تحقق رویای موبایل‌های بدون باتری

سایت بدون -شاید عجیب به نظر برسد، ولی پژوهشگران دنبال راهی برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی به برق هستند. این اختراع بزرگ اگر به بار بنشیند، می‌تواند در دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، فناوری‌های پوشیدنی و تجهیزات پزشکی استفاده شود و آنها را از باتری بی‌نیاز کند. محققان، دستگاهی به نام رکتنا (Rectenna) ساخته‌اند که از نیمه‌هادی‌هایی به اندازه ضخامت چند اتم تشکیل شده است. این دستگاه می‌تواند با استفاده از آنتن یکپارچه خود، سیگنال‌های وای‌فای را دریافت و سپس آن را برای تغذیه مدارهای الکترونیکی به جریان مستقیم برق تبدیل کند. این دستگاه به دلیل انعطاف‌پذیر بودن، قابلیت استفاده در موارد مختلف و ابعاد بزرگ را هم دارد.
پروفسور توماس پالاسیوس از محققان این پروژه که در موسسه فناوری ماساچوست کار می‌کند، می‌گوید: «تصور کنید بتوانیم یک سیستم الکترونیکی را در اطراف پل بپیچیم یا تمام سطح یک بزرگراه یا دیوارهای یک ساختمان را با آن پوشش دهیم، آنگاه می‌توانیم الکترونیک هوشمند را به همه دستگاه‌های الکترونیکی اطراف خود بیاوریم. ما سیگنال‌های وای‌فای را به دام می‌اندازیم تا بتوانیم همه اشیای اطراف را هوشمند کنیم.» 
محققان در نظر دارند از این اختراع در زمینه ایمپلنت‌های پزشکی نیز استفاده کنند. آنها معتقد هستند دستگاه‌های باتری‌خوری که در بدن بیماران کار گذاشته می‌شوند به دلیل این‌که می‌توانند نشست کنند و به مرگ بیمار منجر شوند، خطرناک هستند، بنابراین این فناوری می‌تواند جایگزین خوبی باشد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *