تاکنون ۲۴ نفری از ترامپ جدا شده اند/ اینجا جای من نیست

http://www.ion.ir/content/modulefile/file/909087.jpg?width=800&height=600&bgcolor=eee

سایت بدون-سال ۲۰۱۷، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری با گنگ (دار و دسته) خود وارد کاخ سفید شد اما هر چه بیشتر گذشت، درخت کابینه او دچار برگ‌ریزان بیشتری شد. طی حدود دو سال، حلقه اطرافیان دونالد ترامپ مدام در حال انبساط و انقباض بوده است و استعفای نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل، تنها یکی از ده‌ها مورد آن است. ریاست‌جمهوری ترامپ با ویژگی‌های متعددی یادآوری خواهد شد، استعفاها و اخراج‌های متعدد یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست. ستاره سابق برنامه‌های تلویزیونی آنقدر در اخراج و استخدام کارکنانش سریع و بی‌ملاحظه عمل می‌کند که برخی ناظران به طعنه می‌گویند شرکت‌کنندگان برنامه تلویزیونی کارآموز (که او مجری‌اش بوده) کمتر از کابینه او تغییر می‌کردند.
نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی، یکی از دوستان نزدیک ترامپ، از بدو ورود او به کاخ سفید کار خود را در سازمان‌ملل به‌عنوان سفیر امریکا آغاز کرد و طی فعالیت خود این کشور را از شورای حقوق بشر بیرون آورد؛ سازمانی که در وصفش گفته بود به‌دلیل «تعصبات سیاسی» تبدیل به چاهی سیاه شده است. او در سازمان ملل بارها علیه کشورهای دیگر سخنرانی کرد و هجمه‌ها علیه ترامپ را افزایش داد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، اما حالا او پس از دو سال فعالیت می‌خواهد از دولت ترامپ جدا شود؛ در حالی که چشم‌انداز سیاسی‌اش روشن‌تر از قبل شده است. این اتفاق برای کمتر چهره‌ای که از کابینه رئیس‌جمهوری که خود در آستانه سقوط است، روی داده است. او از تیم ترامپ جدا شده اما کمتر کسی باور کرده که عمر سیاسی‌اش به پایان رسیده است. ترامپ سه‌شنبه عصر در اتاق بیضی از هیلی تمجیدهایی کرد که شاید بتواند در آینده‌ای نه چندان دور، آنها را در بنرهایی بر سر در کمپ‌های تبلیغاتی او دید. او درباره هیلی گفت: «نیکی برای من شخص ویژه‌ای است. او در کارش فوق‌العاده بوده است. شخصیت‌ بی‌نظیری هم دارد. امیدوارم با ظرفیتی تازه به تیم من برگردد». در همین حال، هیلی با لبخند پهنی روی لب، کنار رئیس‌جمهوری نشسته بود و احتمالاً در فکر این بود که سخاوت ترامپ در تعریف و تمجید از او در آینده چقدر به کارش خواهد آمد؛ فقط باید کمی صبر کند. در روزهای آینده شاید زوایای تاریک استعفای هیلی روشن‌تر هم شود.
برای جانشینی او گزینه‌های متعددی وجود دارد. از ایوانکا ترامپ گرفته تا کانیه وست، رپر امریکایی. در مورد ایوانکا، دختر عزیز و نورچشمی دونالد، ترامپ اعلام کرد با وجود آنکه فکر می‌کند، ایوانکا بهترین گزینه برای این کرسی است و می‌تواند مثل دینامیتی در سازمان ملل باشد اما می‌ترسد اگر چنین تصمیمی بگیرد، متهم به «خویشاوندپرستی» شود! به جز این دو نفر ۵ نام دیگر نیز مطرح شده است. ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمان، کلی آیوت حقوقدان برجسته، جان هانستمن سفیر امریکا در روسیه و هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در میان گزینه‌های احتمالی این پست است. اما در این میان ظاهراً شانس دینا پاول، مسئول اجرایی بانک گلدمن ساکس و معاون سابق مشاور امنیت ملی امریکا در امور راهبردی از بقیه بیشتر است.
خزان کابینه
هیلی تازه‌ترین شخصی است که از کابینه ترامپ خارج شده است. به‌گزارش گاردین، پیش از این طی کمتر از ۲ سال، ۴۰ نفر یا از کابینه ترامپ خارج شده‌اند، یا به تیم او پیوسته‌اند. اتفاقی که نه تنها در امریکا بلکه در سیاست جهان بی‌همتاست. دان مک‌گان مشاور ارشد کاخ سفید که به‌عنوان وکیل ترامپ در طی کمپ تبلیغاتی‌اش فعالیت می‌کرد، تازه‌ترین شخصی است که پیش از هیلی از تیم ترامپ جدا شد. این اتفاق پس از آن روی داد که نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد او با رابرت مولر بر سر پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع ترامپ همکاری کرده است. اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی او، دیوید شالکین وزیر امور کهنه سربازان امریکا، جان داد سرپرست وکلای او، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، هوپ هیکس مدیر ارتباطات کاخ سفید، دیوید سورنسن نویسنده متون سخنرانی کاخ سفید، استیو بنن استراتژیست کاخ سفید، سباستین گورکا معاون دستیار رئیس‌جمهوری، جیمز کومی رئیس اف‌بی‌آی و مایکل فلین مشاور امنیت ملی از جمله برجسته‌ترین چهره‌ها و مقام‌هایی هستند که هر کدام یا با استعفا یا با اخراج از کرسی خود برخاسته‌اند. در این میان، رفتن تیلرسون از وزارت خارجه برای ترامپ هزینه بیشتری در بر داشت. پس از آنکه اختلاف‌ نظرهای میان تیلرسون و ترامپ در رسانه‌ها آشکار شد، ترامپ از او خواست کابینه‌اش را ترک کند. مایک پمپئو در میان انتقادات فراوان توانست سکاندار وزارت خارجه این کشور شود و آن تتمه اکسیژنی را که در اتمسفر هیلی در سازمان ملل باقی مانده بود، از بین ببرد. پمپئو با تصمیم‌ها و اظهارنظرهای افراطی‌اش، هر بار هیلی را در سازمان ملل با چالشی تازه روبه‌رو می‌کرد.
جای خالی اقلیت‌ها
با رفتن هیلی از کابینه ترامپ، حضور کمرنگ اقلیت‌ها بیش از همیشه به چشم می‌خورد. حضور نیکی هیلی به‌عنوان زنی از خانواده‌ای مهاجر و هندی تبار، ترامپ که به‌عنوان چهره‌ای ضد زن و نژادپرست در جهان شناخته شده است، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد. به گزارش واشنگتن‌پست، با رفتن هیلی، از مجموع ۲۳ رده شغلی کابینه، تنها چهار رده در اختیار اقلیت‌های نژادی و قومیتی قرار دارد. الین چائو وزیر حمل و نقل نیز در میان پنج زنی است که در کابینه ترامپ صاحب کرسی است. در حالی که برخی ناظران می‌گویند خروج هیلی از تیم ترامپ، به انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ارتباط دارد، مانیگالت نیومن نوشته است: «از دست دادن هیلی در آستانه انتخابات می‌تواند نشانه‌ای روشن از فقدان حضور اقلیت‌ها در دولتش باشد». حالا در کابینه ترامپ تنها چائو، بن کارسون وزیر توسعه شهری، الکس آکوستا وزیر کار و الکس آذر وزیر خدمات انسانی و بهداشت تحت عنوان اقلیت‌ها مشغول به کار هستند. ترامپ که بارها علیه زنان و نژادهای اقلیت، چه مستقیم یا چه در لفافه، اضافه‌گویی کرده است، می‌تواند قبل از آنکه متوجه شود، از نقطه‌ضعف حضور کمرنگ اقلیت‌ها در دولتش ضربه‌ای کاری بخورد.

با استعفای نیکی هیلی از نمایندگی امریکا در سازمان ملل، فهرست اخراجی‌ها و استعفاهای کابینه ترامپ به ۲۴ نفر رسید
استعفا دادگان: کیتی والش، مایکل فلین، والتر شاب، مایکل دابکه، شان اسپایسر، رین پریباس، آنتونی اسکاراموچی، استیو بنن، سباستین گورکا، تام پرایس، اماروسا منیگالت، دکتر برندا فیتس جرالد، راب پارتر، هوپ هیکس، گری کوهن، اچ آر مک مستر، تام بسرت، اسکات پروت و نیکی هیلی اخراج شدگان: پریت بارارا- سالی یتس- جیمز کومی- رکس تیلرسون- اندرو مک کابه
فرحناز دهقی/خبرنگار

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *