نسل پنجم اینترنت بی‌سیم چگونه می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد؟

سایت بدون -حتما اطلاع دارید که در هفته‌های گذشته شرکت کوآلکام اولین تراشه گوشی هوشمند خود را با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه یا همان ۵G ارائه داد. با توجه به تمایل اپراتورهای مطرح جهان برای مهاجرت به این نسل می‌توان انتظار یک انقلاب اینترنتی را در یکی دو سال آینده داشت، اما نسل پنجم اینترنت همراه تنها به افزایش سرعت اینترنت ختم نمی‌شود. درواقع ۵G بیشترین تاثیرگذاری را در پخش اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند خواهد داشت. می‌توان گفت نسل پنجم اینترنت همراه، شهرهای هوشمند را هوشمندتر می‌کند.   تغییر نسل نزدیک است
با وجود سرعت برق‌آسای پیشرفت فناوری، همواره شاهد مقاومت از جانب شرکت‌های تولیدکننده تکنولوژی در برابر تغییر نسل بوده‌ایم. 
قوانین تجاری حاکم بر بازار، شرکت‌ها را از هزینه برای تغییر نسل باز می‌دارد و این پایان عمر فناوری‌های قدیمی را به تاخیر می‌اندازد، اما پیش‌بینی‌ها در مورد سفر از ۴G به ۵G حکایت دیگری دارد. شرکت کوآلکام از پیشتازان این عرصه که به واسطه تراشه‌های اسنپدراگون بسیار پرکاربردش می‌تواند تغییری اساسی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کند، دید روشنی به این تغییر نسل دارد. ناکول دوگال، یکی از مقامات ارشد این شرکت در بخش توسعه محصول از سال ۲۰۱۹ به‌عنوان سال ۵G یاد می‌کند: «فکر نمی‌کنم تغییر نسل به ۵G نیاز به فشار اضافه داشته باشد. درواقع مزایا واضح است و شرکت کوآلکام سال پیش رو را سال ۵G می‌بیند. پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۲مدل گوشی هوشمند تا پایان سال با استفاده از چیپ‌ست نسل پنجم کوآلکام در بازار عرضه شود. گوشی‌هایی که قطعا پرچمدار و پرفروش خواهد بود»

  سرعت با نان اضافه!
۵G مزایای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن سرعت است. به‌طور مثال تراشه جدید کوآلکام، توانایی بارگیری حداکثر سرعت۵/۴گیگابیت در ثانیه را دارد، در حالی که سرعت انتقال اطلاعات اکنون حدود ۴/۱گیگابیت در ثانیه است.  به‌طور مثال می‌توانید یک فیلم دو‌ساعته را در حدود ۱۷ ثانیه دانلود کنید. در مقایسه با اتصال ۴G فعلی که در بهترین حالت دانلود فیلم دو ساعته حدود ۶ دقیقه طول می‌کشد، با یک تحول بزرگ روبه‌رو هستیم. به عبارت دیگر، گوشی‌های ۵G جدید حدود ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از گوشی موجود در جیب شما خواهند بود.
این مزایا فقط در مورد دانلود لحظه‌ای فیلم‌های ۴K نیست، ۵G مزایای  دیگری هم دارد که در ابتکارهای شهر هوشمند اهمیت پیدا می‌کند. فناوری C-V2X که در اتصال ۵G قابل استفاده است، ارتباط تلفن همراه با وسیله نقلیه را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. درواقع از دیگر ویژگی‌های ۵G این است که برقراری ارتباط مستقیم بین خودروها و دیگر اشیای هوشمند را که در زیرساخت شهر طراحی شده است، امکان‌پذیر می‌کند.
C-V2X می‌تواند از چراغ قرمز سر چهارراه به شما هشدار دهد و از عبور عابر پیاده مطلعتان کند یا اجازه دهد خودروها یخ‌زدگی جاده‌ها را به یکدیگر اطلاع دهند. همه اینها در کمترین زمان و بدون نیاز به برج مراقبت اتفاق می‌افتد. 
این فناوری در حال حاضر با استفاده از ارتباطات کوتاه مدت DSRC در بعضی زیرساخت‌های شهرهای هوشمند مانند پروژه مشترک هوندا و اوهایو استفاده می‌شود، با این تفاوت که زیرساخت فعلی بر پایه wifi طراحی شده و هزینه بالاتری دارد. 
به گفته جیم مینر، مدیر ارشد کوآلکام، تکنولوژی C-V2X در اتصال ۵G می‌تواند پیام‌ها را تا دو برابر سریع‌تر از پروتکل DSRC ارسال کند. این یک تفاوت مهم در ارتباطات وسیله نقلیه با وسیله نقلیه است که میلی ثانیه اندازه‌گیری شده است.
این سرعت انتقال در یک آزمایش نیز به کار رفته است. در یک چهارراه، کامیون فورد F-150  و موتورسیکلت Ducati که با استفاده از C-V2X با هم در ارتباط بودند به‌طور همزمان وارد چهارراه شدند، اما انتقال اطلاعات میلی‌ثانیه‌ای به‌طور همزمان به هر‌دو دستگاه هشدار ارسال کرد تا کامیون ترمز کند و از طرف دیگر موتور با سرعت بیشتری به مسیرش ادامه دهد تا از یک تصادف وحشتناک جلوگیری کند.

  نجات‌دهنده جان‌ها
همان‌طور که در آزمایش قبل خواندید، ۵G آمار تصادفات رانندگی را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد تا علاوه بر رفاه در شهرها باعث نجات زندگی‌ها هم شود.
البته ارسال هشدار تنها قابلیت نسل پنجم اینترنت در شهرهای هوشمند نیست؛ بلکه پیش‌بینی می‌شود در آینده ارتباطات V2X، خودروها را به‌طور خودکار ترمز کند. هنگامی که خودروهای خودران به سیستم حمل‌ونقل شهری وارد شوند، چنین پیام‌هایی برای هماهنگ کردن حرکات آنها در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حیاتی خواهد بود.
بیشتر خودروهایی که قرار است با پروتکل C-V2X وارد بازار شوند، در انتظار سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت هستند و شاید کمی با تاخیر وارد بازار شوند. 
ارتباطات C-V2X می‌تواند دیگر عناصر زیرساخت‌های شهری مانند دوربین‌های ترافیکی را هم شامل شود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند همه وسایل نقلیه به‌زودی با اتصالات بیسیم ساخته شوند. به‌عنوان مثال، شرکت فورد به‌تازگی این فناوری را تقویت کرده و وعده داده است تا سال ۲۰۲۲ پروتکل C-V2X  را در تمام وسایل نقلیه خود قرار دهد.
تامین‌کنندگان قطعات مانند بوش نیز گفته‌اند سیستم‌های رادیویی خواهند داشت که DSRC و C-V2X  را پشتیبانی می‌کند. با چنین پیشرفت‌هایی خودروها حتی از نزدیک‌شدن عابر پیاده به خیابان هم آگاه خواهند شد.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *