تکنیک ساندویچ به چه دردی می‌خورد؟

سایت بدون – خیلی از زن و شوهرها از مشاوران می‌پرسند چگونه اشتباهات همسرمان را به او بگوییم؟ باور کنید با دعوا اوضاع بهتر نمی‌شود و باید در یک زمان و مکان مناسب درباره رفتار خاص همسرتان با او صحبت کنید تا مشکل حل شود. بالاخره هر همسری اشتباهاتی دارد و ما هم باید احساس وظیفه و درباره‌اش با همسرمان صحبت کنیم اما بیشتر ما نمی‌دانیم چطور باید از پس این کار تا حدودی سخت و البته حساس برآییم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، «نسیم کاشفی» روان شناس درباره چگونگی برخورد با اشتباهات همسر، نکاتی را مطرح می کند که در ادامه خواهید خواند.
   عصبانیت‌تان را کنترل کنید
ابتدا باید خودتان آرام باشید و هیجان منفی (عصبانیت و ناراحتی) خود را کنترل کنید، با دعوا اوضاع بهتر نمی‌شود، در یک زمان و مکان مناسب درباره رفتار خاص وی گفت وگو کنید. توجه داشته باشید نیازی نیست همان لحظه در جمع دوستان، فامیل، خانواده خود و همسرتان و جلوی چشم فرزندان اشتباهش را به رخ او بکشید و به جای طعنه و کنایه سعی کنید به طور مستقیم درباره رفتار مد نظر صحبت کنید و اجازه بدهید همسرتان به طور کامل توضیح دهد.
   کار را به لجبازی نکشانید
یادتان باشد شما همسر او هستید نه پدر و مادرش، هنگامی که خطایی از طرف مقابل می‌بینید، وارد رابطه متقابل از نوع والدگری نشوید بنابراین سرزنش، نصیحت، مقایسه و تحقیر ممنوع است چراکه این کار بیش از آن‌که باعث بهبود رفتار شود، به لجبازی منجر می‌شود در صورتی‌که گفت‌و‌‌گو به شیوه بالغانه، طرف مقابل را برای تغییر باانگیزه‌تر خواهد کرد.
   از تکنیک ساندویچ استفاده کنید
برچسب نزنید و کل شخصیت او را زیر سوال نبرید.  عبارت‌هایی مانند «شلخته»، «تنبل»، «بی عرضه»، «بی‌مسئولیت» و … فقط صمیمیت رابطه شما را خدشه‌دار می‌کند. همچنین از تکنیک ساندویچ برای رفتار با همسر خود استفاده کنید به این صورت: «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت.» قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت از شدت اثر تخریبی آن کم و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می‌کند فقط نکات منفی دیده نشده و انصاف در مورد وی رعایت شده است و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت. برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید چرا که این کار اثر معکوس خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *