افزایش آمار ابتلا به کرونا در دیگر نقاط جهان افزایش یافت /جهان از چین پیشی گرفت

سایت بدون -سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و کارشناسان داروسازی این کشور هشدار دادند که با ادامه گسترش ویروس کرونا در چین احتمال «کمبود شدید» محصولات بهداشتی در آمریکا افزایش می‌یابد. آمریکا به شدت به محصولات بهداشتی چینی وابسته است. از دستگاه‌های پزشکی و مواد دارویی گرفته تا مواد اولیه ساخت دارو برای انسان‌ها و حیوانات. حالا سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید ٢٠ دارو را شناسایی کرده است که با ادامه این وضع در چین، آن داروها در آمریکا نایاب می‌شود

   [مجتبی پارسا]  آمارها نشان می‌دهد چین موفق شده جلوی تشدید گسترش بیماری را بگیرد و دیگر خبری از آن شتاب فزاینده دو هفته پیش نیست. سازمان بهداشت جهانی نیز روز گذشته اعلام کرد برای نخستین بار تعداد بیماران جدید در خارج از چین، از تعداد بیماران تأییدشده در داخل چین بیشتر شده است. روز چهارشنبه بیماری ۴١۵ مورد جدید در چین تأییدشد؛ درحالی‌که مجموع بیماران تأییدشده کشورهای دیگر در روز چهارشنبه، بیش از ۴٢٠ نفر اعلام شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که گسترش این ویروس در چین به نقطه عطف آن رسیده است و از این به بعد روند کاهشی خواهد داشت. دکتر «تدروس گبریسوس» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفته است: «برای نخستین‌بار تعداد موارد گزارش‌شده خارج از چین از تعداد بیماران جدید گزارش‌شده در داخل چین پیشی گرفت. گسترش ناگهانی ویروس کووید-١٩ در ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی موجب نگرانی عمیق ما شده است. درحال حاضر بیمارانی در بحرین، عراق، کویت و عمان وجود دارند که با ایران در ارتباط بوده‌اند. از سوی دیگر، بیمارانی در الجزیره، اتریش، کرواسی، آلمان، اسپانیا و سوییس وجود دارند که با ایتالیا در ارتباط بوده‌اند.» با این حال، او به مردم و رهبران سیاسی در سراسر جهان این امیدواری را داد که در این جنگ اگر درست عمل‌کنیم، «پیروز خواهیم شد.»

بازداشت بیش از ۴‌هزار نفر در چین
در میان اخبار مقابله با کرونا در سراسر جهان روز گذشته وزیر امنیت ملی چین اعلام کرد از آغاز گسترش و شیوع ویروس کرونا ۴‌هزار و ٢۶٠ نفر را برای «جرایم جنایی مرتبط با اپیدمی» بازداشت کرده است. در حال حاضر حدود ٢٢‌هزار پرونده دراین‌باره وجود دارد که برخی از آنها مربوط به تولید و فروش ماسک‌های تقلبی است. دولت چین قوانین جدیدی را دراین‌باره وضع و اعلام کرده است افرادی که جلوی تلاش‌ها برای مقابله با کرونا را می‌گیرند، مجازات خواهد کرد. مجازات این افراد نیز از بازداشت تا زندان متغیر خواهد بود.

نخستین مرگ در فرانسه
گرچه اوضاع در چین هر روز بیشتر از روز قبل تحت کنترل درمی‌آید، اما بحران در برخی از کشورها تشدید می‌شود. روز گذشته با مرگ مردی شصت ساله در پاریس، نخستین مرگ در اثر کرونا در فرانسه تأیید شد. این موضوع را «جروم سالومون» مدیرکل اداره بهداشت فرانسه به خبرنگاران اعلام کرده است. سالومون گفته است که این مرد در بیمارستان «پیتیه سالپتریه» در پاریس یعنی همان جایی که بستری بوده، جان باخته است.روز چهارشنبه مرگ او تأیید و همزمان گزارشی از دو مورد جدید ابتلا در این کشور نیز به مقامات بهداشتی اعلام شد. یکی از آنها مردی پنجاه‌وپنج‌ساله و فرانسوی است که به بیمارستانی در شهر «امیان» منتقل شده و تحت مداوا قرار گرفته است. جروم سالومون گفته وضع سلامت این مرد فرانسوی جدی است.مورد دیگر اما مردی سی‌وشش ساله و فرانسوی در «استراسبورگ» است. سی.ان.ان گزارش داده که او اخیرا در «لومباردی» حضور داشته، منطقه‌ای آلوده در ایتالیا که بیماری بیش از ٢۵٠ نفر در آنجا تأیید شده است. ایتالیا بدترین اوضاع را در میان کشورهای اروپایی در موضوع کرونا دارد. ابتلای دست‌کم ٣٧۴ نفر در این کشور تأیید شده و آمار کشته‌های این بیماری هم در ایتالیا تا ١٢ نفر افزایش یافته است. تعداد بیماران در کره‌جنوبی با تأیید بیماری ٢٨۴ نفر به دست‌کم ١٢۶١ نفر رسیده است. آمار کشته‌ها با مرگ یک نفر در روز چهارشنبه به ١٢ نفر رسید. این کشور بعد از چین در رتبه دوم به لحاظ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ایستاده است.

ویروس در چین، بحران در آمریکا
گرچه چین موفق شده است جلوی سرعت فزاینده انتشار این ویروس را بگیرد، اما نگرانی‌هایی در مورد ادامه این وضع و تأثیر آن در آمریکا ایجاد شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و کارشناسان داروسازی این کشور هشدار دادند که با ادامه گسترش ویروس کرونا در چین احتمال «کمبود شدید» محصولات بهداشتی در آمریکا افزایش می‌یابد. آمریکا به شدت به محصولات بهداشتی چینی وابسته است. از دستگاه‌های پزشکی و مواد دارویی گرفته تا مواد اولیه ساخت دارو برای انسان‌ها و حیوانات. حالا سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید ٢٠ دارو را شناسایی کرده است که با ادامه این وضع در چین، آن داروها در آمریکا نایاب می‌شود. با این حال، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی از اقدامات وزارت بهداشت و مرکز کنترل بیماری به علت «اقدامات فوق‌العاده در مقابل ویروس کرونا» تمجید و تشکر کرده است. شرکت فیس‌بوک نیز اعلام کرده است که جلوی اطلاعات نادرست در مورد کرونا را خواهد گرفت؛ ازجمله تبلیغاتی که به دروغ نوید درمان قطعی کرونا را می‌دهند یا ادعا می‌کنند، با داروهایی که می‌فروشند، مانع از انتقال کرونا به افراد می‌شوند. هنوز هیچ درمان قطعی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا نشده است. این موضوع همچنین شامل تبلیغاتی می‌شود که ادعا می‌کنند ماسک‌هایی دارند که صددرصد مانع این بیماری می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *