چگونه به جنگ انواع آلرژی ها و حساسیت ها برویم؟

سایت بدون -عطر گل‌ها، هوای خوب، بوی چمن و… این‌ها تصویر کوچکی از بهار است که هر فردی را سر ذوق می‌آورد ولی در نقطه مقابل، برخی از افراد هم وجود دارند که چندان دل خوشی از این فصل ندارند و دلیل آن هم به آلرژی و تشدید علائم آن در این فصل برمی‌گردد. شاید در نگاه اول آلرژی مشکل چندان پیچیده و خاصی به نظر نرسد ولی واقعیت امر این است که همین آلرژی به ظاهر ساده، می‌تواند برای افراد حسابی دردسرساز و هزینه‌بر شود. دکتر سامان خرمی‌نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی، توضیحات بسیار مفیدی را در رابطه با آلرژی به شما می‌دهد. چرا آلرژی ایجاد می‌شود؟
زمانی که سیستم ایمنی بدن با یک نوع آنتی ژن خاص (آلرژن) مواجه شود، ممکن است در برخی افراد آلرژی ایجاد کند. البته این مواجهه به‌طور معمول پنج بار است. سیستم ایمنی بدن در شرایطی که با ماده آلرژن مواجه می‌شود، آنتی‌بادی خاصی را برای مقابله با ماده آلرژن می‌سازد که در دفعه اول، علائم خاصی وجود ندارد ولی در مواجهه‌های بعدی با ماده آلرژن، بدن برخی افراد واکنش نشان می‌دهد و علائم آلرژی در چنین شرایطی بروز می‌کند.

کاهش کیفیت زندگی
به‌جز مواردی چون تروما (ضربه) و بدخیمی‌ها، حدود ۵۰ درصد کل بیماران مراجعه‌کننده به متخصص گوش و حلق و بینی، آلرژی به‌عنوان عامل اولیه یا ثانویه (یعنی فرد آلرژی داشته و به‌دلیل عدم درمان به پولیپ بینی، سینوزیت و عفونت گوش میانی دچار شده است) دخیل است. آلرژی فارغ ازعوارضی که می‌تواند در پی داشته باشد، باعث کاهش کیفیت زندگی فرد خواهد شد. آمارهای مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد افراد زیادی به‌دلیل آلرژی مجبور به غیبت از محل کار یا محل تحصیل خود شده‌اند. آلرژی یک مساله بسیار شایع محسوب می‌شود و علاوه بر ایجاد مشکل از کارافتادگی، هزینه‌های بسیار زیادی را به افراد و سیستم بهداشت کشورها تحمیل می‌کند.

رابطه بهار با آلرژی
آلرژن‌های به وجود آورنده رینیت آلرژیک (آلرژی بینی) به دو دسته آلرژن تقسیم می‌شوند که یک دسته آلرژن فصلی و گروه دیگر آلرژن دائمی به حساب می‌آیند. به‌طور کلی، گرده گیاهان به ویژه گیاهان مغذی برای حیوانات مثل یونجه، در بهار باعث آلرژی می‌شوند. علاوه بر این، گرده درختان به جز سرو کوهی (در زمستان) نیز در بهار ایجاد آلرژی می‌کنند. گرده علف‌های هرز می‌توانند در فصل پاییز ایجاد آلرژی فصلی کنند.

پای سوسک در میان است!
رینیت آلرژیک دائمی می‌تواند در اثر برخی از کپک‌ها یا مایت‌ها به وجود بیاید. مایت‌ها، موجودات بسیار ریزی هستند که در پوسته‌های ریخته شده از بدن انسان زندگی می‌کنند. گرما و رطوبت، رشد و نمو این جانداران را تسهیل می‌کند. مدفوع مایت‌ها در رختخواب، تشک، بالشت، مبلمان روکش شده و اسباب بازی پارچه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و سبب ایجاد آلرژی شود. کپک‌ها، در کود گیاهی گلدان‌های داخل خانه و ظرف آبریز پشت یخچال، می‌توانند وجود داشته باشند و باعث آلرژی شوند. همچنین ذرات حیوانی مانند مو (به‌ویژه موی گربه) و پوست آنها نیز می‌تواند در ایجاد این نوع آلرژی نقش داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که در ابتلا به آلرژی دائمی نقش دارد، سوسک حمام است. در واقع ذرات جدا شده از بدن سوسک، در محیط باقی می‌ماند و ایجاد آلرژی می‌کند. 
افرادی که مستعد آلرژی یا مبتلا به آن هستند، باید از قرارگیری در معرض گرد و خاک بپرهیزند. تمیز کردن مکرر خانه با جاروبرقی، پوشاندن تشک و بالشت با ماده محافظ، دور کردن گربه از اتاق خواب و شست‌وشوی آن با آب گرم به صورت هفتگی، می‌تواند در پیشگیری و بهبود علائم آلرژی نقش داشته باشد. همچنین پرهیز از هوای سرد، هوای آلوده، ریزگردها و وارونگی هوا (اینورژن)، برای این افراد ضروری است. باد مستقیم کولر، بوی تند شوینده‌ها، برخی غذاها و خوراکی‌ها مانند ادویه، خربزه، انگور گوجه فرنگی و بادمجان می‌توانند سبب تشدید علائم آلرژی شوند.

علائم آلرژی را بشناسید
آلرژی قسمت‌های مختلف بدن، مثل بینی، چشم، پوست و ریه را می‌تواند درگیر کند و علائم مختلفی را در هر قسمت از بدن به وجود آورد. رینیت آلرژیک یا آلرژی بینی، معمولا شایع‌تر است و علائمی چون عطسه، آبریزش شفاف از بینی، گرفتگی و احتقان بینی، خارش مکرر نوک بینی و تو دماغی صحبت کردن را در پی دارد. آلرژی در کودکان به علت این‌که باعث بسته شدن بینی و تنفس دهانی می‌شود، دفرمه شدن اسکلت صورت و تغییر ظاهر صورت را به شکل باریک و کشیده شدن آن (صورت‌های لوزه سومی) به همراه دارد.

راه تشخیص چیست؟
برای تشخیص رینیت آلرژیک، علائم بالینی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کنار آن با صلاح‌دید پزشک، آزمایش‌ها و تست‌های خاصی نیز ممکن است انجام شود. پس از تشخیص آلرژی، درمان متناسب با هر فرد انجام خواهد شد. برای بهبود و کنترل آلرژی، از داروهای دسته آنتی هیستامین‌ها کمک گرفته می‌شود که نسل جدیدتر این داروها، در افراد کمتر خواب آلودگی ایجاد می‌کند. مصرف دارو از هر نوع باید زیر نظر پزشک باشد و مصرف خودسرانه می‌تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند. درمان قطعی آلرژی، ایمونوتراپی محسوب می‌شود که البته همه افراد لازم نیست با این روش درمان شوند و گاهی کنترل علائم، برای برخی از افراد کفایت می‌کند که تشخیص این موضوع نیز به‌عهده پزشک است. ایمونوتراپی، درمانی است که در آن با شیوه‌ای خاص و حساب شده (بررسی از طریق تست آزمایشگاهی)، آلرژن به بدن فرد تزریق می‌شود و به مرور بر دوز آلرژن افزوده خواهد شد. بهره‌گیری از این روش برای آن دسته از افرادی که به آلرژن‌های مختلف حساسیت دارند، سخت است.

اگر درمان نشود
درمان شدن آلرژی، با عوارضی همراه است که می‌توان به سینوزیت حاد مکرر، سینوزیت مزمن، پولیپز داخل بینی و سینوس و عفونت گوش میانی در کودکان اشاره کرد. افراد مبتلا به آسم، در صورت بی‌توجهی به رینیت آلرژیک خود، باید انتظار تشدید علائم آسم را داشته باشند. علائم رینیت آلرژیک، خیلی به علائم عفونت ویروسی شباهت دارد و شاید برخی افراد به‌دلیل این شباهت تصور کنند به یک عفونت ویروسی ساده مبتلا شده‌اند، در حالی‌که به آلرژی مبتلا هستند، پس در صورت بروز هر نوع بیماری، باید تشخیص و درمان را به پزشک سپرد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *