چگونه کاکتوس رابدون آب پرورش دهیم؟/ریشه در آب

سایت بدون – اطلاعات ما از دنیای کاکتوس‌ها روز به روز در حال افزایش است. حالا می‌دانیم کاکتوس فقط یک گیاه تیغ دار نیست بلکه این گیاهان هم خودشان خانواده و فامیل دارند و اسم و رسم و شناسنامه. خیلی‌هایشان برخلاف تصور ما گل و میوه می‌دهند. با توجه به این‌که در چه آب‌وهوایی زندگی می‌کنید، می‌توانید علاوه‌بر گلدان و داخل خانه و اداره، آنها را در فضای باز و باغچه‌ها هم پرورش دهید. یک نکته جالب دیگر هم این‌که آنها را علاوه‌بر خاک می‌توان در آب هم پرورش داد. کشت هیدروپونیک 
هیدروپونیک، یک روش کاشت گیاه بدون خاک است. که در آن متخصصان نیازهای غذایی گیاه را برآورد می‌کنند و از طریق آب آبیاری گیاه و با سیستم‌های هوشمند، انواع موادغذایی را به گیاه می‌رسانند. این روش بیشتر در گلخانه‌ها کاربرد دارد و از مزایای آن می‌توان به استریل بودن و کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در زمان تولید اشاره کرد اما هزینه راه‌اندازی این روش بالاست اما  روش هیدروپونیک مورد نظر ما برای کاکتوس روشی ساده و بدون‌نیاز به تجهیزات خاص است. در واقع فقط کافی است ریشه‌ها را در آب غوطه‌ور کنید. ریشه‌هایی که در آب قرار می‌‌گیرند به آب و موادغذایی نیاز دارند. 
مزیت کشت هیدروپونیک 
می‌‌‌دانید آب، دشمن گیاهان گوشتی است و اگر به این گیاهان آب بیش از حد داده‌شود، ریشه گیاه می‌‌پوسد و بعد از مدتی می‌‌میرد. در این روش، آبیاری گیاه قابل کنترل است. همچنین موادغذایی را به راحتی می‌توان در اختیار گیاه گذاشت و در مجموع نیاز به مراقبت کمی دارد. هیدروپونیک یک روش جدید و متنوع در کاشت و نگهداری این گیاهان به حساب می‌آید. 
نکات مهم در نگهداری کاکتوس‌ها
آبیاری: زندگی کاکتوس به دو دوره رشد و خواب تقسیم می‌شود. این یک قاعده کلی است که در طول فصل رشد مقدار آبیاری باید بیشتر از دوران خواب و استراحت باشد. مقدار آب آبیاری هم بستگی به دما، رطوبت، خاک، نوع گلدان و نوع کاکتوس دارد اما  دو قانون را همیشه یادتان باشد:
اول:‌ در فاصله بین دو آبیاری باید خاک پای گلدان خشک باشد.
دوم: ته گلدان باید دارای سوراخ زهکش باشد و تا مشکل آب ماندگی و پوسیدگی ایجاد نشود.
نکته: یک نکته خیلی مهم در آبیاری کاکتوس‌ها این است که آب را روی شاخ و برگه‌ایشان نریزید. چون معمولا این قسمت‌ها گوشتی هستند و رطوبت باعث کوتاه شدن عمرشان می‌شود. هر وقت خواستید کاکتوس را آبیاری کنید با یک آبپاش کوچک با فاصله از تنه دور تا دور آن را آرام آبیاری کنید. به خصوص در کاکتوس‌های گرد که ساقه ندارند، این کار باعث می‌شود آب به دور تنه نخورد. بعد از پوسیدگی ریشه، بیشتر پوسیدگی‌ها در ناحیه یقه کاکتوس‌ اتفاق می‌افتد.
دما: کاکتوس‌ها می‌توانند در فصل رشد خود دمای ۳۲ تا ۳۸ درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، ۷ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است ، که دمای طبیعی محیط است. هوای سرد در فصل استراحت، باعث گل‌دهی و حتی تبدیل گل به میوه در بعضی انواع کاکتوس در فصل رشد می‌شود.
نور:کاکتوس‌ها عاشق نور زیادند و قراردادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره‌های جنوبی یا شرقی خانه یا محل کار بسیار مناسب است. اگر احساس کردید نور داخل منزل‌تان کافی نیست، از نور مصنوعی به عنوان مکمل استفاده کنید؛ یعنی آنها را در جایی قرار دهید که مهتابی یا لامپ دیگری روشن است. البته دقت کنید نور زیاد آفتاب مستقیم سرظهر در حیاط نیست چون کاکتوسی که به فضای خانه عادت کرده با کاکتوس بیابانی فرق دارد. 
خاک: برای تهیه خاک شما دو راه حل دارید؛ یا از خاک‌های آماده استفاده کنید یا یک قسمت خاک گلدان با 
یک قسمت ماسه و کمی شن را برای عبور راحت‌تر آب با هم مخلوط کنید. البته خاک‌های آماده در بازار بسیار است و استفاده از آنها آسان‌تر و مطمئن‌تر است و شما دیگر این نگرانی را ندارید خاک سنگین است و ممکن است آب را در خودش نگه دارد و باعث پوسیدگی کاکتوس شود.
رطوبت: به طور کلی کاکتوس‌ها محیط مرطوب را دوست ندارند. حتی در زمان خواب به آفات و بیماری‌ها حساس می‌شوند. پس سعی کنید محل نگهداری‌شان خشک باشد تا کمتر به بیماری‌های قارچی مبتلا شوند.
آفات و بیماری: اگر دیدید کاکتوسی بیمار است، آن را از بقیه جدا کنید. برای کاکتوس‌های آفت‌زده هم می‌توانید از اسپری الکل رقیق شده با آب (سه قسمت الکل و یک قسمت آب) استفاده کنید و تا از بین رفتن آفت این کار را تکرار کنید. 
گلدان کاکتوس: معمولا زمانی که کاکتوس را می‌خرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته و به احتمال زیاد نیاز به تغییر گلدان دارد. گلدان جدید فقط کمی از گلدان فعلی بزرگ‌تر باشد چون فضای بیش از حد یعنی آبیاری بیشتر و آبیاری بیشتر مصادف است با پوسیدگی و مرگ کاکتوس. از طرفی اگر گلدان بزرگ باشد بیشتر هم و غم گیاه صرف ریشه دواندن می‌شود و ما اثری از رشد در قسمت‌های بالای گیاه نمی‌بینیم و این ممکن است ما را دلسرد کند که چرا کاکتوس‌مان رشد نمی‌کند یا رشد خیلی کند است.
در کاکتوس‌های عمودی یا بلند قد و دراز بهتر است دهانه گلدان به اندازه نصف قد گیاه باشد و به جای عریض بودن، عمیق باشد ولی در کاکتوس‌های گرد گلدان مناسب این کاکتوس تنها باید چهار تا پنج سانتی‌متر عریض‌تر از کاکتوس باشد.
تعویض گلدان: موقع تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج کنید چون خارج کردن کاکتوس با بیلچه باعث زخمی شدن ریشه می‌شود. بعد کمی خاک تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید. تا یک هفته بعد از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری هم نشود تا به محیط جدید عادت کند. 
برای جلوگیری از زخمی‌شدن دست، کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده‌اید جابه‌جا کنید و برای ریختن خاک در گلدان هم از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.
کوددهی: بهتر است کوددهی در فصل رشد و بیداری گیاه انجام شود. کودهای آماده برای کاکتوس در بازار موجودند. با مشورت کارشناسان از آنها استفاده کنید؛ چون مصرف بیش از حد باعث سوختگی گیاه و مرگ آن می‌شود. 

۱۶ قدم برای پرورش کاکتوس در آب
​​​​​​​مواد لازم: سنگریزه، ۲ عدد گلدان، کاکتوس و کود
اول سنگ‌ریزه‌ها را بشویید و بگذارید چند ساعت در آب بمانند.
گلدان سوراخ‌دار اصلی را داخل گلدان بیرونی بگذارید و کف آن را با دو سه سانتی‌متر سنگ‌ریزه پرکنید.
کاکتوس را از گلدان درآورید. برای این کار گلدان را وارونه کنید و به آرامی با کف دست به گلدان بزنید تا خاک از بدنه گلدان جدا شود. 
موقع خارج کردن کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید تا دست‌تان زخمی نشود.
به آرامی خاک دور ریشه را بتکانید و بعد ریشه‌ها را بشویید تا تمام خاک اطراف آن شسته شود. این کار باعث می‌شود اگر در خاک قارچی هم باشد از ناحیه ریشه شسته و از بروز مشکلات احتمالی ناشی از رشد قارچ یا انگل جلوگیری شود. 
ریشه‌های کاکتوس بسیار ظریف است، موقع شست‌وشو فشار آب را کم کنید تا ریشه‌ها آسیب نبینند.
کاکتوس را در بالای اولین لایه سنگ‌ریزه‌ها بنشایند.
بقیه فضای گلدان را با سنگ‌ریزه‌های باقی‌مانده پر کنید طوری که گیاه کاملا در گلدان مستقر شود و خطر خم شدن آن به یک سمت وجود نداشته‌باشد.
کودهای محلول استاندارد موجود در بازار را که مخصوص کاکتوس‌ها هستند از فروشگاه‌های معتبر کشاورزی تهیه کنید و با توجه به حجم آب مورد استفاده در گلدان آن را در آب حل کنید. می‌دانید که غلظت کود مورد استفاده معمولا روی بسته‌ها درج شده‌است.
محلول آب و کود را در گلدانی که کاکتوس و سنگریزه‌ها در آن قرار دارند، بریزید. به طوری اطراف ریشه‌ها را بپوشاند. 
آب موجود در گلدان و اطراف ریشه باید به قدری باشد که فقط ریشه در آب قرار گیرد نه این‌که با بدنه آن هم تماس داشته‌باشد. رسیدن آب به شاخ و برگ کاکتوس، آن را می‌پوساند.
این قسمت کار قلب آن است. حواستان باشد کاکتوس را هر دو هفته یک بار از آب خارج کنید و ریشه‌هایش را شست‌وشو دهید. ریشه‌های لهیده و گندیده را جدا کنید. 
یک تکه زغال را در گلدان بیندازید تا هم آب آن را ضدعفونی کند و هم آب شفاف بماند.
وقتی که ریشه‌های کاکتوس گلدان داخلی را پر کرد، آن را به گلدان جدید منتقل کنید. البته این اتفاق شاید هر دو یا سه سال یک بار رخ دهد.
محلول غذایی را هر یک تا دو ماه یک بار به طور کامل تغییر دهید.
اگر دیدید کاکتوس نسبت به قبل سر حال نیست دنبال علتش بگردید. مشکلات را به پرورش در آب نسبت ندهید.
این روش یک تنوع در پرورش و نگهداری کاکتوس است. اگر از آن راضی نیودید دوباره کاکتوس را به خاک منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تر و تمیز»

سایت بدون – تر شدن یعنی خیس شدن وقتی آب به چیزی بخورد باعث می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *