در لیست استعدادهای برتر فوتبال جهان از نگاه گاردین /مالزی و تایلند نماینده دارد، ایران ندارد

سایت بدون -روزنامه گاردین انگلیس طبق روال سال‌های اخیر به دنبال معرفی استعدادهای برتر فوتبال جهان در سال ۲۰۱۹ رفته و در مطلبی به معرفی ۶۰ بازیکن جوانی پرداخته که می‌توانند آینده درخشانی داشته باشند. در این فهرست برخلاف چهار سال گذشته نامی از بازیکنان ایران دیده نمی‌شود و این روزنامه در بررسی‌های خود هیچ بازیکنی از کشورمان را شایسته حضور در این فهرست ندانسته است.

البته تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان ایران در این سال مسابقات مهمی را تجربه نکرده‌اند. تیم نوجوانان به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا صعود کرده و تیم جوانان نیز خود را برای حضور در مرحله انتخابی مسابقات آسیایی آماده می‌کند. شرایط عجیب تیم ملی امید و همچنین نتایج نه‌چندان خوب آنها در دیدارهای دوستانه نگرانی‌هایی را درباره نسل بعدی فوتبال ایران به وجود آورده است.  این در حالی است که در فهرست «گاردین» بازیکنانی از مالزی و تایلند نیز حضور دارند. لقمان حکیم به همراه تیم ملی زیر ۱۶ سال مالزی در سال ۲۰۱۸ عنوان آقای‌گلی مشترک را به دست آورد اما این تیم که میزبان مسابقات نیز بود حتی از گروه خود صعود نکرد و در رده چهارم جدول قرار گرفت. چند باشگاه ژاپنی برای خرید او ابراز تمایل کرده بودند اما او در تابستان به تیم کورتریک بلژیک رفت. حکیم محصول سیستم استعدادیابی فوتبال مالزی است که در چند سال اخیر به صورت جدی فعال است.  سوفانات مونتا نیز در رقابت‌های نوجوانان آسیا حاضر بود و چهار گل نیز به ثمررساند. این پدیده ۱۷ ساله طی دو سال حضورش در بوریرام تایلند ۱۰ گل به ثمر رسانده و عملکرد خوبی داشته است. گلزنی او در لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا تیم‌های بزرگ چینی و کره‌ای به دنبال او باشند. گلزنی در ۱۵سالگی او را به جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ تایلند تبدیل کرده است.  جاسوربک جلولیدینوف، هافبک ازبک بنیادکار دیگر بازیکن آسیایی این فهرست است. او در تیم امید این کشور نیز حضور دارد و گفته می‌شود یکی از بهترین بازیکنان آسیایی در نسل خودش خواهد شد. خاسانوف مخرالدین، گلر تاجیکستانی با ۱۷ سال سن هم در این لیست حضور دارد و به یکی از اهداف باشگاه‌های اروپایی تبدیل شده است و احتمالا به‌زودی راهی تیمی از این قاره خواهد شد. ژاپن نیز در این فهرست صاحب یک نماینده است. جان نیشیکاوا که در پست هافبک تهاجمی و مهاجم بازی می‌کند و به تازگی به سنی رسید که بتواند نخستین قرارداد حرفه‌ای خود را با سرزو اوزاکا امضا کند.

آخرین آسیایی این فهرست نوا بوتیچ استرالیایی است که به‌زودی به همراه تیم‌ملی زیر ۱۷ سال این کشور در جام‌جهانی به میدان می‌رود. بوتیچ در تیم زیر ۱۹ سال هوفن‌هایم آلمان عضویت دارد و هنوز فرصت بازی در بوندس‌لیگا را پیدا نکرده است.

   ایرانی‌های ناموفق

البته صرف حضور در این فهرست به معنای تضمین آینده این پدیده‌ها نیست. در سال‌های اخیر فوتبال ایران چهار نماینده در این فهرست داشته که تنها یکی از آنها توانسته در مسیر پیشرفت حرکت کرده و نامی برای خود دست‌وپا کند. الهیار صیادمنش سال گذشته در این لیست بود و پس از حضوری موفق در ترکیب استقلال راهی تیم فنرباغچه شد که البته فعلا به صورت قرضی در یک تیم دسته‌یک ترکیه توپ می‌زند. در سال ۲۰۱۷ محمد شریفی از سوی «گاردین» به‌عنوان یکی از جوانان آینده‌دار معرفی شد. او هم‌اکنون در تیم سایپا توپ می‌زند و البته در ۱۸ سالگی هنوز راه درازی در پیش دارد.  محمد سلطانی‌مهر تنها نماینده ایران بود که در سال ۲۰۱۶ از سوی «گاردین» انتخاب شد. او امسال در تیم ملی امید نیز حضور داشت اما پارگی رباط صلیبی‌اش باعث شد تا مدت‌ها از میادین دور بماند و در لیگ امسال هم برای سایپا به میدان نرفته است. یک سال قبل از آن گاردین، رضا شکاری را در بین بازیکنان آینده‌دار فوتبال دنیا قرار داد. بازیکن جوان ذوب‌آهن با دردسر فراوان از این تیم راهی روبین‌کازان روسیه شد اما دوران ناموفقی را در این تیم تجربه کرد تا درنهایت در تابستان امسال به تراکتور پیوست و البته به دلیل مشکلاتی که داشته هنوز نتوانسته فرصت بازی در لیگ برتر را پیدا کند.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/قطب شمال؛قصه آشنای عشق و خیانت

سریال جدید نمایش خانگی با بازی فرزاد فرزین، امیرحسین فتحی و آناهیتا درگاهی چگونه آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *