آخرین خبرها

3باور نادرست درباره تخم‌مرغ/مرغدانه بی گناه

https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*Uq3d3wn7B8yOPGIK.jpg

1. تخم‌مرغ و افزایش کلسترول: یکی از باورهای نادرستی که در مورد تخم‌مرغ وجود دارد این است که مصرف آن باعث افزایش کلسترول می‌شود. قبل از صنعتی شدن جوامع در بسیاری از کشورها مصرف تخم‌مرغ بسیار بالا بود. به طور مثال سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور آمریکا 402 عدد برآورد شد، اما بعد از اینکه جوامع، صنعتی شدند این باور قوت گرفت که مصرف تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول خون می‌شود و بالطبع بیماری‌های قلبی- عروقی و فشارخون نیز افزایش پیدا می‌کند. تحقیق‌های زیادی در این زمینه انجام گرفت و بعد از 40 سال مشخص شد این باورها کاملا نادرست هستند. توجه داشته باشید اسیدآمینه‌ای در بدن وجود دارد به نام هموسیستئین که اگر میزانش از حدی بالاتر برود، در بدن کلسترول ایجاد می‌کند، بنابراین باید سطح این اسیدآمینه را در بدن پایین نگه داریم. برای دست یافتن به این هدف از 2 ماده می‌توان استفاده کرد؛ یکی کولین و دیگری اسیدفولیک. منبع غنی کولین زرده تخم‌مرغ است و اسیدفولیک نیز در تخم‌مرغ به وفور یافت می‌شود به‌گونه‌ای که بالای 90 درصد اسیدفولیک موجود در تخم‌مرغ قابلیت جذب در بدن را دارد. این در حالی است که جذب اسیدفولیک از طریق غنی‌سازی محصولاتی مانند آرد تنها 40 درصد است، بنابراین تخم‌مرغ نه‌تنها باعث افزایش کلسترول نمی‌شود بلکه با کاهش اسیدآمینه هموسیستئین که خودش کلسترول را بالا می‌برد، جلوی تولید کلسترول بد را هم می‌گیرد.
2. تخم‌مرغ و اختلالات کبدی: باور دیگری که باعث می‌شود، بسیاری از مردم تخم‌مرغ را کمتر مصرف کنند این است که تصور می‌کنند تخم‌مرغ به کبدشان فشار می‌آورد. دقت کنید 80 درصد کلسترول بدن در کبد ساخته می‌شود و 20 درصد باقیمانده در دیوار روده‌ها. تفکر مردم این است که چون کبد خودش کلسترول می‌سازد اگر با خوردن تخم‌مرغ باز هم کلسترول اضافی وارد بدنمان کنیم به کبد فشار می‌آید در حالی که این ادعا کاملا غیرعلمی است زیرا وقتی کلسترول از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود، بدن میزان تولید کلسترول را کاهش می‌دهد بنابراین کلسترول تخم‌مرغ فشار اضافی، به کبد وارد نمی‌کند.
3. تخم‌مرغ و دیابت و فشارخون: باور دیگر درباره مصرف تخم‌مرغ این است که افراد فشارخونی و دیابتی نباید این ماده غذایی را در رژیمشان بگنجانند. در تمام جوامع 25 درصد افراد نسبت به منابع غذایی کلسترول که تخم‌مرغ نیز جزو آنهاست حساسیت بالایی دارند ولی 75 درصد بقیه مشکلی ندارند و چون تاکنون در کشور ما مطالعه‌ای انجام نشده تا افرادی که دچار این حساسیت‌ها می‌شوند را شناسایی کنیم، توصیه کلی مصرف کم تخم‌مرغ بوده است. درحالی که بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون در هفته تا 3 عدد تخم‌مرغ را می‌توانند بخورند. حتی برای سالمندان نیز تخم‌مرغ بهترین منبع پروتئینی است زیرا به راحتی هضم می‌شود و کیفیت بالایی نیز دارد.

برچسب‌ها: ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }