آیا محمود فکری می تواند استقلال را متحول کند؟/ شش به جای هفت

ماجرای طولانی انتخاب سرمربی استقلال برای لیگ بیستم که با مذاکره جنجالی با استراماچونی و قهر فرهاد مجیدی شروع شده بود، سرانجام با انتخاب محمود فکری به پایان رسید. اختلاف نظر کودکانه سعادتمند با سرمربی تیم برای خودش به قیمت صندلی مدیرعاملی و برای مجیدی به قیمت نیمکت استقلال تمام شد تا در نهایت این نیمکت داغ سهم فکری شود. مدیران استقلال پس از بازگشت تیم از دوحه و منتفی شدن حضور آلکساندر نوری، ابتدا سراغ نکونام رفتند و وقتی جواد حاضر نشد از فولاد جدا شود، چاره‌ای جز انتخاب فکری نبود. بنا بر قانونی نانوشته، اولویت مربیگری در استقلال با بازیکنان سابق است و باشگاه هم در این چند روز برای انتخاب جانشین مجیدی سراغ استقلالی‌های سابق رفت. ممنوعیت استخدام مربی خارجی محدودیت دیگری بود که دست باشگاه را برای انتخاب سرمربی بسته بود. مشکل اصلی انتخاب فکری قرارداد این مربی با نساجی مازندران بود، به همین خاطر احمد مددی، سرپرست مدیرعاملی استقلال یکشنبه‌شب گذشته با فکری صحبت کرد تا نظر او را برای قبول هدایت استقلال جلب کند.

مدیران استقلال دیروز مذاکرات متعددی با مسئولان نساجی داشتند و موافقت‌های اولیه را نیز برای حضور فکری در استقلال گرفتند. حالا فشارها روی مالک و مدیران باشگاه نساجی برای صدور رضایتنامه فکری زیاد شده، ولی شنیده می‌شود آنها خواهان ۷ میلیارد تومان هستند. فکری دیروز در تأیید پیوستنش به استقلال گفت:‌ «اول از همه باید از مجموعه خوب باشگاه نساجی مازندران، مدیریت، مالکیت و هواداران بی‌نظیر این تیم که فصل فوق‌العاده‌ای را در کنار یکدیگر داشتیم تشکر کنم و امیدوارم همیشه موفق و مؤید باشند. باشگاه نساجی یکی از باشگاه‌های موفق ایران است. آقایان حدادیان و امیری در بخش خصوصی توانسته‌اند به‌رغم تمامی مشکلات تیمداری کنند.» فکری اضافه کرد: «از حسن نیت اعضای هیأت‌مدیره باشگاه استقلال بسیار سپاسگزارم که بنده را انتخاب کردند و این پیشنهاد را به من دادند. مطمئناً وظیفه خطیری به من سپرده شده و برای من رویایی است. تیم استقلال تهران و هواداران بی‌نظیرش همیشه لایق بهترین‌ها هستند و حق آنهاست که نگران آینده تیم‌شان باشند. همه ما می‌دانیم طی فصول گذشته این تیم به‌دلیل مشکلاتی که وجود داشت نتوانست به نتایج دلخواه برسد، اما از امروز تلاش می‌کنیم برای بهترین نتایج تلاش کنیم.» دستیاران فکری در نساجی دین‌محمدی و عمران‌زاده بودند و ممکن است او بخواهد در استقلال هم از این دو استقلالی سابق در کادر فنی استفاده کند. فکری ۵۱ساله در سال‌های گذشته هدایت شیرین‌فراز کرمانشاه، نفت مسجدسلیمان، شاهین بوشهر، سرخپوشان پاکدشت، آلومینیوم اراک و خوشه‌طلایی ساوه را بر عهده داشته، ولی مهم‌ترین تجربه مربیگری او در لیگ برتر به حضور روی نیمکت نساجی در لیگ نوزدهم برمی‌گردد. فکری در ۱۰ بازی پایانی نساجی که روی نیمکت نشست، شکستی نداشت و موفق شد ۱۸ امتیاز به دست آورد.

همین کارنامه خوب مهم‌ترین دلیلی است که مسئولان باشگاه استقلال به او اعتماد کرده‌اند، ولی تجربه مربیگری در تنها ۱۰ بازی لیگ برتر برای سپردن مسئولیت حساس هدایت استقلال کافی به نظر نمی‌رسد و این انتخاب را می‌توان یک ریسک دانست. فکری در نساجی فوتبالی دفاعی بازی می‌کرد و با همین روش توانست روند بی‌شکست تیمش را حفظ کند، ولی هواداران استقلال در تیمی که قرار است مدعی باشد چنین فوتبالی را نمی‌پسندند و مشخص نیست او در ارائه فوتبال هجومی چقدر موفق باشد. تعامل با بازیکنان هم یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت در استقلال محسوب می‌شود و این هم آزمون دیگری است که فکری با آن در تیم جدیدش روبه‌رو خواهد شد. او سابقه بازی و کاپیتانی استقلال را دارد و به‌خاطر بازی متعصبانه‌اش محبوبیت زیادی نزد هواداران داشت، ولی حالا با مسئولیت کاملاً متفاوتی به این تیم برگشته است. آخرین قهرمانی استقلال در لیگ دوازدهم بود و هواداران این تیم برای لیگ بیستم انتظار زیادی از تیم‌شان دارند. استقلال فصل گذشته استراماچونی شروع درخشانی داشت و پس از آن با مجیدی نایب‌قهرمان لیگ و فینالیست جام حذفی شد. استقلال با وجود حاشیه‌های فراوان فصل گذشته موفق شد فاصله‌اش با پرسپولیس، قهرمان چهار دوره اخیر لیگ را تا حدودی کم کند، ولی با آمدن فکری همه چیز از نو شروع می‌شود و استقلال در شروع فصل به مدتی زمان نیاز خواهد داشت تا به هماهنگی برسد. تمام این موارد احتمال موفقیت استقلال در لیگ نوزدهم را کاهش می‌دهد، مگر اینکه فکری بتواند همه را غافلگیر کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *