میلان در رأس مثلث مدعیان قهرمانی لیگ ایتالیا/ تحول به سبک پیولی

رقابت برای کسب عنوان قهرمانی در سری A بسیار نزدیک و فشرده دنبال می‌شود و میلان صدرنشین اگرچه فصلی عالی را پشت سر می‌گذارد و چندین رکورد را جابه‌جا کرده، اما سایه اینترمیلان و یوونتوس را در نزدیکی خود می‌بیند. آخرین‌باری که تیمی به‌جز یوونتوس قهرمان این مسابقات شده به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد که میلان توانست در رقابت با اینتر و ناپولی فاتح اسکودتو شود و پس از آن ۹ دوره پیاپی این عنوان به بیانکونری رسید. فصل پیش هم به‌نظر می‌رسید اینتر با خریدهای پرتعداد و نامدارش می‌تواند رقیبی جدی برای یووه باشد، اما درنهایت باز هم این بانوی پیر بود که یک جام دیگر به تالار افتخاراتش اضافه کرد.
 
تحول در کمتر از یک ‌سال

درست یک ‌سال پیش بود که میلان در این برهه از فصل شکستی پرگل را برابر آتالانتا تجربه کرد و ۵ بر صفر به این حریف باخت. تیم در شرایط نامساعدی بود و به‌نظر می‌رسید آنها حتی برای رسیدن به لیگ اروپا هم کار بسیار سختی پیش‌رو داشته باشند. روسونری شروع بدی در لیگ داشت و در ادامه هم شرایط اصلا برای آنها به‌خوبی پیش نمی‌رفت. تیم در ابتدای فصل جنارو گتوسو را کنار گذاشته بود و مارکو جیامپائولو نیز نتایج خوبی نگرفته بود و به همین دلیل خیلی زود تصمیم به تغییرات در نیمکت خود گرفته بود. استفانو پیولی، سومین مربی میلان در عرض چندماه بود که او هم البته شروع خوبی در این تیم نداشت. در ادامه با شیوع کرونا و تعویق مسابقات فرصت خوبی در‌اختیار این مربی قرار گرفت تا تیمش را بازسازی کند و البته مهم‌ترین اتفاق در این باشگاه در نیم‌فصل رخ داده بود. خرید زلاتان ابراهیموویچ پا به‌سن گذاشته اگرچه در ابتدا کمی عجیب به‌نظر می‌رسید، اما این ستاره سوئدی به‌خوبی توانایی‌هایش را در این تیم به‌رخ کشید و توانست تحول بزرگی در میلان ایجاد کند.
سران باشگاه حتی به فکر تغییر دوباره مربی نیز افتاده بودند و حضور رالف رانگنیک آلمانی روی نیمکت این تیم تقریبا قطعی شده بود. از همان روزهایی که نام سرمربی سابق لایپزیگ به‌عنوان گزینه میلانی‌ها مطرح شد، نتایج خوب تیم از راه رسید و آنها رقبا را یکی پس از دیگری شکست دادند. زلاتان به ستاره تیم تبدیل شد و درنهایت مدیران میلان تصمیم گرفتند تا پیولی را در سمت خود ابقا کنند و فرصتی دوباره در اختیار این مربی باتجربه قرار دهند. شکست پرگل در برگامو مقدمه تحول در این تیم شد و حالا این تیم در سال ۲۰۲۰ بیش از هر تیم دیگری در سری A امتیاز کسب کرده است و شاید اگر پیولی و زلاتان از ابتدای فصل پیش در این تیم حضور داشتند، نهمین قهرمانی پیاپی لیگ به‌نام یونتوس ثبت نمی‌شد.
میلانی‌ها در ۳۴ بازی خود درطول این مدت ۲۲ برد، ۱۰ تساوی و تنها ۲ شکست داشته‌اند و با کسب ۷۶ امتیاز رکوردی عالی را به‌ثبت رساندند. اگرچه بسیاری نقش زلاتان را در این موفقیت‌ها بسیار موثر می‌دانند، اما نباید از کاری که پیولی در این مدت برای تیمش انجام داد به‌راحتی گذشت. این مربی ۵۵ ساله به‌خوبی توانست بازیکنانش را متحد نگه دارد و نفراتی چون کیائر و ابراهیموویچ را دوباره احیا کرد و به اوج برگرداند. پیولی به‌خوبی توانست ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه را در تیمش ایجاد کند و به کمک آنها توانسته در این فصل تیمش را در صدر جدول لیگ قرار دهد. یکی دیگر از بازیکنانی که زیرنظر او توانسته کاملا متحول شود، فرانک کسیه است که درطول یک‌سال اخیر وضعیت کاملا متفاوتی پیدا کرده است. این هافبک ساحل‌عاجی در ابتدای سال جاری میلادی در آستانه جدایی از تیم بود و اخباری مبنی‌بر فروش او به‌گوش می‌رسید، اما پس از یک‌سال به یکی از ستاره‌های تاثیرگذار و مهره‌های کلیدی تیمش تبدیل شده است.

کاپلو: شانس این سه تیم بیشتر است

میلان در نیم‌فصل به‌دنبال تقویت خط حمله خود است و به همین دلیل گفته می‌شود سراغ لوکا یوویچ، مهاجم صربستانی رئال‌مادرید خواهد رفت. مهاجم سابق آینتراخت فرانکفورت درطول یک‌فصل و نیمی که در ترکیب تیم زیدان حضور داشته نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد و یکی از خریدهای ناموفق رئال درطول سال‌های اخیر محسوب می‌شود. میلان حالا درتلاش است تا این مهاجم ۲۲‌ساله را به ترکیب خود اضافه کند و شاید یوویچ ستاره بعدی باشد که زیرنظر پیولی به روزهای اوجش برمی‌گردد. روسونری تصمیم دارد با قراردادی قرضی و ۶ ماهه او را به‌خدمت بگیرد تا درصورت موفقیت او در ایتالیا، قراردادی دائمی با او ببندد. البته درصورتی‌که یوویچ با این پیشنهاد مخالفت کند، ممفیس دپای ستاره این روزهای لیون گزینه بعدی آنها خواهد بود که البته رونالد کومان سرمربی بارسا نیز به‌شدت به‌دنبال خرید این بازیکن هلندی است.
میلان فعلا با یک امتیاز برتری نسبت به همشهری خود در صدر جدول قرار دارد و البته در این میان نباید یوونتوس و ستاره‌هایش را دست‌کم گرفت. فابیو کاپلو، مربی نامدار ایتالیایی معتقد است رقابت اصلی در این فصل بین همین سه تیم خواهد بود و تیم‌هایی چون رم، ناپولی، آتالانتا و لاتزیو شانس زیادی برای رقابت با آنها را نخواهند داشت. سرمربی سابق رم و رئال‌مادرید درباره مدعیان این فصل گفت: «به‌عقیده من کورس رقابت در فصل جاری بین سه تیم میلان، یووه و اینتر خواهد بود. هر سه تیم نفرات بسیار خوبی در ترکیب خود دارند و فصل را با قدرت شروع کرده‌اند. باسابقه درخشان و پشتوانه خوبی که هر سه تیم دارند فکر نمی‌کنم شانس دیگر تیم‌ها برای رقابت با آنها خیلی زیاد باشد و درنهایت باید از میان همین سه تیم منتظر معرفی قهرمان ایتالیا باشیم.»
او در ادامه با اشاره به موفقیت میلان در ماه‌های اخیر و ترکیب موفقی که پیولی از بازیکنان خود ساخته، افزود: «اینکه از این تیم انتظار زیادی نمی‌رفت به آنها کمک کرد تا بتوانند پیشرفت کنند و به این سطح برسند. بازیکنان فشار زیادی را تجربه نمی‌کردند و این تیم با نفرات جوان خود توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند. آنها با استفاده از روشی که آژاکس در سال‌های اخیر پیش‌گرفته توانستند به موفقیت برسند. میلاد در این روزها هم نمایش خوبی در زمین دارد و زیبا بازی می‌کند و هم در نتیجه‌گیری موفق است و به‌نظرم در هر دو بخش نمره قبولی می‌گیرد. حضور زلاتان ابراهیموویچ در این تیم باعث شده تیم از قدرت رهبری او و همچنین تجربه بالایش بتواند بهره ببرد. او به‌خوبی از بازیکنان تیم حمایت و پشتیبانی می‌کند و این موضوع‌انگیزه نفرات جوان را بالاتر می‌برد. او به‌خوبی توانسته تفاوت را در زمین بازی رقم بزند و تاثیر زیادی در موفقیت‌های تیم پیولی داشته است.»
کاپلو در ادامه با اشاره به روند یووه با آندره‌آ پیرلو، سرمربی جدید خود ادامه داد: «او خیلی زود توانست خودش را در این تیم پیدا کند و ترکیب و سیستم مناسب را به‌دست آورد. حالا همه بازیکنان در این تیم وظایف خود را می‌دانند و به همین دلیل تیم در هفته‌های اخیر نتایج بهتری گرفته است. کیفیت فنی تیم به‌وضوح بالاتر رفته و در بازی‌ها به‌خوبی نمایان است. بازیکنی مثل دیبالا در زمین دوندگی بیشتری دارد، موراتا به‌خوبی در خط حمله حضور دارد و بسیار مهاجم خطرناکی است. کریس رونالدو نیز درمقابل دروازه حریفان همچون همیشه زهردار است و رقبا به‌سختی می‌توانند او را مهار کنند. از نظر فنی نیز خط هافبک تیم بسیار پویاتر و پرتحرک‌تر شده و در این میان نقش مک‌کنی جوان بسیار مهم است. شاید تنها نقطه ضعف تیم در خط دفاعی باشد که در برخی بازی‌ها عملکردی نگران‌کننده داشته‌اند. درباره اینتر هم باید بگویم که آنها همان نمایش فصل قبل را ارائه می‌کنند. در ابتدای فصل تلاش داشتند تا در پرس از زمین حریف کارهای تازه‌ای انجام دهند، اما این روش موفق نبود و گل‌های زیادی دریافت کردند. به همین دلیل دوباره به روش قبلی برگشته‌اند و در این مدت نتایج بهتری گرفته‌اند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *