مناطق ممنوعه جهان/خزانه جهانی بذر سوالبارد؛ انباری برای روز قیامت

سایت بدون – در میان تپه های برفی، بعد از یک پل فلزی که آن هم زیر بارش برف مدفون است

کوهی خاکستری رنگ از دل زمین بیرون آمده است

بالای آن کوه اطرحی از فولاد، آینه‌ها و منشورها نور سبز شبح‌آمیزی را منعکس می‌کنند.

حروف بزرگ در کنار ساختمان به مجموعه گرانبهایی که در داخل آن نگهداری می‌شود اشاره می‌کند و اعلام می‌کند که اینجا ورودی «خزانه جهانی بذر سوالبارد» است.

اینجا جایی است که شما هیچ گاه اجازه ورود به آن را ندارید، کمتر کسی دارد

پنج در فلزی ساختمان خزانه جهانی بذر تنها چند بار در سال باز می شود، آن هم فقط زمانی که قرار است بذرهای جدیدی در درون آن قرار بگیرد

خزانه جهانی بذر سوالبارد از سال ۲۰۰۸ به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را نشنیده باشید. این خزانه در واقع سیلویی است که گونه های با ارزش گیاهی زمین را برای روز مبادا و در صورت بروز فجایع نابود کننده حفظ می کند.

این انبار ظرفیتی برای محافظت از تنوع زیستی محصول در صورت وقوع فاجعه ساخته شده است، اغلب به عنوان “طاق بذر روز قیامت” نامیده می شود.


امروزه طیف وسیعی از گیاهانی که بشر در طول تاریخ به آنها تکیه کرده است توسط کلون های کشاورزی صنعتی مدرن، بیماری های جدید و تغییرات آب و هوایی در معرض تهدید قرار گرفته است. طاق ذخیره سازی در مجمع الجزایر سوالبارد نروژ در ۸۰۰ مایلی بالای دایره قطب شمال طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که مجموعه وسیعی از ژن های طبیعت از بین نمی روند.

این خزانه برای در امان ماندن از خطر بالا آمدن آب دریاها، در ارتفاع ۱۳۰ متری کوه در در مجمع الجزیره سوالبارد (Svalbard) نروژ در اقیانوس منجمد شمالی ساخته شده و مانند لایه منجمد عمق زمین، دانه‌های غذایی را دست کم تا ۲۰۰ سال حفظ می کند. این خزانه سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و تا به حال ۸۶۰ هزار نمونه از چهار هزار گونه گیاهی مختلف دنیا از جمله بیش از ۱۲۰ هزار نوع برنج و صد هزار نوع گندم به آن سپرده شده است.

در سرتاسر جهان ، بیش از ۱۷۰۰ انبار ذخیره از محصولات غذایی برای حفظ امنیت وجود دارد ، اما بسیاری از آنها آسیب پذیر هستند و نه تنها در معرض فجایع طبیعی و جنگ قرار دارند ، بلکه در مقابل بلایای قابل اجتناب مانند فقدان بودجه یا مدیریت ضعیف نیز قرار دارند. چیزی به اندازه یک یخبندان با عملکرد ضعیف می تواند کل مجموعه را خراب کند. و از بین رفتن یک تنوع زراعی به اندازه انقراض انسان مهم است.

هدف از ساخت خزانه بذر روز قیامت

با تشخیص آسیب پذیری دانه های محصولات زراعی در جهان بود که ایده ایجاد یک انبار بذر جهانی به عنوان یک مرکز ذخیره سازی پشتیبان برانگیخت. هدف از ساخت این انبار ، ذخیره نسخه های پشتیبان از نمونه های بذر مجموعه محصولات جهان است.

لایه منجمد دائمی در اعماق زمین که تضمین میکند مدتی بسیار طولانی این بذر ها در آن بدون هیچ صدمه ای باقی خواهند ماند و گزینه هایی را برای نسل های آینده برای غلبه بر چالش های تغییر اوضاع و رشد جمعیت ارائه می دهد. در انتهای یک تونل یخی در عمق ۴۱۰ فوتی حفر شده‌است. حتی اگر برق منابع محلی از کار بیفتد، شرایط دمای زیر صفر درجه (فارنهایت) طبیعی این انبار یخی، سرمای کافی برای بقاء بعضی از دانه‌های کشاورزی مانند گندم را از ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ سال تضمین میکند.

این انبار ظرفیت ذخیره ۴٫۵ میلیون انواع محصول را دارد. هر تنوع به طور متوسط ​​۵۰۰ دانه خواهد داشت ، بنابراین حداکثر ۲٫۵ میلیارد بذر در خرک ذخیره می شود.

در حال حاضر ، این انبار دارای بیش از ۹۸۰،۰۰۰ نمونه است که منشاء آن تقریباً هر کشوری در جهان است. اعم از انواع منحصر به فرد عناصر اصلی مواد غذایی آفریقایی و آسیایی مانند ذرت ، برنج ، گندم ، گندم سیاه و از انواع سورگوم گرفته تا انواع بادمجان ، کاهو ، جو و سیب زمینی آمریکای جنوبی. در حال حاضر این انبار متنوع ترین مجموعه از دانه های محصولات غذایی در جهان را در خود جای داده است.

در حال حاضر بسیاری از بذرهای زراعی جهان رو به انقراض هستند و یا منقرض شده اند جالب است که این انقراض مربوط به بزرگترین کشورهای عالی رتبه از لحاظ اقتصادی و … نیز مربوط میشود.

تمرکز این انبار این است که تا حد ممکن از مواد ژنتیکی منحصر به فرد محصولات جهان محافظت شود ، ضمن اینکه از تکثیر غیرضروری نیز اجتناب می کند. جمع آوری چند سال به طول خواهد انجامید زیرا برخی از بذرها قبل از انتقال به Svalbard نیاز به بازسازی دارند.

برای نگهداری بهینه دانه ها ، در بسته های فویل سه لایه ساخته شده سفارشی ذخیره و بسته بندی می شوند ، دمای ۱۸- درجه سانتیگراد لازم است. بسته ها درون جعبه ها بسته شده و در قفسه های داخل طاق ذخیره می شوند. دمای پایین و رطوبت داخل انبار ذخیره سازی از عملکرد متابولیکی کم اطمینان میدهد و بذرها را برای مدت طولانی زنده نگه می دارد.

هزینه ساخت و ساز این مخزن بزرگ جهانی بذر که هزینه‌ای در حدود ۹ میلیون دلار در بر داشته،‌تماما توسط دولت نروژ تامین شده‌است. هزینه‌های عملیاتی این پروژه نیز توسط نروژ و GCDT تامین خواهد شد. بودجه اولیه  GCDTنیز توسط سازمان‌ها و بنیادهای خیریه‌ای از قبیل بنیادبیل و ملیندا گیتس از دولت‌های مختلف در سرتاسر جهان تامین شده‌است.

این انبار بزرگ در عمق ۱۲۰ متری کوهستانی در سوالبارد ساخته شده و از سیستم‌های امنیتی بسیار قدرتمندی برخوردار است.امکانات ایمنی نظیر درب‌های فلزی سنگین با قفل‌های جداگانه، سطوح گوناگونی از امنیت برای این انبار فراهم کرده‌است. برای ورود به  انبار اصلی باید از پنج در رمز دار عبور کرد. یکی از مدیران این مرکز می گوید: «برای محافظت از ورود غیرمجاز زنگ خطر داریم ولی هیچوقت به صدا در نیامده است. تصور نمی کنم چینین جرمی اینجا روی دهد.» این دهلیز که در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله مقاوم است، گنجایش ذخیره کردن بیش از دو میلیارد بذر را دارد.

درباره سوالبارد

سوالبارد -به معنای کرانه‌ی سرما- مجمع‌الجزایری به وسعت ۶۱ هزار کیلومترمربع است که در شمال محور شمالگان در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است. این مجمع‌الجزایر شمالی‌ترین نقطه اروپا و همچنین شمالی‌ترین منطقه تحت‌کنترل کشور نروژ است.

منطقه سوالبارد به‌نوعی خودمختار محسوب می‌شود؛ برای ورود به این جزایر نیازی به روادید و اجازه اقامت نیست و مدت مجاز اقامت در آن نامحدود است. به این جزایر دامنه اینترنتی جداگانه “sj” اختصاص داده شده‌ ولی عملاً از همان دامنه نروژ “no” استفاده می‌شود.

. ۶۰ درصد مجمع‌الجزایر سوالبارد از رودهای یخی، توده‌های یخ غلتان، یخچال‌های طبیعی، کوه‌های یخی و آب دره‌ها تشکیل شده‌است. زمستان‌ها میانگین دمای هوا در سوالبارد ۱۲ درجه زیر صفر است.

این منطقه از آن رو برای بنای چنین انباری انتخاب شده که میزان فعالیت‌های تکتونیکی در آن صفر بوده و در ارتفاع ۱۳۰ متری از سطح آب قرار گرفته‌است،‌به این شکل حتی پس از ذوب شدن یخ‌های قطبی،‌این انبار آسیبی نخواهد دید.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *