کارهایی که بعد از خوردن غذا نباید انجام دهید

سایت بدون -بسیاری از ما بدون این‌که بدانیم، هر روز بعد از غذا خوردن دست به کارهایی می‌زنیم که سلامت‌مان را به خطر می‌اندازند. شایع‌ترینِ این رفتارهای غلط عبارتند از:
ورزش کردن: ورزش کردن بلافاصله بعد از غذاخوردن جایز نیست، بلکه باید برای ورزش حداقل دو ساعت بعد از غذا صبر کنید. انجام تمرینات شکم با شکم پُر موجب سکسکه و تهوع می‌شود و حتی ممکن است به بروز دردهای شکمی ختم شود.
سیگار کشیدن: مصرف دخانیات درهرصورت دشمن سلامت است، اما مضرات سیگار در زمان هضم غذا چندبرابر می‌شود. چون در این زمان تمامی سیستم‌های بدن به‌کار افتاده‌اند، مصرف سیگار موجب جذب سریع‌تر نیکوتین خواهد شد. همچنین تنباکو مانع جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین ث و دی و کلسیم می‌شود. پس حداقل تا ۲۰ دقیقه بعد از غذا خوردن سیگار نکشید.
خوابیدن: خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن خطرناک است. این عادت غلط برخلاف تصور عموم موجب اضافه‌وزن نمی‌شود، اما می‌تواند منجر به ترش کردن یا حتی افزایش خطر مرگِ ناشی از سکته شود. از این‌رو، توصیه شده است حداقل تا دو ساعت بعدا از غذا خوردن نخوابید.
حمام کردن:حمام کردن یا حتی شنا بلافاصله بعد از غذا خوردن به‌هیچ‌وجه مجاز نیست، زیرا دمای بدن در حین استحمام به‌تدریج بالا می‌رود و بدن به خون‌رسانی بیشتری احتیاج پیدا می‌کند. این حالت موجب کاهش سرعت هضم غذا خواهد شد. پس حداقل نیم‌ساعت بعد از غذا خوردن از حمام کردن یا دوش‌گرفتن خودداری کنید.
نوشیدن چای: نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا خوردن موجب اختلال در جذب آهن می‌شود و این قضیه به‌ویژه در مبتلایان به کم‌خونی می‌تواند بسیار زیان‌آور باشد. چنانچه از کمبود آهن رنج می‌برید یا باردار هستید، توصیه می‌شود حداقل تا یک ساعت بعد از غذا خوردن چای ننوشید.
میوه خوردن: هضم میوه‌ها به ترشح چند آنزیم مختلف بستگی دارد. میوه حاوی قندهای ساده است و قندهای ساده برای این‌که کاملا جذب بدن شوند، به زمان احتیاج دارند. پس بهتر است میوه‌ها را با شکم خالی میل کنید تا از فواید مواد مغذی، فیبرها و قندهای ساده بیشترین بهره را ببرید. یادتان باشد میوه‌ها عمدتا از فروکتوز تشکیل می‌شوند و فروکتوز نیز می‌تواند خیلی سریع به گلوکز تبدیل شود، اما این فرآیند با مصرف صحیح میوه‌ها قابل پیشگیری است.
بستن کمربند: در صورتی که کمربند می‌پوشید، کمربندتان را بعد از غذاخوردن اندکی شُل کنید. سفت بستن کمربند در زمان هضم غذا می‌تواند موجب بروز ناخواسته مشکلات روده‌ای شود.

مطلب پیشنهادی

هوادار سپاهان ۱۰ سال محروم شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را درباره هوادار خاطی دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *