چه کسی جانشین آنجلا مرکل می شود؟/ ماموریت دشوار آلمانی

سایت بدون – نتایج انتخابات فدرال امروز آلمان که عصر بدون «مرکل» را برای ژرمن‌ها و اروپا رقم خواهد زد، غیرقابل پیش‌بینی است. گرچه نظرسنجی‌ها اقبال بالای چپ‌ها و کمرنگ شدن شانس حزب حاکم دموکرات مسیحی را نشان می‌دهد اما به باور کارشناسان آنچه مسلم است هیچ یک از احزاب بدون ائتلاف قادر به حاکمیت نخواهد بود.
به گزارش «اینوسترز کورنر»، جمعیت ۶۰٫۴ میلیون نفری بالای ۱۸ سال واجد شرایط رأی دادن آلمان برای نخستین بار است که پس از چهار دوره انتخابات صدراعظمی انتخابی غیر از «مرکل» دارند؛ بانوی قدرتمند اروپا که با حاکمیت ۱۶ ساله‌اش، نماد ثبات قاره سبز نیز به شمار می‌رفت.
بسیاری «آنگلا مرکل» را رهبر بحران‌ها می‌دانند چراکه او در طول دوران صدراعظمی موفق خود با موج پوپولیسم، بحران اقتصادی، بحران مهاجران، شیوع کرونا و برگزیت دست به گریبان شد و لقب موفق‌ترین رهبر زن جهان را گرفت. اما امروز مردم آلمان پس از سال‌ها ثبات در حاکمیت برای انتخاب جانشینی برای «مرکل» ۶۷ ساله پای صندوق‌های رأی می‌روند که هیچ تصویری از آینده با صدراعظم جدید ندارند. همین امر رقابت امروز را بسیار غیرقابل پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه با توجه به قوانین آلمان، حزبی که بتواند پیروز انتخابات شود تنها در صورتی قادر خواهد بود کرسی صدراعظمی را نیز تصاحب کند که بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورد و این امر جز در سایه ائتلاف با احزاب دیگر به دست نمی‌آید. بنابراین فارغ از پیشتازی هر یک از احزاب در انتخابات امروز، صدراعظم در روزها یا هفته‌های آتی مشخص خواهد شد.
به نوشته «فایننشال تایمز»، آنچه بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ یک از نامزدها نتوانسته‌اند قاطبه رأی‌دهندگان را با خود همراه کنند. بنابراین به رغم اینکه نسل جوان آلمان که همواره در حاکمیت «مرکل» زیسته‌اند، خواستار تغییر شرایط هستند اما اگر او از تصمیمش بازمی‌گشت و در انتخابات حضور می‌یافت بدون شک این بار نیز برنده رقابت بود. او در دوران حضورش در عالی‌ترین مقام اجرایی آلمان با شمار زیادی از رهبران جهان همکار بود. از زمانی که او بر جایگاه قدرت نشست، ۵ نخست‌وزیر انگلستان، ۴ رئیس جمهور فرانسه، سه نخست‌وزیر ایتالیا و ۴ رئیس جمهور امریکا بر سر کار آمده و رفتند اما همچنان آلمان بدون تغییر با «مرکل» ادامه داد.
شانس چپ‌ها و کمرنگ شدن حزب «مرکل»
ژرمن‌ها به دنبال جانشینی برای «مرکل» هستند که بتواند دولتی تشکیل دهد تا مشکلات پس از تغییر ۱۶ ساله آلمان را رفع کند. «اولاف شولز» کاندیدای حزب سوسیال دموکرات که معاون و وزیر اقتصاد دولت «مرکل» بود در شرایطی بهتر از سایر رقبا قرار دارد و به نظر می‌رسد او بیش از «آرمین لاشت» رهبر حزب دموکرات مسیحی؛ حزب متبوع مرکل، این شرایط را درک کرده است، شاید همین امر نیز ظرف چند هفته ۱۵ درصد محبوبیت حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات را به ۲۶ درصد و پیشتازی در نظرسنجی‌ها رساند.
در حال حاضر به باور کارشناسان «سی‌ان‌ان»، به‌نظر می‌رسد ائتلاف سوسیال دموکرات و سبزها به همراه لیبرال‌ها (احزاب آزاد دموکرات) با دستور کار اصلاحات اقتصادی شامل مالیات‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، توانایی لازم برای تغییر قدرت حاکمیتی آلمان را داشته باشند. این اقبال از آنجا نشأت می‌گیرد که حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه و نیز احزاب چپ و سبز وعده داده‌اند که در صورت پیروزی درباره مالیات بر ثروت و افزایش مالیات بر ارث قوانین جدیدی را تبیین خواهند کرد.
در این میان شانس «آرمین لاشت» که در آغازین روزهای کمپین‌های انتخاباتی، جانشین بلامنازع «مرکل» به شمار می‌رفت در هفته‌های اخیر چنان تنزل کرده که بسیاری از کارشناسان امکان کنار رفتن حزب قدرتمند دموکرات مسیحی پس از حدود ۵۰ سال حاکمیت را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که سومین کاندیدای مطرح انتخابات «آنالنا بائربوک» نامزد حزب سبزها که با ۴۰ سال سن، جوان‌ترین نامزد انتخابات به شمار می‌رود با انتشار شایعاتی مبنی بر سرقت ادبی، در هفته‌های اخیر محبوبیت خود را از دست داد و با وجود آنکه اتهامات را رد کرد اما نتوانست جایگاه سابق را به دست آورد، با این حال از او همچنان به عنوان یکی از سران ائتلاف حاکمیتی یاد می‌شود.
اولویت‌های مهم
برنده رقابت امروز که بسیاری از مردم آلمان به صورت پستی برای آن رأی دادند، هر کدام از نامزدها که باشد، با اولویت قرار دادن مبارزه با بحران اقلیمی و هوای پاک؛ افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، دیجیتالی کردن آلمان، احیای اقتصادی و اجتماعی را باید در دستور کار داشته باشد.
در این میان مهمترین بخش کار دستور کار هوای پاک و مقابله با بحران‌های اقلیمی است. موضوعی که به قدری این روزها اهمیت یافته که به نوشته «بی‌بی‌سی» در آستانه انتخابات فدرال آلمان، بسیاری از فعالان مقابله با تغییرات آب و هوایی در شهرهای مختلف تظاهرات کرده و سیاست‌های نامزدهای انتخابات آلمان را به عنوان یکی از کشورهای اثرگذار در این مسأله فاقد کارایی لازم دانسته‌اند. «گرتا تانبرگ»، فعال نوجوان سوئدی در تجمع برلین گفت: «هیچ یک از احزاب برنامه ویژه‌ای در این باره ندارند.»
همچنین روابط آلمان با اروپا، انگلیس پس از برگزیت و تعامل با امریکا، روسیه و چین نیز پس از پایان یافتن دوران «مرکل» حائز اهمیت بسیار است. به باور کارشناسان «فدرال تراست»، گرچه این مسأله برای اروپا حائز اهمیت بالایی است اما نمی‌توان انتظار داشت استعداد مرکل به عنوان یک سیاستگذار قابل احترام و شریک معتمد اروپایی یک‌شبه به جانشین او منتقل شود. در عین حال حزب سوسیال دموکرات و سبزها به همگرایی اروپایی گرایش بسیاری دارند.
در واقع انتخابات فدرال آلمان در این دوره فارغ از پیروز میدان رقابت، از آنجا که بر تغییر مسیر حرکت اتحادیه اروپا پس از  یک دهه ثبات اثرگذار خواهد بود از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *