مرد وخیم است.
وانگ ژیمین، فرستاده ویژه دولت به هنگ‌کنگ، تهدید کرد که «شورشیان» مورد تعقیب قرار خواهند گرفت. منظور او از شورشیان، مردم معترض به قانون استرداد مجرمان به چین است. او گفت: «آنها به‌طور جدی احساسات مردم چین، ازجمله هفت‌میلیون چینی مقیم هنگ‌کنگ را جریحه‌دار کرده‌اند.» چین به بنیادها و دولت‌های خارجی که با تظاهرکنندگان ابراز همبستگی کرده‌اند، هشدار داده است.
خبرگزاری گاردین گزارش داده است که گروه‌های طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ پلیس را متهم می‌کنند به این‌که هیچ واکنشی برای مقابله با این لباس‌شخصی‌ها نشان نداده است.
ویدیوهایی که از این حملات منتشر شده، مردانی را نشان می‌دهد که با لباس‌های سفید و ماسک‌هایی بر صورت و چماق‌هایی در دست، مردم را تا داخل ایستگاه مترو دنبال می‌کنند و آنها را کتک می‌زنند؛ مردمی که پس از تظاهرات ضد دولتی بزرگ درحال بازگشتن به خانه‌هایشان بودند. یک زن باردار نیز در میان زخمی‌هاست.
زنی که شاهد این اتفاقات بوده به خبرنگار گاردین گفته است:   «آنها مردم را با چماق‌های چوبی و آهنی می‌زدند. هر کسی که سر راهشان قرار داشت را کتک می‌زدند، حتی کسانی که از سر کار به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند. برخی از مردان، خود را حفاظ ما زنان و کودکان کرده بودند. هیچ‌کس با آنها مقابله نمی‌کرد و همه سعی داشتند تنها از خود دفاع کنند، اما با این حال آنها به هیچ‌کس رحم نمی‌کردند و زنان و بچه‌ها را هم کتک می‌زدند.»
در ویدیوهای منتشر شده در ایستگاه مترو، مردمی را می‌بینیم که درحال جیغ و فریاد زدن هستند و سعی دارند با چترهایی که در دست دارند، از خود محافظت کنند.
همچنین در این ویدیوها می‌بینیم که مردی با تیشرت سیاه توسط چماق‌داران محاصره شده و بشدت کتک می‌خورد. از طرف دیگر، یک زن خبرنگار هم که درحال فیلم‌گرفتن از این اتفاقات است، مورد حمله ضاربان قرار می‌گیرد. عکس‌های منتشر شده هم خون‌های زیادی را که روی زمین ریخته شده است، نشان می‌دهد.
وقتی پلیس در ساعت ١١ شب وارد ایستگاه مترو شد، مدت زیادی بود که چماق‌داران از آنجا خارج شده بودند و فقط مردم معترض و خشمگین می‌خواستند بدانند که چرا پلیس این‌قدر دیر آمده است. وقتی پلیس از آن‌جا رفت، چماق‌داران بار دیگر برگشتند و یکی از گیت‌های ورودی به ایستگاه مترو را از جا کندند. مقامات بیمارستانی هنگ‌کنگ اعلام کرده‌اند که ۴۵ نفر در این حادثه زخمی شده‌اند و سن آنها از ١٨ تا ۶۴‌ سال متغیر است.
بسیاری از فعالان حقوق بشری در هنگ‌کنگ معتقدند که این حملات، سازمان‌یافته بوده و حزب دموکراسی مخالف دولت درباره این اتفاق تحقیقاتش را آغاز کرده است. یکی از وکلای این حزب که خود در میان مصدومان این حادثه است، به گاردین گفته:   «ظاهرا دولت هنگ‌کنگ حالا به چماق‌داران اجازه داده که هرکاری دلشان می‌خواهد انجام بدهند و مردم را با سلاح‌های سرد کتک بزنند و زخمی کنند.»
ری چان، یکی دیگر از وکلای طرفدار دموکراسی توییت کرده است: «هنگ‌کنگ جزو کشورهایی است که بیشترین تعداد پلیس را نسبت به جمعیت دارد. این پلیس‌ها کجا بودند؟»
ناآرامی‌های هنگ‌کنگ به دنبال طرح قانونی درباره استرداد افراد خاطی به جمهوری خلق شروع شد.
خانم کری لام، رئیس دولت‌شهر هنگ‌کنگ، چندی پیش این لایحه را «منتفی» اعلام کرد اما این امر نتوانست مانع از انتقادات و حرکات اعتراضی بیشتر شود. تظاهرکنندگان خواستار بازپس‌گرفتن رسمی این لایحه و تشکیل کمیته مستقل برای رسیدگی به برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس در تظاهرات گذشته شدند.
در هفته‌های گذشته منتقدان لایحه بارها تظاهرات گسترده برگزار کرده‌اند و علاوه بر آن، یک کارزار اینترنتی برای سامان‌دادن به اعتراضات عمومی ‌راه انداخته‌اند.
اعتراضات چین هر روز شدیدتر می‌شود و مخالفان آشکارا به نفع استقلال از جمهوری خلق شعار می‌دهند.
هنگ‌کنگ جزیره‌ای در چین است که از ‌سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات بریتانیا بود و در ‌سال ۱۹۹۷ به «جمهوری خلق چین» پیوست. قرار است این دولت‌شهر تا ‌سال ۲۰۴۷ از درجه بالاتری از خودمختاری برخوردار شود.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *