الگوبرداری از الگوی فوتبالی /جهانبخش مثل مهدوی کیا؛ مبارزه به جای ناامیدی


امیر اسدی

 بعد از پایان فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ لیگ هلند بود که علیرضا جهانبخش به عنوان آقای گل اردی‌ویژه و صاحب کفش طلا پیشنهادهای مختلفی را دریافت کرد. پیشنهادهایی از آلمان، اسپانیا و انگلیس که بهترین‌هایش متعلق به لسترسیتی و برایتون بود. علیرضا در روزهایی که خیلی‌ها می‌گفتند پیراهن لسترسیتی را می‌پوشد، به برایتون رفت تا بازی زیر نظر کریس هیوتن را تجربه کند. همان مربی معروفی که دو سال قبل از این انتقال هم جهانبخش را می‌خواست و نسبت به جذب او ابراز تمایل کرده بود.
اوضاع علیرضا در سال نخست حضور در برایتون چندان راضی‌کننده نبود. همه اینها هم البته دلایل مختلفی داشت، از جمله غیبت یکی دو ماهه در تمرین برایتون که دلیلش حضور در جام ملت‌های آسیا بود. به این مسائل باید حضور در لیگی معتبر، آن ‌هم به عنوان گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون را اضافه کرد. هر چند خود جهانبخش هم هرگز این توجیه‌ها را به زبان نیاورد و از آماری که ثبت کرد به هیچ‌وجه راضی نبود. علیرضا اما همه چیز را به فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر موکول کرد، فصلی که البته با جابه‌جایی در کادرفنی برایتون آغاز شد و گراهام پاتر جای کریس هیوتن را روی نیمکت این تیم گرفت.
گراهام پاتر در اوسترسوند روزهای موفقی را تجربه کرد. او با تکیه بر توانایی‌های بروا نوری عراقی و سامان قدوس ایرانی در لیگ اروپا درخشید و حتی به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید اما در آن بازی مشهور مغلوب آرسنال شد تا آرزوهای بزرگ او تکمیل نشود. پاتر یک دوره را هم در سوانسی‌سیتی و چمپونشیپ گذراند و حالا روی نیمکت برایتون نشسته و با این تیم در فصل جدید لیگ برتر شرکت کرده.
پاتر علاقه ویژه‌ای به روش ۱-۶-۳ دارد. روشی که نیاز به سه مدافع ثابت و دو پیستون کناری دارد و به همین دلیل بازیکنان هجومی کمتری قادرند به ترکیب اصلی راه پیدا کنند و در خطوط تهاجمی به میدان بروند. برایتون در فصل نقل و انتقالات تابستانی برای تقویت خط حمله چند بازیکن جدید هم جذب کرد. بازیکنانی نظیر لاندرو تروسارد از گنک با مبلغ ۲۰ میلیون یورو و نیل مائوپای از برنتفورد با همین رقم. به اینها لوکادیای هلندی، فلورین آندونه رومانیایی و البته علیرضا جهانبخش و پاسکال گروب آلمانی را اضافه کنید تا ببینید برایتون برای بازی در کناره‌های خط تهاجمی چند گزینه دارد.
برای بازی نخست برابر واتفورد در ورزشگاه ویکریج‌رود که با پیروزی ۳ بر صفر برایتون همراه شد، پاتر پاسکال گروب آلمانی را به عنوان بال راست و لوکادیای هلندی را در پست بال چپ به زمین فرستاد و گلن مورای نیز در نقش مهاجم هدف به میدان رفت. تعویض‌ها هم اینچنین بود: فلورین آندونه به جای لوکادیا و نیل مائوپای به عنوان جانشین مورای. علیرضا جهانبخش همراه با سایر بازیکنان برایتون به ورزشگاه رفت اما در لحظات آخر از لیست ۱۸ نفره خارج شد تا بخت حضور در ترکیب تیمش را از دست بدهد.
برای بازی دوم که یک دیدار خانگی محسوب می‌شد، پاتر از گروب در همان پست بال راست و از لاندرو تروسارد به عنوان بال چپ استفاده کرد و مورای هم مهاجم نوک بود. در طول بازی آندونه به جای مورای وارد زمین شد، مائوپای جانشین گروب شد و آرون موی جای تروسارد را در زمین گرفت. لوکادیا این بار روی نیمکت نشست و باز هم علیرضا جهانبخش جایی در لیست ۱۸ نفره برایتون پیدا نکرد. بازی هم با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا برایتون چهارمین امتیاز فصل را دشت کند.
علیرضا جهانبخش که در روزهای پایانی نقل و انتقالات تابستان با شایعه جدایی از برایتون و بازگشت به لیگ هلند مواجه شد، در روزهای اخیر با انگیزه‌ای بالا در تمرینات شرکت کرده و امیدوار است بتواند به ترکیب برایتون برسد یا توانایی‌هایش را در فرصت‌های کوتاه نشان بدهد. شرایط این روزهای جهانبخش در برایتون، ما را یاد الگوی او می‌اندازد. الگویی به نام مهدی مهدوی‌کیا که یک فصل را با چنین شرایطی در هامبورگ آغاز کرد اما دست از مبارزه بر نداشت و در نهایت مربیان وقت باشگاه آلمانی را مجاب کرد تا از وجودش در ترکیب اصلی استفاده کنند.
هرگز فراموش نمی‌کنیم که مهدی مهدوی‌کیا در جمع بهترین پاسورهای بوندس‌لیگا قرار گرفت اما با تغییر کادرفنی در هامبورگ، توماس دال هدایت این تیم را بر عهده گرفت. مربی جوانی که در دوران بازی روی نیمکت می‌نشست تا مهدوی‌کیا به عنوان هافبک راست برای هامبورگ بازی کند. مشکلات قدیمی دال با کیا باعث شد تا او علاقه‌ای به استفاده از بازیکن ایرانی‌اش نشان ندهد اما ستاره فوتبال ایران در آن روزها آنقدر تلاش کرد و از فرصت‌های کوتاه بهره برد تا در نهایت به ترکیب هامبورگ راه یافت و دوباره به یکی از بازیکنان کلیدی این تیم تبدیل شد. یادمان نمی‌رود در یکی از بازی‌ها هواداران هامبورگ به دلیل بازگشت کیا به ترکیب، آنقدر نام کوچک او را با تلفظ: «میدی، میدی» صدا زدند که این موضوع به تیتر یک رسانه‌های آلمانی تبدیل شد.
علیرضا جهانبخش که سابقه بازی کنار مهدی مهدوی‌کیا را در داماش گیلان دارد، بارها اعلام کرده که ستاره سابق هامبورگ را به عنوان الگوی ورزشی برگزیده. ستاره‌ای که دست از مبارزه برنداشت و با تلاش نشان داد که می‌توان از سیاهی‌ها عبور کرد و اتفاق‌های بزرگی را رقم زد. جهانبخش نیز چنین تصمیمی دارد، او دست از تلاش و مبارزه برنمی‌دارد تا به ترکیب برایتون برسد و نشان دهد که جذب او بی‌برنامه و ناموفق نبوده است. او به امید روزها و هفته‌های آینده نشسته، به امید عبور از ترافیک خط هجومی برایتون و جلب اعتماد گراهام پاتر سختگیر. او می‌تواند، به شرطی که با انگیزه باشد و با گام‌های بلند به سمت روزهای روشن آینده حرکت کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *