چرا بازیکنان لیگ برتر ایران این قدر مصدوم می شوند؟

سایت بدون – مصدومیت در فوتبال چندان غیرعادی و دور از ذهن نیست، اما گاه مصدومیت بازیکنان کلیدی یک تیم منجر به اتفاقات ناخوشایند و حتی افت محسوس کیفیت بازی‌های آن تیم یا حذف از یک تورنمنت مهم می‌شود. یکی از موضوع‌های مهم این روزهای فوتبال ما مصدومیت بازیکنان در آغاز لیگ بیستم است.

وقتی شما با بازیکنی که کارنامه مستعدی در مصدوم شدن دارد قرارداد امضا می‌کنید، در صورت مصدومیت، طبق قرارداد با او رفتار می‌شود اما گاهی مصدومیت‌هایی رخ می‌دهد که در آن بازیکن مقصر نیست.

الله‌وردی: تمرین براساس توانمندی بازیکنان
جواد الله‌وردی بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «مصدومیت بازیکنان در فوتبال چند دلیل دارد. البته فوتبال، پرآسیب‌ترین ورزش در دنیا محسوب می‌شود. چون برخوردها شدید و درگیری فیزیکی در آن بسیار زیاد است. حتی اگر در هنگام بازی کسی هم به شما ضربه هم نزند، به دلیل زمین ناهموار ورزشگاه‌های کشور، پای بازیکن در فرورفتگی‌های زمین دچار مصدومیت می‌شود.»

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس ادامه می‌دهد: « مساله بسیار مهم هم دیگر اینکه اگر به انگشت‌های هر دست را نگاه کنید هر پنج انگشت مثل هم نیستند؛ فوتبالیست‌ها نیز، هم قد و وزن نبوده و از نظر بدنی همه آنها دارای قدرت و سرعت متفاوتی هستند. بنابراین بازیکنان را باید نسبت به توانایی‌هایشان تمرین بدهند..»   

روش برانکو در حل مشکل بازیکنان
الله‌وردی که تجربه بازی در تیم‌های برق تهران، پاس و تاج را دارد، اضافه می‌کند: «یک‌بار از برانکو زمانی که سرمربی پرسپولیس بود، پرسیدم شما برای رفع مشکلات بازیکنان چکار می‎کنید؟ گفت با توجه به مشکلاتی که هر یک از آنها دارند برایشان نسخه می‌پیچم. کسی به این موضوع آگاهی داشته باشد نمی‌آید برای همه بازیکنان یک نوع حرف بزند. اینها مسائل بسیار مهمی است که مربیان ما باید از آن آگاهی داشته باشند و براساس آن تمرین بدهند.»

آسیب‌دیدگی شایع در فوتبال
بعضی آسیب‌دیدگی‌های رایج مانند کشیدگی عضله، گرفتگی عضله، جدائی عضله از محل پیوند، پارگی عضلانی، التهاب زردپی، رگ به رگ شدن و مینیسک که برای همه فوتبالیست‌ها پیش می‌آیند، دلایل خاص خود دارد. اما چرا بازیکنان لیگ برتری ما این روزها دچار مصدومیت می‌شوند؟ این اتفاق می‌تواند به نوع بدنسازی تیم باشد، یا به سهل‌انگاری بازیکن برمی‌گردد و شاید هم اجبار برگزاری بازی‌ها از سوی سازمان لیگ باعث این آسیب‌دیدگی‌ها می‌شود. 

صالح‌نیا: دیدارهای لیگ بیستم چنگی به دل نمی‌زند
ولی‌الله صالح‌نیا مربی بدنساز اسبق تیم‌های پرسپولیس و استقلال در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «تا به امروز هیچیک از دیدارهای لیگ بیستم چنگی به دل نزده است. در واقع شیوع کرونا همه ورزش‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و این موضوع را در همه تیم‌های دنیا نیز می‌بینید و شاهدید که تیم‌ها دیگر آن بازهای زیبایی را انتظار داشتید، ارائه نمی‌دهند. حتی از نظر درآمدی نیز تیم‌ها سودی نمی‌برند زیرا تماشاگر به ورزشگاه نمی‌رود و سود آن نصیب صداوسیما می‌شود.»

فوتبال، نیازمند تمرینات مخصوص و ویژه
وی ادامه داد: «فوتبال؛ یکی از ورزش‌های گروهی بوده که نیازمند تمرینات مخصوص و ویژه در مقاطع زمانی معینی است. اجرای هرکدام از تمرین‌ها در مقاطع مشخص زمانی، مهم‌ترین عامل برای رسیدن به اهداف مورد انتظار است که این نیز به دانش و آگاهی و تجربه کافی نیاز دارد. در زمان تمرینات، مربی بدنساز باید حضور داشته باشد تا بازیکنان را آماده حضور در میدان کند. البته کرونا باعث شده تا ورزشکاران در هر صورت یک نوع ترس در خود حس کنند.»

پیامدهای برنامه‌ریزی غلط فدراسیون فوتبال
مربی بدنساز سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: «مصدومیت بازیکنان بیش از آنکه ربطی به مربی بدنساز داشته باشد به فدراسیون فوتبال ارتباط دارد. در واقع باید گفت این موضوع به برنامه‌ریزی سازمان لیگ، هم بی ارتباط نیست زیرا زمان بدنسازی تیم‌ها بین سه تا چهار هفته است، اما وقتی برنامه مسابقات جلو و عقب می‌شود، نظم تیم‌ها به هم می‌ریزد و بازیکنان و کادر فنی دچار سردرگمی می‌شوند. از طرفی بازیکنان هم تا حدودی در زود مصدوم شدن خود نقش دارند.»

بازیکنان حرفه‌ای رفتار نمی‌کنند
صالح‌نیا یادآور شد: «بازیکنان ما بر خلاف پولی که دریافت می‌کنند، کاملاً حرفه‌ای رفتار نمی‌کنند. آنها به لحاظ تغذیه، خواب و … هیچکدام را به خوبی رعایت نمی‌کنند. شما ببینید رونالدو مصدوم شد، اما خیلی زود برگشت چون همه نکات را رعایت می‌کند. برخی از بازیکنان با استفاده از مواد نیروزا به خود ضربه می‌زنند. حتی در این مورد منجر به مرگ هم داشته‌ایم. بازیکنان مجرد بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند چون باید خودشان غذا تهیه کنند و این دوندگی‌ها باعث خستگی می‌شود.»

بدنسازی یک تیم با علم و دانش روز دنیا عجین شده
صالح‌نیا در مورد اینکه چرا میزان مصدومیت‌ها در این فصل بالا رفته، گفت: «برخی از مربیان به صورت سنتی همچنان فکر می‌کنند که بازیکنان با دویدن در تپه‌ها و … آماده می‌شوند، اما واقعیت اینست بدنسازی یک تیم با علم و دانش روز دنیا عجین شده و اگر به درستی اجرا شود، بدون تردید باشگاه سود خواهد برد. ۷ سالی که در پرسپولیس بودم این تیم با کمترین مصدومیت به قهرمانی‌های متوالی دست یافت و در بازی مقابل حریفانش در همان نیمه نخست کار را تمام می‌کرد.»  

افراد متخصص و کار آزموده زیادی داریم
وی افزود: «در ۸ سالی که با استقلالی‌ها کار کردم، همانگونه بود و به افتخارات بزرگی از جمله قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا دست یافتیم. اکنون که تیم‌ها کلی هزینه می‌کنند، بهتر است مربی بدنسازی را برای تیم خود جذب کنند که به علم و دانش روز آشنا باشد و حتی بداند که پس از مسابقه چگونه بازیکنان را ریکاوری کند. ما افراد متخصص و کار آزموده زیادی داریم، اما خودمان را قبول نداریم و در بسیاری از رشته‌ها به هم کم لطفی می‌کنیم که باعث خانه‌نشینی مربیانی شده است که علم و دانش کافی دارند. اگر فدراسیون هم به برنامه‌ریزی‌های خود توجه کند، آنگاه سودش به تیم ملی فوتبال ما می‌رسد.» 

مجید روان‌ستان/ایرنا

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *