چه کسی سرمربی فصل بعد استقلال خواهد شد؟ /۳ گزینه محدود

سایت بدون -پیرمرد آلمانی ۳ هفته مانده به پایان لیگ، پس از باخت مقابل پدیده از تیم کنار گذاشته شد و مدیران استقلال ظرف یک روز تصمیم به انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت گرفتند و امور تیم را به دست مربی جوان خود سپردند. تیم تحت هدایت فرهاد در نخستین دیدار مقابل استقلال خوزستان به‌رغم متزلزل نشان دادن خط دفاعی توانست با نتیجه ۴ بر ۲ این تیم را شکست دهد و علاوه بر پیروزی پرگل و ایجاد حاشیه امن لااقل پیش از دیدار حساس استقلال مقابل الدحیل قطر در لیگ قهرمانان، صدای اعتراضی را از روی سکوها نشنود. اما اگر استقلال می‌خواهد فصل بعد را مقتدرانه آغاز کند و اتفاقات تلخ این فصل و فصول گذشته تکرار نشود، باید هرچه سریع‌تر مربی فصل آینده خود را انتخاب کند تا مربی جدید بتواند در نقل‌وانتقالات حضور فعال داشته باشد. در واقع طوری نشود که تمرینات استقلال مثل گذشته دیر شروع شود و تیم باز هم امتیازات اول فصل را از دست بدهد و پایان فصل کاسه چه کنم در دست بگیرد! اما چه کسی می‌تواند مربی فصل بعد استقلال شود؟
صحبت از حضور مربی خارجی، ماندن فرهاد مجیدی یا بازگشت امیر قلعه‌نویی است؛ صحبت‌های ضد و نقیضی که نقل محافل استقلالی‌ها شده و تا انتخاب مربی، این اسامی مدام تیتر اخبار خواهد شد.
فرهاد مجیدی
در حالی که مدیران استقلال خبر از قطعی بودن حضور مربی خارجی برای فصل بعد می‌دهند. برخی پیشکسوتان و هواداران این تیم اعتقاد دارند که در صورت موفق بودن مجیدی در دیدارهای پایانی این فصل، او همچنان می‌تواند به عنوان سرمربی تیم به کارش ادامه دهد و چه بهتر که محبوب‌ترین مربی آبی‌ها روی نیمکت باقی بماند. اما در صورت نتیجه نگرفتن مجیدی کم‌تجربه در استقلال شرایط برای او در ادامه راه سخت خواهد شد و شاید به محبوبیت او هم مثل علیرضا منصوریان خدشه وارد شود. در این میان دیدار استقلال با الدحیل می‌تواند مجیدی را می‌تواند به بهشت بکشاند یا به جهنم براند.
مربی خارجی
قطع به یقین وقتی صحبت از مربی خارجی در استقلال می‌شود و نامی بر سر زبان‌ها می‌افتد، او را با وینفرد شفر مقایسه می‌کنند و همگان می‌خواهند مربی بهتری نسبت به پیرمرد آلمانی، هدایت استقلال را به عهده بگیرد. در این راه، کار مدیران باشگاه خیلی سخت خواهد بود، چرا که هوادار به کمتر از دانش شفر راضی و قانع نمی‌شود. استقلال از یک طرف باید پول فسخ قرارداد شفر را که رقم کمی هم نیست (یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) بپردازد و از طرفی برای آمدن مربی خوب خارجی باز هم پول خرج کند.
مربی خارجی – خوب یا بد –  زمان می‌برد تا به فوتبال ایران ‌شناخت پیدا کند و ممکن است با دیر قرارداد بستن، استقلال باز هم هفته‌های اول فصل را از دست دهد یا حتی با هزینه‌های گزاف، نتایج همانی شود که با شفر به دست آمد و انتظاراتی که همگان دارند باز هم برآورده نشود.
البته این را هم باید در نظر گرفت که تیم‌های ایرانی برای اینکه در سطح بین‌المللی بتوانند خودی نشان دهند، نیاز به مربیان با دانش روز دنیا دارند اما آیا مربی خوب خارجی با قیمتی مناسب به ایران می‌آید؟
امیر قلعه‌نویی
مثل ۳-۲ فصل گذشته تا استقلال تصمیم به انتخاب مربی جدید می‌گیرد، نام امیر قلعه‌نویی جزو نخستین گزینه‌ها مطرح می‌شود و درست یا غلط بسیاری‌ روی خوش به این مربی پرافتخار لیگ نشان می‌دهند و بسیاری دیگر با این جمله که «به عقب باز نمی‌گردیم» مخالف حضور او در استقلال هستند. اما اگر استقلال تحت هر شرایطی نتواند با مربی خارجی به توافق برسد، به نظر می‌رسد قلعه‌نویی تنها مربی داخلی غیر از مجیدی باشد که مدیران روی او حساب ویژه باز خواهند کرد. آخرین قهرمانی آبی‌ها در لیگ بازمی‌گردد به زمانی که قلعه‌نویی سکان هدایت‌شان را برعهده داشت و از آن روز‌ها ۶ سالی می‌گذرد. استقلال نه با داخلی‌ها و نه با خارجی‌ها هرگز نتوانسته بهتر از قلعه‌نویی نتیجه بگیرد و هوادارانش را راضی نگه دارد. تجربه مربی سابق و قهرمانی‌هایی که استقلال با او کسب کرده شاید تنها راه انتخاب را پیش روی مدیران تیم بگذارد، هرچند اکثر هواداران تیم با ایرانی‌ها دیگر رابطه گرمی ندارند و منتظر ورود یک خارجی بزرگ هستند.
باید منتظر ماند و دید بالاخره استقلال با چه گزینه‌ای به توافق می‌رسد. کار مدیران استقلال خیلی سخت است و قبل از هر چیز باید مراقب دلالانی که مقابل باشگاه صف کشیده‌اند باشند. اگر مربی خارجی آن هم کارنامه‌دار به استقلال بیاید، باید قرارداد سفت و محکمی بست تا مانند شفر، در صورت نتیجه نگرفتن، باشگاه متضرر نشود. اگر هم مربی ایرانی انتخاب شود، مدیران باید منتظر دودستگی هواداران باشند و چاره‌ای برایش بیندیشند.
به هر حال مدتی ا‌ست مدیران استقلال مذاکراتی را با گزینه‌های مدنظر خود دارند و باید دید سرانجام نام کدام مربی از باشگاه استقلال به طور رسمی شنیده می‌شود.

نویسنده: زهره فلاح زاده

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *