کدام گل ها به درد قفسه های سبز می خورند؟/طاقچه‌های زندگی

۱۰

سایت بدون – طاقچه‌ها قدیمی جای قرآن بودند و گلدان و چراغ گردسوز و ظرف و ظروف خانه. آنها را از دل دیوارهای کاهگلی در می‌آوردند یا چوبی بودند. بعد کم‌کم که در و دیوار خانه‌ها گچی شد آنها هم جنس و مدل‌شان عوض شد. اما به‌ندرت از معماری خانه‌ها حذف شدند. حالا دوباره چند سالی است با عنوان شلف دیواری سر و کله‌شان پیدا شده. شلف‌ها یک عنصر تزئینی در دکوارسیون داخلی هستند که یکی از کاربردهایشان برای نگهداری گلدان است. البته علاوه بر کارکرد تزئینی می‌توانند نقش مهمی هم در ایجاد نظم و طبقه‌بندی ایفا کنند.  انواع قفسه یا شلف دیواری
شلف در اصل نوعی قفسه است که هم برای نظم بخشیدن به‌ وسایل استفاده می‌شود و هم برای تزئین و دکوراسیون. شلف‌ها دارای تنوع زیادی در اندازه (کوچک و بزرگ، کوتاه و بلند) هستند. طرح و شکل‌های مختلفی از آنها در بازار وجود دارد مثل مربع، مستطیل، دایره، لوزی، چند تکه، کشویی، پایه‌دار و دیواری. رنگ و جنس هم که تا دل‌تان بخواهد متنوع است: چوبی، فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی، ام دی اف و… کارایی آنها هم بستگی به ‌هدف شما دارد. شلف می‌تواند کتابخانه باشد یا میز تلویزیون یا جاگلدانی و بسیاری کاربردهای دیگر.
 انواع قفسه دیواری برای گلدان
قفسه‌ها را می‌توانید در بخش‌های مختلف خانه مثل آشپزخانه، راهروها، کنار در ورودی، تراس و بالکن، کنج اتاق‌های نشیمن و پذیرایی نصب کنید. متراژ خانه و هدف شما از استفاده از قفسه در انتخاب نوع قفسه مثل کشویی یا چند تکه بودن، اندازه، طرح و رنگ آن مؤثر است. البته علاوه بر دقت در همه موارد قبلی حساب دخل و خرج هم یادتان نرود. انتخاب یک قفسه دارای اندازه، جنس، رنگ، طرح، شکل، دوام و ضخامت ایده‌آل با قیمت مناسب بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.
 نکته: میزان تحمل وزن گزینه مهمی است که باید حواستان به‌آن باشد. چون در صورت رعایت نکردن تناسب بین جنس قفسه و نوع گلدان‌های انتخابی قفسه بعد از مدتی از جای خود خارج می‌شود یا ممکن است تاب بردارد.
 انتخاب گل مناسب
زمان انتخاب گیاه برای پرکردن قفسه‌ها باید به‌ چند نکته توجه کنید: اندازه گیاهان، عادت رشدی‌شان و از همه مهم‌تر، نوری که گیاه نیاز دارد و نوری که می‌تواند دریافت کند. اگر قفسه شما مستقیما در مقابل یک پنجره نورگیر قرار می‌گیرد، انتخاب گیاهانی که در نور کم تا متوسط به‌خوبی رشد می‌کنند معمولا بهترین گزینه است. ساکولنت‌های کوچک از نظر زیبایی‌شناسی بسیار جذابند اما اگر قفسه‌ها در سایه هستند از قرار دادنشان روی قفسه اجتناب کنید چون به‌نور زیادی نیاز دارند.
سانسوریا پاکوتاه یا تخم‌مرغی
این نوع سانسوریا به‌لانه پرنده هم معروف است. انواع سانسوریا در شرایط کم نور به‌خوبی رشد می‌کنند و سانسوریا پاکوتاه هم از این قاعده مستثنا نیست. علاوه بر این نیاز به ‌آبیاری زیادی هم ندارد. این گونه کوچک و جمع و جور حدود دو وجب ارتفاع دارد. اندازه کوچک و کم‌توقع بودن این گل را به ‌یک انتخاب عالی برای روی قفسه تبدیل می‌کند.
 سانسوریا میله‌ای یا نیزه آفریقایی
اگر ساکولنت‌ها را دوست دارید اما می‌خواهید گیاهی را انتخاب کنید که در جای کم نور زنده بماند، بروید سراغ این نوع سانسوریا که به‌نام استوانه‌ای هم معروف است.
با گذشت زمان، این گیاهان می‌توانند نسبتا بلند شوند اما رشد کندی دارند، بنابراین اگر گیاه کوچکی را انتخاب کنید، چند سال فرصت خواهید داشت تا فضا را پرکند.
 پوتوس طلایی
پوتوس‌ها به‌دلیل آسان رشد بودن و سازگاری و مقاومت، مناسب برای پرورش‌دهندگان با هر سطحی از مهارت در نگهداری گل و گیاهان هستند. اما وقتی صحبت از فضاهای کم نور به ‌میان می‌آید، مهم است که گونه‌هایی از پوتوس را انتخاب کنید که بتوانند در شرایط کم‌نور هم مقاومت کنند مثل پوتوس طلایی. انواع ملکه مرمر یا مانجولا به‌نور بیشتری نیاز دارند. پوتوس‌ها همچنین به‌دلیل عادت رشد آویزی در قفسه‌ها بسیار زیبا به‌نظر می‌رسند.
تیلاندزیا
تیلاندزیا نوعی گیاه هوایی است. این گیاهان چون در خاک ریشه نمی‌زنند گیاه هوایی نامیده می‌شوند. از ویژگی‌های این گیاهان این است که بر خلاف سایر گیاهان، در خاک رشد نمی‌کنند. در طبیعت، از ریشه‌های خود برای استقرار در هر جایی استفاده می‌کنند و به‌شاخه‌های درخت یا صخره‌ها چنگ می‌زنند. آنها همچنین از زندگی در یک لیوان شیشه‌ای، روی شن و ماسه، در یک ظرف یا یک گلدان کوچک خوشحال هستند.
 اندازه و رنگ‌های متنوعی دارند. قد و قواره‌شان از ۵ سانتی‌متر تا ۲متر هم می‌رسد. اما بیشتر گیاهان موجود در بازار کوچک و به‌اندازه ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر هستند. جذب مواد غذایی از طریق روزنه‌های کوچک روی برگ‌هایشان اتفاق می‌افتد. آنها به ‌هوا زنده‌اند پس نمی‌توانند در یک محیط کاملا دربسته مثل یک محفظه شیشه‌ای زندگی کنند. هر یک‌ یا دو هفته یک‌بار آنها را آبیاری کنید.
 گیاهان هوایی بسیار متنوع هستند که به‌ مراقبت مداوم نیاز ندارند. این گیاهان به‌صورت ریشه برهنه عرضه می‌شوند و مثل یک اثر هنری پرورش داده می‌شوند که برای نگهداری در قفسه‌ها بسیار زیبا هستند.
 فیلودندرون
 فیلودندرون‌ها هم مثل پوتوس به‌راحتی رشد می‌کنند و به‌دلیل عادت رشد رونده‌شان در قفسه‌ها چشمگیرند. آنها در طیف وسیعی از شرایط نوری از نور غیرمستقیم روشن تا نور کم به‌خوبی رشد می‌کنند و فقط زمانی نیاز به ‌آبیاری دارند که به ‌اندازه یک‌بندانگشت از سطح رویی خاک خشک شود.
 سرخس بوستون
سرخس‌های بوستون از معروف‌ترین سرخس‌هاست. اگر قفسه کوچکی دارید این سرخس‌ها برای آن گزینه خوبی است. آنها در شرایط نور کم به‌خوبی رشد می‌کنند اما نیاز دارند خاک‌شان رطوبت کافی را داشته باشد.
سرخس دوشیزه
سرخس دوشیزه یا دوشیزه موی زهره سرخس‌های زیبا و ظریفی هستند که اندازه نسبتا فشرده دارند و در زمان بلوغ حدود ۳۰سانت رشد می‌کنند. آنها نسبت به ‌برخی گیاهان دیگر این خانواده نیاز به‌ رطوبت محیطی دارند. اگر قفسه‌تان در یک جای مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه است این سرخس یک انتخاب عالی است.
مارانتا
گیاه مارانتا برای قفسه بسیار متناسب است. چون می‌تواند در شرایط نور کم خودش را سازگار کند. به‌علاوه، برگ‌های آن در شب به‌سمت بالا جمع می‌شوند که جذابیت بصری فضا را دوچندان می‌کند. گیاهان مارانتا در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی وجود دارند بنابراین همین یکی از انتخاب‌هایتان برای قفسه این گل باشد.
 کالاتیا
که به‌آن گیاه مار زنگی هم گفته می‌شود. اندازه جمع و جور، شاخ و برگ منحصر به‌فرد و مقاوم در برابر نور کم یعنی داشتن همه گزینه‌های لازم برای یک یک گیاه قفسه‌ای. تا زمانی که بتوانید به‌طور منظم آن را آبیاری کنید، این گیاه در فضای قفسه شما ماندگار خواهد بود.
 زامفولیا
در حالی که زامفولیا برای اکثر فضاهای قفسه کمی بلند است اما نوع کوچکی هم دارد که ارتفاع آن حدود ۳۰سانت است و بسیار کند رشد می‌کند. به‌مراقبت مداوم زیادی نیاز ندارد و به‌شدت به‌خشکی مقاوم است. زمانی که خاک خشک شد آبیاری کنید.
فیتونیا
به علت رگه‌های موجود در برگ پرطرفدار است و در شرایط نوری مختلف عملکرد خوبی دارد. آنها عادت ندارند زیاد رشد کنند و در نهایت تا ۳۰سانت بلندتر نمی‌شوند. بنابراین برای قفسه‌ها مناسب و بهتر است خاک‌شان را مرطوب نگه دارید.
گندمی
این گیاه یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی در میان مبتدیان و پرورش‌دهندگان با‌تجربه است که تقریبا در هر نوع قفسه‌ای رشد می‌کند. با طیف وسیعی از شرایط نوری سازگار است ــ از نور روشن و غیر‌مستقیم گرفته تا نور کم ــ و در مقابل آبیاری هم انعطاف‌پذیر است.
یک گیاه گندمی شاداب می‌تواند نسبتا سریع رشد کند، بنابراین اگر قفسه‌های کوچکی دارید که این گیاه انتخاب خوبی نیست. فقط زمانی نیاز به‌آبیاری دارند که به‌اندازه یک بند انگشت از سطح رویی خاک خشک شود.
 اشک فرشته
این گیاه به‌علت شاخ و برگ ظریفش به‌این نام نامگذاری شده‌است. چمن عروس، هلکسین یا اشک کودک از دیگر نام‌های این گیاه هستند. گیاهی است کوچک با رشد رونده که بافت ریز و رونده آن جذابیت بصری زیادی را به‌ هر قفسه‌ای اضافه می‌کند. اگر خاک را به‌طور مداوم مرطوب نگه دارید از ریزش برگ جلوگیری می‌شود.
پیله آ
یک گیاه خانگی سازگار و مقاوم است با شاخ و برگ‌های سبز و نقره‌ای. نوع کوتوله آن یک انتخاب عالی برای آن قفسه‌های کوچکی است که نیاز دارد از یکنواختی خارج شود.
پپرومیا  
انواع پپرومیا برای قفسه‌ها مناسب است. این یک گیاه آویز کوچک در نور روشن و غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارد. اگر قفسه شما در جای کم‌نوری قرار دارد از انتخاب این گیاه خودداری کنید، چون سریع رنگ پریده و بی‌حال می‌شود و در نهایت برگ‌هایش شروع به‌ریختن می‌کنند.
خاک آن را به‌طور مداوم مرطوب نگه دارید و از قرار دادن آن در محل‌های بیش از حد خشک اجتناب کنید.
پپرومیا امید یکی دیگر از گونه‌های این گیاه است که آویزی است با برگ‌های گرد ضخیم و آبدار. در بین گیاهان خانواده‌اش به‌نور بیشتری نیاز دارد و در نور غیر مستقیم روشن تا متوسط بهترین عملکرد را دارد. در شرایط مناسب رشد سریعی دارد و از هر قفسه‌ای آویزان می‌شود.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *