ژاوی بر سر دوراهی لیگ اروپا و لالیگا/بارسلونا در باتلاق


سایت بدون – بارسلونا می‌خواست یک سوپرلیگ تشکیل شود که در آن تیم‌ها هرگز سقوط نکنند، یک تورنمنت جدید که می‌توانست برترین رقابت باشگاهی اروپا شود اما پنجشنبه صبح در حالی از خواب بیدار شدند که دیگر جایی در لیگ قهرمانان اروپا نداشتند، تورنمنتی که فعلاً حرف اول را در رقابت‌های باشگاهی می‌زند.
ژاوی هرناندس، مربی تیم خیلی خوب می‌داند بازی در لیگ اروپا چه معنایی دارد. در سال ۲۰۰۳ که بارسلونا برای آخرین بار در این تورنمنت -البته با نام جام یوفا- حاضر شد، او بازیکن تیم بود. آنها در یک‌چهارم‌نهایی به دست سلتیک حذف شدند چون در گلاسکو با یک گل باختند و در نوکمپ بدون گل مساوی شدند. این یادآوری خوبی است برای اینکه اگر یک سطح پایین رفته‌اند دلیل نمی‌شود برای اینکه کار آسانی در پیش دارند.
بردن این تورنمنت آنها را فصل بعد به لیگ قهرمانان برمی‌گرداند اما هواداران زیادی باور ندارند تیم توانایی این کار را دارد. شاید تا اواخر بهمن که رقابت‌های اروپایی از سر گرفته شود، خیلی چیزها تغییر کند. اگر آنسو فاتی و پدری برگردند، در شرایط ایده‌آل و درخشان باشند، امیدوار می‌شوند اما در سه ماه اخیر متوجه شده‌اند که نمی‌توان به سلامت بازیکنان کلیدی دل خوش کرد.
قرعه‌کشی دوشنبه آینده برای آنها تلخ است، سال‌ها در ردیف جلو بوده‌اند و حالا باید آن اواخر برای خود جا بگیرند تا ببینند حریفشان در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا کدام تیم است. وستهم تیم اول گروهش شده بنابراین در این مرحله به نوکمپ نمی‌آید، رقبای احتمالی شامل رنجرز، پی‌اس‌وی آیندهوون، اسپارتاک مسکو، لاتزیو، براگا و دیناموکیف می‌شود.
این سؤال که آیا با تمام توان کارشان را در این رقابت‌ها پی می‌گیرند یا تمرکزشان را روی رقابت‌های دیگر می‌گذارند، پاسخ آسانی دارد: شرایط مالی آنها را ملزم می‌کند که این رقابت‌ها را جدی بگیرند. پاداش نقدی قهرمانی در لیگ اروپا

با تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان عملکرد خوبی داشته باشند، قابل مقایسه نیست اما همان ۹/۱۲ میلیون پوند هم برایشان خیلی است. فینال در سانچس پیس‌خوان سویل برگزار می‌شود و اگر برنده شوند راه آسانی به لیگ قهرمانان خواهند داشت. اما حال تیم بعد از دومین باخت ۳ بر صفر فصل به بایرن‌مونیخ به نحوی بود که می‌شود حدس زد خیلی تیم‌ها شرایط بهتری نسبت به آنها دارند و سبقت گرفتن از رئال سوسیداد و به دست آوردن چهارمی لیگ بعد از دو تیم بزرگ مادریدی و سویا شاید مسیر مطمئن‌تری برای بازگشت به لیگ قهرمانان باشد.
ژاوی بعد از بازی چهارشنبه به خاطر ترکیب و تعویض‌هایش مورد انتقاداتی قرار گرفت اما بیشتر بر این باورند که با منابع در دسترس فعلی چندان نمی‌توان بهتر از این عمل کرد. توماس مولر، مهاجم بایرن‌مونیخ بعد از این بازی گفت بارسلونا شور و حرارت لازم برای فوتبال مدرن را ندارد: «بارسلونا از نظر تکنیکی و تاکتیکی بازیکنان خیلی خوبی دارد اما اشتیاق و انگیزه لازم برای رقابت در بالاترین سطح فوتبال را ندارد.»
ژانویه می‌توانست فرصت خوبی برای تقویت تیم باشد اما باشگاه همچنان از سقف هزینه‌های لیگ اسپانیا عبور کرده و با نسبت یک به چهار حق فعالیت دارد به این ترتیب که اگر بخواهد بازیکنی با ۴ میلیون یورو دستمزد بیاورد باید بازیکنی با ۱۶ میلیون یورو از این تیم جدا شود.
این مشکل جدیدی نیست. هیچ کاری نمی‌شود کرد در مورد بازیکنانی که دستمزد بالایی می‌گیرند. بارسلونا مقابل بایرن‌مونیخ به پیروزی نیاز مبرم داشت اما همچنان فیلیپ کوتینیو هیچ جایی در ترکیب اصلی نداشت. عثمان دمبله انتخاب شد اما کار خاصی برای رسیدن به پیروزی برای تیم نکرد. احتمال بیرون رفتن این دو از فهرست دستمزدبگیران تیم در ژانویه هم بسیار اندک است. آوردن فران تورس هم بعید است به حال تیم فایده‌ای داشته باشد. با تمام اشتیاقی که این بازیکن از خود نشان می‌دهد و اینکه نماینده‌های او مذاکرات را آغاز کرده‌اند، منچسترسیتی باید خیلی سخاوت به خرج بدهد تا اجازه انتقال صادر شود. تورس تا ۲۰۲۵ قرارداد دارد. مبلغ اولیه انتقال او به سیتی ۴/۲۱ میلیون پوند بوده اما در این مدت او به انتخاب اول لوییس انریکه در تیم ملی اسپانیا تبدیل شده. سیتی اگر اجازه دهد چنین بازیکن جوان و بااستعدادی با کمتر از ۶۰ میلیون پوند برود، به او چوب حراج زده و این مبلغ در حال حاضر ۶۰ میلیون پوند بیشتر از چیزی است که بارسلونا در نقل و انتقالات قصد خرج کردنش را دارد.
تابستان گذشته هم آنها به سمت بازیکنان آزاد گرایش پیدا کردند تا توانستند سرخیو آگوئرو و ممفیس دپای را به جمع خود اضافه کنند. شاید دوباره لازم شود که معامله‌های مشابه انجام دهند تا جایی برای تغییر در ساختار دستمزدی خود به وجود آورند. تنها چیزی که به نفع ژاوی است اعتماد و اطمینان رئیس تیم، خوان لاپورتا است، چیزی که رونالد کومان هرگز نداشت. لاپورتا در مراسم معارفه ژاوی گفت: «ما از او حمایت می‌کنیم و اگر اوضاع تیم خراب شود، از او بیشتر حمایت می‌کنیم.»
اوضاع تیم در برف مونیخ خراب شد اما باشگاه هیچ چاره‌ای جز اعتماد به کاپیتان سابقش ندارد. تجربه او برای بازی در لیگ اروپا حداقل حالا به درد تیم می‌خورد.
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

خواص دارویی زردچوبه را بشناسیم/زرد پرخاصیت

سایت بدون – زردچوبه درکنار نمک یکی از اصلی‌ترین ادویه‌هایی است که همه ما درپخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *