پنج فیلمی که در اکران نوروز می‌بینیم سال تحویل سینما با مجید مجیدی و مسعود کیمیایی


سایت بدون – سینماهای ایران پس از یک سال وقفه قرار است اکران نوروزی را تجربه کنند. نوروز ۹۹ سینماها تعطیل بود و سال ۹۹، سال رکود سینمای ایران بود. سینماها در شرایطی سال نو را آغاز می‌کنند که هنوز با اطمینان نمی‌توان راجع به استقبال یا عدم استقبال مخاطبان از سینما پیش‌بینی و اظهار نظر قطعی کرد. خیلی‌ها با دیده تردید به وضعیت اکران نوروز می‌نگرند، برخی در نگاه بدبینانه ناامید از اکران نوروز هستند و بعضی هم دلگرم هستند به اینکه تعطیلات نوروز و محدودیت‌های سفر نوروزی، فرصتی فراهم کند تا سالن‌های سینما از زیر سایه سنگین شیوع کرونا بیرون بیاید.

با همه این احوال کارشناسان حوزه سینما معتقدند با وجود تجربه یک ساله از شیوع کرونا نمی‌توان هیچ حدس و گمانی در باره رونق گرفتن گیشه‌ سینما در اکران نوروز داشت حتی با وجود قرار گرفتن دو فیلم شاخص «خون شد» مسعود کیمیایی و «خورشید» مجید مجیدی در ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی. سینماداران قول داده‌اند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را تضمین کنند و شورای صنفی نمایش تلاش کرده تعداد فیلم‌ها را برای اکران در این ایام از سه فیلم به پنج فیلم افزایش دهد تا گزینه‌های انتخابی برای سلایق مختلف بیشتر شود. «لاله» اسدالله نیک‌نژاد به همراه «تک خال» به کارگردانی جواد منافی و «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی سه فیلم دیگری است که در چیدمان این اکران قرار دارند. علاوه بر این فیلم‌ها، نمایش «آن شب» کوروش آهاری، «شنای پروانه» محمد کارت، «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان، «اینجا باران می‌بارد» نادر طریقت، «آقای سانسور» علی جبارزاده، «پیشی میشی» حسین قناعت که اکران‌شان از ماه‌های قبل آغاز شده بود ادامه دارد. در گزارش پیش‌رو به صورت مختصر مروری داشته‌ایم به پنج فیلمی که سال نو سینما با اکران آنها آغاز می‌شود.
خورشید- دهمین فیلم مجید مجیدی پس از فیلم بحث‌برانگیز «محمد رسول‌الله» که نقطه عطفی برای سینمای ایران در فیلم‌های مذهبی بود و فیلم نه چندان موفق «زندگی در میان ابرها» است. آخرین ساخته مجیدی که در جشنواره فیلم ونیز با کسب جایزه شیر طلایی مورد تحسین قرار گرفت و در فهرست اولیه فیلم‌های اسکار قرار داشت در شرایطی به اکران نوروز پیوست که از راهیابی به لیست کوتاه اسکار بازماند. نیما جاویدی که با کارگردانی و نویسندگی «سرخ‌پوست» موفقیت کسب کرد در نگارش فیلمنامه با مجیدی همکاری کرده است. این فیلم به مسأله کودکان کار می‌پردازد و علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شهرزاد و… از جمله بازیگران آن هستند.
خون شد- مسعود کیمیایی در حالی سال گذشته «خون شد» را به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در سی ‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشت که خود در اعتراض به اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی ماه‌های منتهی به بهمن از شرکت در این رویداد انصراف داد. سعید آقاخانی که سابقه حضور در آثار طنز را دارد اما بازی‌های جدی‌اش معمولاً به نتایج درخشانی رسیده است در کنار نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، هومن برق‌نورد و… بازیگران این فیلم هستند. برخی منتقدان «خون شد» را کیمیایی‌ترین فیلم او عنوان کرده‌اند. داستان این فیلم به مثابه خانواده‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این بین یکی از ساکنان این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.
لاله- از فیلم پرحاشیه اسدالله نیک‌نژاد که سال گذشته هم در اکران نوروزی قرار گرفت و طی سال گذشته بارها زمزمه اکران آن شنیده شد بالاخره در نوروز ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود. فیلمبرداری این فیلم در دولت محمود احمدی نژاد شروع شد و سال ۹۲ در دولت اول روحانی تعلیق و در نهایت امسال تکمیل شد. یکی از جنجال‌های پربحث «لاله» حمایت مالی ۹ میلیاردی (۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دولت فعلی و ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در دولت احمدی‌نژاد) از ساخت فیلم است و طبق پیش‌بینی‌ها این فیلم باید حداقل ۲۷ میلیارد بفروشد تا هزینه‌اش را برگرداند. ساخت فیلم «لاله» در مرحله اول به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری ۴۰ درصد باقیمانده به تهیه‌کنندگی تورج منصوری انجام شد. این فیلم درباره لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار و سام قریبیان از جمله بازیگرانی هستند که در آن ایفای نقش کرده‌اند.
تک خال- در اولین تجربه کارگردانی جواد منافی به تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش، پوریا پورسرخ، سحرقریشی، شبنم قلی‌خانی، امیر کربلایی‌زاده و یوسف تیموری ایفای نقش کرده‌اند. «تکخال» یک کمدی موزیکال است درباره مردی گرفتار در میان بانوان متعدد؛ این مرد تلاش دارد با خویشتنداری، در مسیر راست قرار گیرد ولی درستکاری در روزگار غلبه ناراستی‌ها، کار ساده‌ای نیست.
هفته‌ای یک بار آدم باش- آخرین فیلم اکران نوروزی «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر ناشناخته‌ترین اکران نوروز است. از این فیلم که در سکوت خبری کامل تولید شد، اطلاعات کاملی منتشر نشده جز اینکه پژمان جمشیدی و پژمان بازغی بازیگران اصلی آن هستند.‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *