چرا مهدی قایدی در استقلال دیگر ستاره نیست؟/ده قبول نیست

با وجود برد دو بر صفر مقابل شهر خودرو و اولین تجربه صدرنشینی در لیگ بیستم، همه کاروان استقلال با لبخند از مشهد به تهران بر نگشت. ناراحتی مهدی قایدی بعد از تعویض کاملاً مشهود بود و تعدادی از مربیان و بازیکنان استقلال مجبور شدند برای دلداری دادن به سمت ستاره تیم‌شان بروند. قایدی فصل قبل از بهترین‌های استقلال بود. او با ۸ پاس گل بهترین پاسور لیگ نوزدهم شد و ده گل زده‌اش بدون احتساب پنالتی‌ها او را بعد از دیاباته و علیپور به سومین گلزن برتر مسابقات تبدیل می‌کند.

نتیجه این درخشش اولین دعوت به تیم ملی و اولین گل ملی مقابل بوسنی بود. با این حال قایدی در لیگ بیستم نمی‌تواند عملکرد فصل گذشته را تکرار کند و ناراحتی‌ و کلافگی‌اش ریشه در همین دارد. افول قایدی بیش از آنکه نتیجه افت این بازیکن باشد، ریشه در سبک بازی این فصل استقلال دارد. سیستم ۲-۵-۳ استراماچونی طوری طراحی شده بود که همه در خدمت زوج دیاباته و قایدی باشند. مهمترین هدف هر تیمی گل زدن است و این هدف به بهترین شکل در استقلال لیگ نوزدهم پیاده می‌شد. بر اساس طراحی مربی ایتالیایی این دو مهاجم در بهترین موقعیت تغذیه می‌شدند و بی‌دلیل نبود که استقلال تا پیش از جدایی این مربی توانست بردهای پرگلی ثبت کند. با آمدن فرهاد مجیدی ارتباط خوب سایر بازیکنان با دیاباته و قایدی که ارسلان مطهری را هم از نیم فصل دوم کنارشان داشتند حفظ شد و در نهایت عنوان بهترین خط حمله لیگ با ۵۵ گل زده به استقلال تعلق گرفت. در برنامه‌های فکری ایده دقیقی برای تغذیه قایدی وجود ندارد و استقلال خودش را از وجود خلاق‌ترین بازیکن تیمش محروم کرده است.

بررسی آماری بر اساس اطلاعات سایت متریکا نشان می‌دهد که توپ‌های زیادی به قایدی نمی‌رسد یا او در مناطقی صاحب توپ می‌شود که نمی‌تواند برای حریف خطرناک باشد. مقایسه چند بازی فصل گذشته با بازی‌های این فصل این نکات را آشکار می‌کند. در بازی رفت استقلال مقابل سپاهان در ورزشگاه نقش جهان (تساوی ۲-۲) که یکی از آخرین بازی‌های دوره استراماچونی بود، قایدی با یک گل و یک پاس گل یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. او ۸۴ دقیقه در زمین بود و با وجود بازی در خانه یکی از مدعیان ۳۴ بار توپ به او رسید. قایدی در این بازی سه شوت داشت که یکی از آنها در چارچوب دروازه بود. در برتری ۴ بر یک فصل قبل استقلال مقابل شاهین بوشهر هم قایدی توانست مثل بازی با سپاهان یک گل بزند و یک پاس گل بدهد. او تا دقیقه ۷۳ که در زمین بود ۳۹ بار صاحب توپ شد و ۵ شوت زد که ۳ تا از آنها در چارچوب بود. در بازی برگشت استقلال مقابل پرسپولیس (تساوی ۲-۲) قایدی روی هر دو گل ارسلان مطهری نقش پررنگی داشت.

او تنها ۱۷ بار صاحب توپ شد، ولی هر بار توانست با عبور از مدافع مستقیمش صحنه خطرناکی خلق کند. او در این بازی سه شوت هم داشت که یکی از آنها در چارچوب بود. با تعویض قایدی در دقیقه ۷۷ پرسپولیس فرصت پیدا کرد با نفرات بیشتری به دروازه استقلال حمله کند و به گل تساوی برسد. بعد از بازی اکثر کارشناسان معتقد بودند که تعویض قایدی تصمیم اشتباهی از سوی مجیدی بوده است. این بازیکن زهردار اما در لیگ بیستم نتوانسته کارآیی بالایی برای استقلال داشته باشد. او در شش بازی این فصل تنها یک پاس گل داشته که به برد دو بر صفر هفته اول مقابل تیم تازه‌وارد مس رفسنجان برمی‌گردد. گل اول این بازی را وریا غفوری زد و در شرایطی که مس برای جبران گل خورده جلو کشیده بود، قایدی روی ضدحمله فضایی به  دست  آورد که ارسلان مطهری را تک به تک کند. این اولین و آخرین همکاری مؤثر دو مهاجم استقلال در لیگ بیستم بوده. در بازی هفته دوم که برنامه فولاد پرس مدافعان و هافبک‌های میانی استقلال بود و توانست روند بازیسازی این تیم را مختل کند، قایدی در جریان ۹۰ دقیقه تنها ۱۸ بار به توپ رسید و فقط یک شوت به سمت دروازه داشت. البته خطای ناشیانه مدافع فولاد روی قایدی منجر به ضربه پنالتی و تنها گل استقلال در این بازی شد. با وجود ده نفره شدن زودهنگام شهر خودرو و برتری عددی استقلال در بازی هفته ششم، قایدی تنها ۲۰ بار به توپ رسید. او در شروع بازی فرصت خوبی را از دست داد و بعد از آن بیشتر در نقش گوش چپ بود و نتوانست نقش پررنگی در فاز حمله داشته باشد. بعد از تعویض دقیقه ۹۰ مقابل صنعت نفت آبادان که به خاطر مصدومیت بود، قایدی این بار در دقیقه ۷۷ تعویض شد.

شاید دلیل این تصمیم کادر فنی استراحت دادن به قایدی پس از تثبیت برد تیم بوده باشد، ولی نمی‌توان منکر کم‌اثر شدن نقش او در بازی استقلال شد.   در نمرات سایت متریکا که بر اساس مجموع پارامترهای فنی به بازیکنان داده می‌شود هم سیر نزولی قایدی مشهود است. او در بازی هفته اول مقابل مس رفسنجان نمره ۷/۶۸ را به دست آورده و در دو بازی بعدی مقابل فولاد و ماشین‌سازی هم به ترتیب اعداد ۷/۱۵ و ۷/۹۷ برای قایدی ثبت شده، ولی در سه بازی بعدی استقلال نمرات او پایین‌تر از هفت است. او در تساوی بدون گل مقابل پیکان نمره ۶/۵۸، در تساوی یک بر یک مقابل صنعت نفت نمره ۶/۵۶ و در برد دو بر صفر مقابل شهر خودرو نمره ۶/۴۰ را کسب کرده است. بخشی از افت قایدی نتیجه تغییر ترکیب این فصل استقلال است. در لیگ نوزدهم علی کریمی و وریا غفوری با پاس‌های بلند نقش مهمی در تغذیه قایدی داشتند. استقلال در لیگ بیستم هنوز نتوانسته جانشینی برای کریمی پیدا کند. ریگی تلاش کرده تا حدودی این نقش را به عهده بگیرد،

ولی او در دو بازی اخیر استقلال به دلیل مصدومیت غایب بود، درست مثل وریا غفوری تا بدون این دو بازیکن راه‌های ارتباط با قایدی محدودتر شود. کمترین نمره قایدی هم در همین دو بازی ثبت شده و او کمتر از همیشه توانسته برای تیمش مفید باشد. متوسط ضربه به توپ قایدی در شش بازی لیگ بیستم ۳۱ است و دلیل بالا رفتن این عدد به دو بازی مقابل مس رفسنجان (۳۵ ضربه) و ماشین‌سازی (۴۵ ضربه) برمی‌گردد، ولی در سایر بازی‌ها توپ‌های زیاد و باکیفیتی به این مهاجم نرسیده است. متوسط شوت قایدی در لیگ بیستم هم به ۲/۲ کاهش یافته و در هر بازی به طور میانگین تنها ۰/۷ شوت‌های او در چارچوب بوده. کاهش متوسط گل زده استقلال در لیگ بیستم (۱/۱۶) نسبت به فصل قبل (۱/۸۳) نشان از مشکلات این تیم در فاز حمله دارد. استقلال با چنین آماری بعید است به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند و مثل فصل گذشته باید به فرمولی برسد که تمام عناصر تیم در خدمت تغذیه مناسب مهاجمان باشند. تغییر دایمی ترکیب خط میانی در بازی‌های اخیر هم به نوعی اعتراف کادر فنی در این مورد است، ولی آنها زمان زیادی برای آزمایش و خطا ندارند و بازی‌های سخت استقلال به زودی از راه می‌رسند.  

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *