آیا واقعاگیاهان هم حرف ‌می‌زنند؟/ فرکانس در ساقه

سایت بدون -دیده‌اید اطراف بعضی آدم‌ها تا چشم کار می‌کند گل ‌وگیاه است و رسیدگی و شاید حرف‌زدن با آن‌ها حال‌شان را خوب‌ می‌کند؟ تحقیقات علمی به تازگی ثابت ‌کرده که این رابطه دوطرفه است و گیاهان در موقعیت‌های استرس‌زا، صداهای فراصوت از خود منتشرمی‌کنند. البته فرکانس این صداها در محدوده شنوایی ما نیست. پروفسور هادانی، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: «ظاهرا یک مزرعه گل می‌تواند مکانی پر سرو‌صدا باشد. فقط مسئله این است که ما نمی‌توانیم صداها را بشنویم.» در این مطلب می‌خواهیم از شیوه صحبت گیاهان رمزگشایی کنیم و بفهمیم این کشف جدید به چه کاری می‌آید؟

  تحقیقات از کجا شروع شد؟
دوست دارید بدانید نقطه شروع تحقیقات «گفت وگوی گیاهان» کجا بود؟ محققان این پروژه انواع مختلفی از گیاهان را با تمرکز روی چند بوته گوجه‌فرنگی، انگور، گندم، ذرت و کاکتوس در یک جعبه آکوستیک قرار دادند و در هر محفظه عایق صدا دو میکروفون کار گذاشتند. یک گروه از این گیاهان از آب محروم‌ شدند و گروه دیگر به عنوان گروه شاهد، آبیاری ‌می‌شدند. غافلگیرانه است ولی گیاهان وقتی تشنه ماندند یا آسیب‌ دیدند صداهایی با فرکانس بالا تولید می‌کردند و نوع این صدا در هر حالت متفاوت بود.
  گیاهان چطور سر‌وصدا می‌کنند؟
دانشمندان برای توضیح تولید صدا توسط گیاهان به داده‌هایی که درباره ارتعاشات گیاه داشتند، توجه ‌کردند. طبق آن داده‌ها، گیاهانی که در معرض خشکی قراردارند، حفره‌زایی (کاویتاسیون) را تجربه ‌می‌کنند. بر اساس این فرایند حباب‌هایی که در ساقه شکل‌ می‌گیرند، منبسط ‌می‌شوند و فرو می‌ریزند و به احتمال زیاد اصلی‌ترین دلیل تولید صدا هستند. بعد هم هوش مصنوعی برای جداسازی صداهای تولیدی به کمک محققان آمد و آن‌ها با استفاده از یک الگوریتم توانستند صداهای تولید شده را بسته به خشک یا زخمی ‌بودن گیاه تفکیک‌ کنند.
  گیاهان با صدا با هم حرف ‌می‌زنند
گوش انسان می‌تواند صداهایی تا حدود ۲۰کیلوهرتز را بشنود، در حالی که صدای گیاهان در بازه ۴۰تا۸۰کیلوهرتزی است. بعضی از دانشمندان معتقدند حیواناتی مانند خفاش‌ها، موش‌ها و حشرات این قدرت را دارند. این موضوع هنوز ثابت ‌نشده، اما ممکن است این حیوانات از صدای گیاهان به نفع‌ خودشان یعنی برای خوردن گیاهی که دوست ‌دارند، استفاده‌ کنند. مطالعه‌ای در دانشگاه کشاورزی پکن در چین ثابت‌ می‌کند گیاهان به امواج صوتی واکنش نشان‌ می‌دهند و احتمال دارد با استفاده از صدایی که تولید می‌کنند به گیاهان دیگر واکنش نشان‌ دهند.
   فایده کشف جدید چیست؟
کشف مسئله تولید صدا توسط گیاهان می‌تواند به کمک علم کشاورزی بیاید. اگر امکان دریافت اطلاعات به طور مستقیم از خود گیاه فراهم ‌شود، کشاورزان می‌توانند روش بسیار کارآمدتری را برای مراقبت از گیاهان خود ایجاد کنند. این پژوهش ادعا می‌کند که آبیاری دقیق‌تر می‌تواند تا ۵۰درصد در هزینه آب صرفه‌جویی  و عملکرد بهتری را ثبت‌ کند. برای مناطقی که در معرض خشکسالی هستند و نوع مصرف آب در مناطق دیگر روی آن‌ها تاثیرگذار است، این موضوع می‌تواند یک امیدواری تازه برای زندگی باشد.
منبع:  reader’s digest

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *