زوم قطر و امارات روی خارجی‌های ما/ پاتوسی،بشاررسن و …از لیگ ایران می روند

سایت بدون – نقل و انتقالات تابستانی که از راه برسد، با این شرایط اقتصادی شاید کمتر باشگاهی بتواند برای برطرف کردن نیاز تیمش به سراغ بازیکنان خارجی برود. نه تنها باشگاه‌ها دیگر توانی برای خرید بازیکن خارجی ندارند، بلکه شاید این فصل نقل و انتقالاتی فصل کوچ خیلی از خارجی‌های شاغل در لیگ ایران هم باشد. خارجی‌هایی که بعد از درخشش در لیگ ایران با پیشنهادهای مالی بهتری از کشورهای حوزه خلیج فارس مواجه شده‌اند. باشگاه‌های ایرانی هم که بی‌شک توان رقابت با پیشنهادهای کلان قطری‌ها و اماراتی‌ها را ندارند، چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه بنشینند و شاهد جدایی بازیکنانی باشند که با حضورشان کمک قابل توجهی به تیم‌های خود کرده بودند.
همین حالا هم با اینکه هنوز فصل نقل و انتقالات از راه نرسیده اما باشگاه‌ها فعالیت‌ خود را به طور غیررسمی در بازار نقل و انتقالات شروع کرده‌اند. در این بازار نقل و انتقالات هم خارجی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بیش از باشگاه‌های دیگر در معرض پیشنهادهای خارجی قرار گرفته‌اند.
در بین این پیشنهادها بیش از همه قطری‌ها هستند که به جذب بازیکنان خارجی سرخابی‌ها تمایل نشان داده‌اند. با اینکه طارق همام هنوز دو سال دیگر با استقلال قرارداد دارد اما یکی از بازیکنانی است که گفته می‌شود، از تیم‌های حاشیه خلیج فارس پیشنهادهایی داشته است.
پاتوسی، بازیکن دیگری است که در معرض پیشنهاد قطری‌ها و اماراتی‌ها قرار دارد. بازیکنی که در استقلال خوش درخشیده و حفظ او برای استقلالی‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. مدیران استقلال وعده حفظ او را به هواداران داده‌اند و در تلاش هستند هر‌طور شده مبلغ مورد نیاز برای رضایتنامه او را فراهم کنند. پاتوسی برای استقلالی‌ها اینقدر ارزشمند است که آنها حاضرند ۲ میلیارد تومان بابت حفظ او برای یک سال دیگر پرداخت کنند.
تیم‌های حوزه خلیج فارس اما اگر با پیشنهاد بالاتری از راه برسند، به راحتی می‌توانند او را از استقلالی‌ها بگیرند. درست مثل عجمان که با پیشنهادی دندانگیر دل تیام را چنان برد که هرچه استقلالی‌ها تلاش کردند، نتوانستند راهی برای مذاکره باز کنند.
البته طارق با استقلال قرارداد دارد و برای جدا شدن باید رضایت باشگاه را بگیرد اما پاتوسی طبق ‌بندی که در قراردادش دارد اگر پولش را به موقع نگیرد می‌تواند استقلال را ترک کند و بدون مشکل راهی تیم دیگری شود.
وضعیت پرسپولیس هم البته چندان تعریفی ندارد. برخلاف استقلال، بار فنی پرسپولیس بر دوش بازیکنان خارجی نیست. بودیمیر که یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، چندان عملکرد خوبی نداشته که بخواهد مشتریان خارجی را جلب کند. چه بسا در میان پرسپولیسی‌ها هم عده‌ای نسبت به عملکرد او نقد دارند و از خریدش چندان راضی نیستند. بشار رسن اما با عملکرد نسبتاً خوبی که داشته، توانسته چند پیشنهاد از قطر داشته باشد. با توجه به اینکه مدت قرارداد بشار در پایان فصل تمام می‌شود، طبیعی است که بخواهد به پیشنهادهای دیگر خود فکر کند اما هنوز مشخص نیست که در نهایت چه تصمیمی خواهد داشت.
بزرگترین کوچ محتمل از پرسپولیس به خاطر شرایط اقتصادی اما برانکو ایوانکوویچ است که بعید است با شرایط مالی فعلی حاضر به ادامه همکاری با پرسپولیس باشد.
شرایط البته در باشگاه‌های دیگر هم بهتر از این نیست. هرچند در همین فصلی که گذشت هم بسیاری از باشگاه‌ها از خرید بازیکن خارجی امتناع کرده بودند اما بی‌شک در فصل آینده تعداد خارجی‌های لیگ از این هم کمتر خواهد شد.
شرایط اقتصادی باشگاه‌ها و قیمت دلار، می‌تواند به خریدهای باکیفیت‌تر و بادقت‌تری از سوی باشگاه‌ها منجر شود هرچند در فصلی که گذشت همچنان خریدهایی چون نیومایر و الحاجی گرو را شاهد بودیم که به طور واضح هدر دادن پول باشگاه بودند. شاهکار بزرگتر هم قرارداد شفر بود که در اوج نابسامانی‌های اقتصادی با کمترین دقت بسته شد و هزینه زیادی روی دست استقلال گذاشت.
از طرف دیگر، نبودن مربیان خارجی آشنا به متدهای روز مربیگری دنیا شاید در طولانی مدت، نسل‌های بعدی را دچار مشکل کند که درباره این موضوع هم باید گفت تاکنون که باشگاه‌ها به راحتی می‌توانستند مربیان خارجی را به خدمت بگیرند هم هرگز در قراردادهای آنها ‌بندی مبنی بر آموزش‌‌های پایه و یا حضور دستیاران ایرانی در کنار آنها جهت تربیت مربیانی با دانش‌تر نداشته‌ایم و حالا هم دلیلی ندارد افسوس چیزی را بخوریم که از ابتدا نداشته‌ایم.
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *