چرا ایلکای گوندوغان یک خرید خوب برای بارسلونا است؟/رهبر جدید کاتالان

سایت بدون -ایلکای گوندوغان ۳۲ ساله و اهل گِلزِن کرشن، حالا بازیکن جدید بارسلونا است. هافبک آلمانی که چندین ماه بود در مورد آینده او خبرهای مختلفی منتشر می‌شد بالاخره تصمیم گرفت به باشگاه کاتالان بپیوندد و تا سال ۲۰۲۵ با این تیم قرارداد امضا کند، مبلغ فسخ قرارداد او نیز ۴۰۰ میلیون یورو تعیین شده است.
متئو آلمانی، مدیر فوتبال باشگاه بارسلونا، چهارشنبه هفته گذشته در مونیخ بود و این انتقال را نهایی کرد. گوندوغان آزمایش‌های پزشکی را پشت سر گذاشت و پاسخ مثبت را به قراردادی که ماه‌ها بود در مورد آن مذاکره و کار می‌شد، داد.
گوندوغان در فصلی که گذشت، سه گانه قهرمانی را همراه با منچسترسیتی به دست آورد و فاتح لیگ برتر و جام حذفی انگلیس و همچنین لیگ قهرمانان اروپا شد. این هافبک خلاق که نقش زیادی در قهرمانی تیمش داشت با توجه به علاقه‌ای که به بارسلونا دارد تصمیم گرفت همه پیشنهادهای خود را رد کند و به جمع آبی اناری پوشان بپیوندد. مهم‌ترین و جذاب‌ترین پیشنهاد به او از سوی خود منچسترسیتی بود که می‌خواست این بازیکن را در ترکیب خود حفظ کند و به همین دلیل هم مدت و هم مبلغ قرارداد پیشنهادی خود را بالا برد. ایلکای همچنین پیشنهادهایی از آرسنال و تیم‌های عربستان سعودی داشت.
قرارداد او با بارسلونا دو ساله و با قابلیت تمدید یک سال دیگر هم خواهد بود و درآمد او نیز سالانه ۱۰ میلیون یورو خالص در نظر گرفته شده است.
تنها تردیدی که در مورد جذب گوندوغان برای بارسلونا وجود داشت مشکلات مربوط به ثبت قرارداد این بازیکن با توجه به محدودیت‌های مالی تحمیل شده از سوی لالیگا به بارسا بود. اما کادر مدیران بارسلونا مطمئن هستند که از این نظر مشکلی ایجاد نخواهد شد گرچه آنها باید هرچه سریع‌تر چند بازیکن خود را بفروشند یا دستمزد آنها را کاهش دهند تا بتوانند فضای لازم از نظر مالی برای جذب بازیکنان جدید از جمله هافبک آلمانی را در فهرست مالی خود ایجاد کنند. تنها درآمدی که بارسلونا تا این مقطع از فصل نقل و انتقالات داشته، مربوط به فعال‌سازی بند خرید ترینکائو از سوی باشگاه اسپورتنیگ پرتغال بوده که مبلغ ۷ میلیون یورو درآمد را برای بارسا به همراه داشته است.
ژاوی سرمربی بارسلونا نقش ویژه‌ای در خرید گوندوغان داشت و حدود سه ماه پیش شخصاً قول پیوستن به بارسا را از کاپیتان منچسترسیتی گرفت. همچنین او تقریباً هر هفته با ملی پوش آلمانی در تماس بود تا رابطه خود را با این بازیکن قوی کند و البته در این راه یوردی کرویف مدیر ورزشی باشگاه نیز کمک زیادی به ژاوی کرد.
با حضور گوندوغان، بارسلونا خط میانی خود را تقویت می‌کند و جای خالی ناشی از جدایی بوسکتس را نیز پر می‌کند. تجربه و کیفیتی که این بازیکن درچند فصل اخیر و بویژه در همین فصل گذشته و در کسب سه گانه منچسترسیتی از خود نشان داد، جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که بارسلونا یک خرید خوب و هوشمندانه و البته با صرفه اقتصادی را انجام داده است.
گوندوغان اولین خرید گواردیولا در منچسترسیتی بود که در سال ۲۰۱۶ از دورتموند به این تیم پیوست و همراه آبی‌های شهر منچستر پنج قهرمانی لیگ برتر، ‌دو قهرمانی جام حذفی، چهار جام اتحادیه، دو سوپرجام انگلیس و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.


به دوست قدیمی‌ام می‌پیوندم

گوندوغان با انتشار یک نامه با باشگاه سابق خود خداحافظی کرد و از این گفت که بابت همکاری با ژاوی هیجان‌زده است.
گوندوغان نوشت: «منچسترسیتی باشگاهی بود که همه رویاهای من را به واقعیت تبدیل کرد و همیشه سپاسگزار فرصتی هستم که در اختیار من قرار گرفت. اینکه در هفت سال گذشته عضوی از منچسترسیتی بودم یک امتیاز خاص و مایه خوشحالی برای من بود. احساس می‌کردم که عضو یک خانواده خیلی خاص بودم. او در ادامه در مورد بارسلونا گفت: «اگر مجبور به ترک منچسترسیتی می‌شدم، تنها برای یک باشگاه حاضر به چنین کاری می‌شدم. یا بارسلونا بود یا هیچ. از بچگی آرزوی پوشیدن این پیراهن را داشتم. من مطمئن هستم می‌توانم چند سال دیگر در بالاترین سطوح بازی کنم و می‌خواهم به بارسا کمک کنم تا به جایی که لیاقتش را دارد بازگردد. زمانی که ژاوی در مورد پروژه با من صحبت کرد، طبیعی به نظر می‌رسید. من شباهت‌های زیادی بین خودمان و دید ما از بازی می‌بینم، نمی‌توانم منتظر بمانم تا پیراهن بارسلونا را بپوشم. قرار است با یک دوست قدیمی، لواندوفسکی ملاقات کنم. هیجان‌زده هستم که زیر نظر مربی‌ای بازی کنم که سال‌ها او را تحسین می‌کردم. می‌دانم که فشار زیادی در بارسلونا وجود خواهد داشت. اما من عاشق این سختی هستم. من دوست دارم از منطقه امن خود خارج شوم.

ZOOM

خریدهای بارسا ادامه دارد
با رسمی شدن خرید ایلکای گوندوغان، خوان لاپورتا و تیم مدیریتی بارسا گام اول را در راه تقویت تیم برای فصل آینده برداشتند. اما آنها همین‌جا متوقف نمی‌شوند.
انتظار می‌رود بارسا در ادامه تابستان چهار بازیکن دیگر را نیز جذب کند تا هم تیم را آن‌طور که ژاوی می‌خواهد تقویت کند و هم آماده حضور موفق در مسابقات اروپایی فصل آینده شود.
ورود گوندوغان به این معنا است که تیم بدون پرداخت پول در خط میانی تقویت شده است. جذب اینیگو مارتینز هم از همین جهت مهم است. قرارداد مدافع آخر تیم ملی اسپانیا با اتلتیک بیلبائو به پایان رسیده و گفته می‌شود او در روزهای آتی به‌عنوان بازیکن آزاد روانه بارسا می‌شود تا باشگاه بدون پرداخت پول، خط دفاعی‌اش را هم تقویت کرده باشد.
نفر سوم در فهرست خریدها، ویتور روکه برزیلی است که می‌آید تا لواندوفسکی تنها مهاجم گلزن تیم نباشد و دست ژاوی را در خط حمله باز بگذارد. گفته می‌شود مذاکره با باشگاه پارانائنزه برزیل نهایی شده و فقط برخی جزئیات مانده تا او هم پیراهن بارسا را به تن کند.
به این ترتیب، فقط دو پست دیگر می‌ماند که بارسا باید تقویت کند. یکی پیدا کردن یک هافبک دفاعی برای پر کردن جای خالی بوسکتس است و دیگری یک دفاع راست تخصصی.
باشگاه برای هافبک دفاعی دنبال یک گزینه موقت و ارزان است تا وقتی وضع مالی‌اش بهتر شد، اهداف اصلی خود را بخرد. در دفاع راست هم سرخی روبرتو، کنده و آرائوخو بازی کرده‌اند اما پست اصلی هیچ‌کدام دفاع راست نیست و تیم به یک گزینه تخصصی نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *