چگونه فضای خانه را از باکتری پاک کنیم؟

سایت بدون -چطور با دستگاه‌های رطوبت ساز فضای خانه را از باکتری و ذرات معلق پاکسازی کنیم‎. ‎یکی از راه‌های رطوبت سازی خانه ‏خرید دستگاه بخور است.  بخصوص در فصل زمستان که با خشک و سرد شدن هوا میکروب‌ها و ذرات معلق شرایط محیطی را ‏برای ابتلا به حساسیت و سرماخوردگی‌ها فراهم می‌کنند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از محیط زندگی شما ‏دور نگه دارد، استفاده از دستگاه‌های بخور است. علاوه براین مرطوب‌کردن هوا و از بین بردن باکتری‌ها شرایط بهتری را ‏برای تنفس و مراقبت از پوست فراهم می‌کند‎. به گزارش مجله زندگی ایده‌آل  دستگاه‌های بخور یا همان رطوبت‌سازهای خانگی با ‏کنترل رطوبت محل کار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل کرده و برای از بین رفتن حساسیت‌های فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا ‏خشکی پوست گزینه مناسبی هستند، اما پیش از تهیه و استفاده از این دستگاه‌های اطلاعاتی لازم است تا با کمک آنها سراغ ‏بهترین‌ها  بروید‎.
چرا از بخور استفاده کنیم؟‎ ‎
به‌طور کلی رطوبت ایده‌آل برای داخل منزل و هر فضای بسته دیگر بین ٣٠ تا ۵٠‌درصد است، اما از آنجایی که معمولا این مقدار ‏در محیط‌های پر رفت و آمدمان کمتر از مقدار استاندارد است، باید از دستگاه‌های بخور استفاده کرد؛ چراکه دستگاه‌های رطوبت‌ساز ‏با افزایش بخار آب در هوا خشکی محیط را برطرف و رطوبت را به میزان لازم در محیط ایجاد می‌کند.‎‏ استفاده از بخور‌های ‏گرم و سرد برای از بین بردن مشکلات و علایم سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی پیشنهاد می‌شود. به‌طور کلی دستگاه‌های ‏بخور امروزی از سه بخش اصلی یعنی مخزن جداشدنی آب، دهانه خروج و تنظیم بخار با قابلیت چرخش ٣۶٠ درجه و فضای ‏کوچکی برای ریختن انواع خوشبوکننده‌ها و عطرهای مخصوص دستگاه تشکیل شده است. البته اکثر دستگاه‌ها امکانات متفاوت ‏دیگری هم مانند چراغ شب‌تاب، کلید تایمر دارند که با خرید آن می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید‎.
کدام بخور مناسب شماست؟
اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفته‌اید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص کنید. حتی می‌توانید با ‏مشورت با پزشک مربوطه و ارایه پیشینه‌ای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی که در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را ‏داشته باشید. مطمئنا پزشک شما به شما خواهد گفت که بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد‎.
بخورهای گرم‎:
برای اینکه کمی از تفاوت‌های سرد و گرم بودن دستگاه‌های رطوبت‌ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور‌های گرم توصیه بیشتر ‏پزشکان برای فصول سرد‌سال است و مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت‌های مجاری تنفسی و کاهش ‏ذرات معلق حساسیت‌زا و رفع سرفه‌های خشک موثر است. این نوع بخور برای افرادی که با شروع نیمه دوم‌سال بیماری ‏سینوزیت دارند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به کمک المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به ‏بخار در فضا منتشر می‌شود.  ‎البته بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی بکار رفته سر و صدا و مصرف برق ‏بیشتری دارند و داغ شدن دستگاه ازجمله معایب آن است که نباید در دسترس کودکان و افراد مسن قرار گیرد‎. همچنین نباید از ‏مزایای آن غافل ماند چرا که این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشکی و التهاب‌های تنفسی و پوستی است‎.
بخورهای سرد:
این دستگاه تأیید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشکی پوست است تا با مرطوب و خنک نگه‌داشتن محیط، ‏کنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم‌کردن شرایط تنفس راحت‌تر، علایم جزیی حساسیت، سرماخوردگی و استرس‌ها را از ‏بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراکنده کند‎. همچنین  بخورهای سرد به دلیل مصرف کمتر برق و نداشتن خطرهای ‏احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نکردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل‌های بهار و تابستان و همچنین ‏ضدعفونی‌کننده موثر محیط کار یا اتاق کودکان به حساب می‌آیند. البته بخور سرد معایبی هم دارد؛ چرا که بخور سرد محل ‏مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌هاست و همزمان با پراکنده شدن قطرات بخار، باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق ‏منتشر می‌شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود‎.
‎ ‎نکات قبل از خرید انواع بخورها‎ ‎
‏١-دستگاه‌های بخور در سایزهای مختلف و قابلیت‌های متعدد در بازار وجود دارند که بهتر است برای خرید به داروخانه‌ها یا ‏سایت‌های معتبر و بعد از کسب اطلاعات کامل اقدام به خرید کنید.
‏٢-دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان کنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملکرد و صدایی که حین کار ایجاد ‏می‌کند، آگاهی کامل داشته باشید‎.
‎ ‎‏٣-‏‎ ‎جنس‌های نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند که بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید که جنس مخزن و بدنه آن از مواد ‏مرغوب و مناسب تولید شده باشد‎.
‎ ‎‏۴-دستگاه‌های مجهز به تایمر اتوماتیک و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف ‏برق به مراتب از موارد مشابه به صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند‎.
‏۵- پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسید‎.
نکات مهم بعد از خرید دستگاه‎ ‎
از آن جایی که این دستگاه وظیفه مطلوب کردن فضای پیرامون و تنفس سالم شما را برعهده دارد، باید تمام نکات بهداشتی لازم را ‏در نگهداری از این دستگاه در نظر بگیرید.
‏١-مخزن آب دستگاه بخور بعد از چند روز استفاده و با کم شدن آب درونش محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و میکروب‌هاست پس ‏مخزن آن حداقل هفته‌ای دوبار کاملا شسته و تمیز شود‎.
‏٢-‏‎ ‎به دلیل بالا رفتن رطوبت و تأثیر آن در تشدید حساسیت‌ها این دستگاه را به‌طور دایم روشن نگه ندارید. استفاده‌ ٣٠دقیقه ‏به فاصله هر ۵ ساعت مناسب است‎.

مطلب پیشنهادی

«لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *