چرا کمر درد می‌گیریم؟

سایت بدون -هرچه جوامع متمدن‌تر می‌شوند، میزان بروز کمر درد نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، نشستن طولانی مدت پشت میز و رانندگی کردن طولانی مدت از عوامل افزایش بروز کمردرد هستند.

دکتر سیدمسعود هاشمی، رئیس انجمن درد ایران با بیان اینکه کمردردها علل مختلفی دارند، گفت: اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهرهای، تاندونها و عضلات از علل ایجاد درد در کمر هستند. همچنین ممکن است کمردرد منشأ عصبی و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد.

وی افزود: دیسکهای بین مهرهای نیز با از دست دادن آب خود یا براثر وارد شدن یک فشار (طولانی مدت نشستن)، کیفیت طبیعی عملکرد خود را از دست میدهند. زمانیکه دیسک دچار پارگی شود، درصدد بیرون زدگی قرار میگیرد که معروف به بیماری دیسک است.

وی تاکید کرد: درد پارگی دیسک با بیرونزدگی آن متفاوت است. افرادی که دچار پارگی دیسک شدهاند، کمردردی مبهم دارند که با هیچ مسکنی درد آنها ساکت نمیشود. معمولا درد بیرون زدگی دیسک در هر دو پا انتشار مییابد. همچنین این بیرونزدگی میتواند یکطرفه باشد و روی سمت چپ یا راست کمر فشار وارد کند و ورودی اعصاب را تحریک کند. این نوع دردها معمولا به دردهای سیاتیک معروف هستند. در این حالت بیمار درد را در پاهای خود حس میکند و شکایتی از کمردرد ندارد. این درد میتواند با گزگز و خوابرفتگی نیز همراه باشد. در مراحل پیشرفتهتر ضعف عضلانی پاها را مشاهده میکنیم. این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی دیگر از علل کمردردها را تنگی کانال دانسته و تصریح کرد: علائم تنگی کانال معمولا به صورت کمردردها و دردهای اندام تحتانی است که موجب وقفه در راه رفتن میشود. بیمار در این حالت باید به جلو خم شود تا بتواند مجددا راه رود.

وی ادامه داد: در ابتدا علت کمر درد باید مشخص شود. معمولا کمردردهایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد، باید توسط پزشک بررسی و شیوه درمان خاص آن ارائه شود. درمانها به صورت دارویی، جراحی باز یا بسته است. درصد بسیار کمی (کمتر از ۱۰درصد) از کمر دردها نیاز به عمل جراحی باز دارد.

بخش عمده کمردردها با درمانهای اولیه غیرتهاجمی وکمتهاجمی درمان میشود

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *