استقلال و محمود فکری هم به اتاق فکر نیاز دارند

سایت بدون – حضور محمود فکری در مصاحبه زنده برنامه فوتبال برتر موقعیتی بود تا سرمربی استقلال درباره ایده‌های کادر فنی و سیر پیشرفت تیمش صحبت کند. پرداختن به جزئیاتی که در زمان کوتاه و فضای ملتهب نشست‌های خبری فرصت بیان آنها نیست، می‌توانست بخشی از سوءتفاهم‌ها را بر طرف کند. فکری در برابر مجری‌ای که علاقه‌ای به چالش نداشت و فقط او را تأیید می‌کرد، زمانی طولانی در اختیار داشت تا بتواند حداقل بخشی از منتقدانش را اقناع و همراه کند.
پیش از جام جهانی ۱۹۹۸ که تومیسلاو ایویچ بزرگ، سرمربی وقت تیم ملی با انتقادات رسانه‌ها روبه‌رو شده بود، او در یکی از همان استودیوهای صدا و سیما پای وایت‌برد ایستاد و توضیح داد که چرا اصرار دارد تیمش را با آرایش ۲-۵-۳ به زمین بفرستد. همان توضیحات فضای رسانه‌ای را به نفع مربی کروات تغییر داد و همدلی با این مربی بیشتر شد.
فکری اما به عنوان مرد شماره یک نیمکت و مسئول فنی استقلال به جای توضیح درباره ابهامات و سؤالات ترجیح داد به منتقدان بتازد و آنها را به کارشکنی متهم کند. کلیدواژه مربی استقلال در این مصاحبه اتاق فکری بود که در دوره مربیان قبلی هم وجود داشته و دوست ندارد استقلال نتیجه بگیرد.
او در پاسخ به هر سؤالی درباره استقلال به عملکرد سایر تیم‌های لیگ رجوع می‌کرد. همین قیاس‌ها در طول مصاحبه ادامه داشت تا راه هرگونه بحثی را ببندد، مثلاً در پاسخ به انتقادات از نمایش تیمش گفت: «انگار همه تیم‌ها تیکی تاکا بازی می‌کنند و ما دیمی بازی می‌کنیم.» او با همین جواب ناخواسته انتقادات را پذیرفت، در حالی که پیش از این نمایش ضعیف و بی‌برنامه تیمش را انکار کرده بود.
به نظر می‌رسید فکری با این لحن تند و کری خواندن برای رقیب به سبک آنچه در فضای مجازی می‌بینیم، بیشتر به دنبال جلب رضایت هواداران افراطی است، ولی با این موضع‌گیری احساسی و استدلال‌های ضعیف احتمالاً بخشی از هواداران استقلال، رسانه‌ها و منتقدان را ناامید کرد.
تعریف فکری و اعضای کادر فنی‌اش از «اتاق فکر» بیشتر به یک مجموعه اهریمنی شباهت دارد، ولی با آنچه از مصاحبه اخیر سرمربی استقلال دیدیم، به نظر می‌رسد خودش هم برای اصلاح موضع‌گیری‌هایش و ارتباط با رسانه‌ها و هواداران به یک اتاق فکر قوی نیاز دارد؛ مشاورانی که با رویکردی منطقی‌تر او را از این فضای پرتنش دور و به هواداران و منتقدان نزدیک کنند.
در حال حاضر تنها سنگری که فکری و دستیارانش پشت آن پنهان می‌شوند رتبه استقلال در جدول است، ولی این تکیه‌گاه مطمئنی نیست و به محض اینکه تیم صدر جدول را از دست بدهد آنها در برابر منتقدان خلع سلاح و تسلیم خواهند بود.

آرمن ساروخانیان / ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *