بوندس لیگای آلمان از امروز رسما بازگشایی می شود /پـــــــایان ۶۱ روز انتظار

سایت بدون -فوتبال سرانجام درحال خارج شدن از زیر سایه کرونا و تبعات سنگین گسترش این ویروس در دنیاست و حالا بوندس‌لیگا به‌عنوان نخستین لیگ مهم اروپایی تصمیم دارد از امروز مسابقات خود را پیگیری کند. از برگزاری آخرین دیدارهای این لیگ حدود دو ماه می‌گذرد و پس از اعلام دولت مبنی‌بر اجازه فعالیت تیم‌های ورزشی در آلمان، مسئولان فوتبال این کشور نیز درنهایت تصمیم گرفتند مسابقات را دوباره از سر بگیرند تا تیم‌ها از بلاتکلیفی هفته‌های اخیر خارج شوند. پس از گذشت ۶۱ روز، هواداران فوتبال دوباره شاهد انجام رقابت‌های بوندس‌لیگا خواهند بود. اتفاقی که تا همین یک هفته پیش نیز تردیدهایی درباره انجام آن وجود داشت، اما بالاخره برگزاری آن قطعی شده است.

    سرنوشت فوتبالی فصل

فردی بوبیچ، مدیر ورزشی آینتراخت فرانکفورت، روز جمعه هفته گذشته گفته بود هنوز هم مشکلاتی بر سر راه انجام بازی‌ها وجود دارد و حتی ۵۰ درصد احتمال تعویق دوباره این تاریخ وجود دارد، اما روز پنجشنبه گذشته فدراسیون فوتبال آلمان قوانین جدید درباره ادامه فصل را نیز رسما اعلام کرد تا مشخص شود که عزم ژرمن‌ها برای انجام این مسابقات بسیار جدی است.

بایرن‌مونیخ هم‌اکنون با فاصله‌ای ۴ امتیازی نسبت به رقبا در صدر جدول قرار دارد و کارل هاینس رومنیگه، رئیس باشگاه از اینکه فدراسیون این کشور تصمیم به‌انجام مسابقات گرفته، بسیار راضی است: «به‌نظرم اتفاقات و تصمیمات ورزشی باید در زمین مسابقه رقم بخورد نه در جلسات مدیران. تعطیلی لیگ و اعلام قهرمان از طریقی غیر از انجام بازی‌ها اصلا منطقی نبود.»

پس از اظهارنظر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مبنی‌بر کاهش محدودیت‌هایی که به‌دنبال شیوع کرونا در این کشور ایجاد شده و صدور مجوز برای برگزاری مسابقات فوتبال، چندین جلسه بین مدیران باشگاه‌های آلمانی و همچنین متخصصان بهداشتی در این کشور برگزار شد تا بهترین راهکارها برای به‌حداقل رساندن خطر ابتلای بازیکنان و سایر افراد مرتبط با مسابقات فوتبال انتخاب شد تا درنهایت دستورالعمل جامعی در این زمینه تهیه شد. پس از این جلسات، کریستین سیفرت در نشست مطبوعاتی ویدئویی خود با رسانه‌ها اعلام کرد که بوندس‌لیگا از روز ۱۶ می (امروز) طبق برنامه‌ای که تنظیم شده، پیگیری خواهد شد. روز پنجشنبه نیز رسما تایید شد که تیم‌های حاضر در این مسابقات اجازه دارند ۵ تعویض در طول مسابقه انجام دهند تا با توجه به ‌فشردگی مسابقات و همچنین دور بودن بازیکنان از شرایط بدنی مناسب، احتمال مصدومیت آنها به‌حداقل برسد. اکثر باشگاه‌ها با کسب مجوز از دولت‌های محلی، از اوایل ماه گذشته میلادی تمرینات خود را از سر گرفته‌ بودند. آنها در این مدت باید پروتکل ۱۱‌بندی‌ای که از سوی فدراسیون به باشگاه‌ها ابلاغ شده بود را رعایت کرده و مطابق دستورات تمرینات را برگزار می‌کردند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و به‌حداقل رساندن زمان‌های بیکاری بازیکنان در تمرینات از مهم‌ترین نکات این قوانین بود. حتی برخی بازیکنان در تمرینات هم از ماسک استفاده می‌کردند تا خطر ابتلا به کرونا را کم کنند.

    برنامه‌ریزی دقیق ژرمن‌ها

بایرن‌مونیخ یکی از نخستین باشگاه‌هایی بود تمرینات خود را آغاز کرد. بازیکنان معمولا در گروه‌های سه یا چهارنفره بیشتر به تمرینات انفرادی و فنی مشغول بودند. مانوئل نویر و سایر گلرهای تیم هم در بخشی جداگانه از سایر بازیکنان تمرین می‌کردند و فقط زمانی‌که بازیکنان شوت به دروازه را تمرین می‌کردند به‌جمع آنها اضافه می‌شدند. هانسی فیلیک، سرمربی تیم و دستیارانش بیشتر از آدمک‌ها و وسایل تمرینی استفاده می‌کردند تا رویارویی بازیکنان باهم به‌حداقل برسد. جلسات تمرینی معمولا با دویدن به‌پایان می‌رسید و بازیکنان اجازه دوش گرفتن در کمپ باشگاه را نداشتند. در لایپزیگ نیز به هر بازیکنی در کمپ این باشگاه اتاق مجزایی اختصاص داده شده بود و ظهر هر روز ناهار آنها پشت در اتاق‌شان قرار داده می‌شد.

اوضاع برای وردربرمن که در منطقه سقوط قرار دارد نیز در این مدت چندان خوب پیش نرفت چراکه آنها تقریبا جزو آخرین تیم‌هایی بودند که اجازه تمرینات گروهی را پیدا کردند و به‌همین‌دلیل فرصت کمی برای آماده‌سازی خود داشته‌اند. فلورین کوفلت، سرمربی این تیم امیدوار است این تاخیر در سرنوشت تیمش در پایان فصل تاثیرگذار نبوده و برای این تیم پایین‌جدولی که رقبای سرسختی برای فرار از سقوط دارد، مشکل‌ساز نشود.

فدراسیون فوتبال آلمان برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام مسابقات داشته و حتی تعداد نفراتی که در هر مسابقه باید در ورزشگاه حضور داشته باشند را نیز مشخص کرده است. براساس اعلام آنها حداکثر ۳۲۲ نفر مجازند تا در هر دیدار بوندس‌لیگا وارد ورزشگاه شوند که دمای بدن همه آنها پیش از ورود به استادیوم چک می‌شود. از این تعداد تنها ۹۸ نفر (شامل ۲۲ بازیکن، ۳ عکاس، ۴ توپ جمع‌کن، ۴ نیروی امنیتی، ۵ داور، ۱۵ متخصص‌VAR، ۳ مامور بهداشت، ۴ عضو کادر پزشکی تیم‌ها، ۱۸ بازیکن تعویضی دو تیم و ۲۰ عضو کادر فنی) مجاز به‌ورود به محوطه بازی هستند و سایر افراد ازجمله تصویربرداران، خبرنگاران و… باید به‌صورت جداگانه و در مناطقی که برای آنها تعیین شده، حضور داشته باشند. همچنین مراسم‌های معمول پیش از شروع بازی باید به‌حداقل برسد و دست‌دادن بازیکنان دو تیم و همچنین گرفتن عکس تیمی نیز ممنوع است. پس از پایان بازی هم به بازیکنان اکیدا توصیه شده برای دوش گرفتن به منزل یا هتل محل اقامت خود بروند و لباس‌هایشان را هم خودشان بشویند. حضور در میکس‌زون برای بازیکنان ممنوع است و نشست خبری مربیان نیز از طریق ویدئوکال برگزار خواهد شد. تمام بازیکنان باید در اولین فرصت ورزشگاه را ترک کنند و تنها ۴ بازیکنی که برای تست دوپینگ انتخاب شده‌اند، می‌توانند در ورزشگاه بمانند.

    دربی جذاب روهر

دیدارهای هفته بیست‌وششم از امروز و با انجام ۶ دیدار پیگیری می‌شود که در مهم‌ترین آنها دو تیم دورتموند و شالکه در دربی جذاب «روهر» به‌مصاف هم می‌روند. دورتموند میزبان، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده بایرن‌مونیخ در صدر جدول است و در این دیدار حساس به‌دنبال کسب ۳ امتیاز است تا همچنان در کورس قهرمانی باقی بماند. شالکه پیش از تعویق مسابقات شرایط چندان خوبی نداشت و شاید یکی از تیم‌هایی بوده که از این تعطیلی دو ماهه بسیار راضی است. آنها پس از نیم‌فصل در ۸ بازی خود تنها یک برد کسب کرده بودند و در این بازی‌ها هم فقط ۴ بار موفق به گشودن دروازه حریفان شدند. ادامه چنین روندی می‌تواند این تیم رده ششمی را حتی از کسب سهمیه لیگ اروپا نیز دور کند.

دورتموند نیز پس از شروعی نه‌چندان خوب در این فصل به سیستم ۳-۴-۳ روی آورد تا عملکردش در تصاحب توپ و بازی‌سازی را بهتر کند که این شیوه در ادامه به آنها کمک کرد تا خود را به رده دوم جدول برسانند. استفاده از سه مدافع میانی باعث می‌شود تا در خط دفاعی کمی آسیب‌پذیر شوند، اما قدرت هجومی بالای تیم و ستاره‌هایی چون سانچو و هالند در خط‌حمله این نقص را جبران کرده و باعث می‌شوند حریفان کمتر به‌سمت دروازه این تیم حمله کنند.

لایپزیگ، دیگر تیم مدعی در بالای جدول امروز میزبان فرایبورگ است و مونشن‌گلادباخ نیز در زمین آینتراخت‌فرانکفورت به‌مصاف این تیم می‌رود. بایرن‌مونیخ صدر‌نشین نیز فردا در زمین یونیون برلین رده یازدهمی به‌میدان می‌رود.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *