چرا می گویند زنگ خطر موج دوم شیوع کرونا در راه است؟

بازگشایی مشاغل غیرضروری و ترددهای غیر ضروری مرحله دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی را به چالش کشید

سایت بدون – پس از ۵۳ روز ازشروع  ماجرای کرونا در کشور، طرح فاصله گذاری اجتماعی از دیروز شنبه۲۳فروردین به غیر از تهران در تمام کشور در شرایطی کلید خورد که به نظر می رسد تلقی بخشی از جامعه از قواعد این طرح چندان درست نیست. مشاهدات ما از کلان شهر مشهد حاکی از این بود که بخشی از مشاغل به کار خود بازگشتند اما این که این میزان بازگشایی چه عواقبی در بر خواهد داشت معمایی است که آمار مبتلایان در روزهای آینده آن را مشخص می کند.
ترافیک۲۳فروردین پایتخت
این موضوع اما در پایتخت شکل نگران کننده تری دارد. طبق اعلام ستاد ملی کرونا شرایط مشاغل در پایتخت تا ۳۰فروردین همچنان با محدودیت همراه است اما طبق اعلام مسئولان شهر تهران، دیروز شنبه خیابان های پایتخت با موج جدیدی از ترافیک همراه بوده است.
به طور قطع بروز چنین وضعیتی در بحران کرونا می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌ها، سینماها، سالن‌های نمایش و مراکز فرهنگی به همراه مسابقات ورزشی، تعطیل شده‌اند. اما هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که از طرح فاصله گذاری اجتماعی انتظار می‌رود، در کنترل این ویروس ناشناخته موفق باشیم. شاید تنها نقطه مثبت روزهای کرونایی در کشور، ۱۳ فروردین باشد که اغلب مردم در خانه‌ها ماندند و بیرون نیامدند. بعد از آن بود که بار دیگر موج رفت و آمدها و ترددهای غیر ضروری به خصوص در کلان شهر تهران شدت گرفت به طوری که در ۱۶ فروردین به عنوان اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی، به یک باره خیابان‌ها مملو از خودرو شد.
نگرانی از خوشه های جمعیتی
 روزهای آینده

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مبارزه با کرونا در کلان شهر تهران گفت: ارزیابی آثار تغییر رفتارهای جمعیتی، شکل گیری کلونی‌ها و خوشه‌های جمعیتی که ممکن است روزهای آینده در تهران با آن رو به رو باشیم در زمینه ابتلاهای جدید و مراجعه به بیمارستان‌ها ۹ تا ۱۴ روز آینده مشخص می‌شود.به اعتقاد آقای زالی، آثار این تغییرات رفتاری بر تعداد افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه سه هفته بعد و بر تعداد فوتی‌ها یک ماه آینده مشخص می‌شود.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران می گوید: این بدان معناست که اگر امروز با تغییر میزان جمعیت در شهر رو به رو باشیم، نتیجه آن تا دو سه روز آینده تغییری در آمارها ایجاد نمی‌کند بلکه نتایج آن با تأخیر مشخص می‌شود.
تهران پاشنه آشیل کرونای ایران؟
همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، دیروز با اشاره به افزایش تردد در تهران گفته است: «تهران می‌تواند پاشنه آشیل کرونا در ایران باشد و دوباره بیماری را به مناطق دیگر استان و کل کشور گسترش دهد». رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز درباره شیوع کرونا در پایتخت ایران هشدار داده و گفته است: «میزان مبتلایان و فوتی‌ها در تهران روند افزایشی دارد و این وضعیت در پایتخت نسبت به دیگر مناطق کشور بدتر است و شهروندان باید این موضوع را جدی بگیرند.»
متخصص: نشانه ای از روند خاموشی فراگیری کرونا نمی بینیم
در همین زمینه حمید سوری متخصص اپیدمیولوژی، با بیان این مطلب که نظارت بر طرح فاصله گذاری اجتماعی به جز در روز طبیعت آن چنان موفق نبوده و هیچ نشانه‌ای از روند خاموشی فراگیری بیماری کرونا نمی‌بینیم، اظهار کرد: نتوانسته‌ایم واکنش سریعی در مقابل رفتار مردم نشان دهیم و بر این اساس فراگیری از یک محدوده کوچک در کشور به مناطق دیگر نیز گسترش یافته است.
به هیچ وجه از پیک عبور نکرده‌ایم
وی افزود: به هیچ وجه از پیک بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم و نگران این هستیم که با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، به موقع نتوانیم جلوی شیوع بیماری را بگیریم و تلفات زیادی داشته باشیم. وی افزود: بار بیماری کرونا فقط اقتصادی نیست بلکه امنیت جانی جامعه را نیز در بردارد و نمی‌توانیم با کمتر کردن فاصله گذاری اجتماعی، شیوع بیماری کرونا را متوقف کنیم. استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اکنون همه شهرهای کشور به ویروس کرونا آلوده هستند و نقطه سفید نداریم.
روی دیگر سکه
در شرایطی که قطع زنجیره ابتلای کرونا با حذف اجتماعات و ارتباطات میسر می شود، شرایط اقتصادی بخشی از جامعه نیز این روزها به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است. طبق آن چه نظر سنجی ایسپا درباره ادامه تعطیلی های کرونایی دو روز قبل به آن تصریح کرده بود، ۳۴ درصد تهرانی ها اعلام کرده بودند همین حالا هم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شده اند. در همین زمینه ربیعی سخنگوی دولت نیز دیروز این طور گفت: عملاً طبق آمارهای وزارت کار در صورت تعطیلی درازمدت و مداخله نکردن در سیاست‌های بازار کار، میزان بیکارشدگان به بیش از چهار میلیون نفر خواهد رسید. این چهار میلیون نفر شامل ۳٫۳ میلیون شغل بیمه شده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است که برای جبران دستمزد آن ها با حداکثر دو میلیون تومان در ماه برای سه ماه، به ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت نیاز خواهد بود. ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایه‌بر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *