وقتی متلک مالدیو را به علی دایی می اندازید بدانید/۳۰ درصد گل‌های کریس رونالدو به تیم‌های ضعیف بوده


سایت بدون -فوق‌ستاره پرتغالی همچنان به رکوردشکنی‌هایش ادامه می‌دهد و این بار توانست به رکورد ۷۰۰ گل زده در طول دوران حرفه‌ای خود برسد. رونالدو حالا ششمین بازیکن تاریخ است که توانسته به این تعداد گل برسد و البته برای رسیدن به صدر جدول کارش کمی دشوار است چراکه باید تا پیش از بازنشستگی‌اش  ۱۰۵ گل دیگر به ثمر برساند.

مقایسه غلط با دایی

رونالدو هفتصدمین گلش را از روی نقطه پنالتی به اوکراین زد. اگرچه او دوشنبه‌شب موفق به رکوردشکنی شد اما نتوانست مانع از شکست ۲ بر یک قهرمان اروپا شود و برخلاف اوکراین که جواز صعود به یورو ۲۰۲۰ را گرفت هنوز صعود پرتغالی‌ها قطعی نشده است. او حالا یک‌قدم دیگر به رکورد علی دایی نزدیک شده و امیدوار است به‌زودی بتواند عنوان آقای‌گل فوتبال ملی جهان را از اسطوره فوتبال ایران بگیرد. رونالدو حالا ۹۵ گله شده و تنها ۱۴ گل تا رکورد علی دایی فاصله دارد.در روزهای اخیر بحث بر سر اینکه دایی و رونالدو چگونه صاحب این تعداد گل ملی شده‌اند بالا گرفته است. برخی معتقدند مهاجم سابق تیم ملی برای رسیدن به این رکورد رقبای آسان‌تری پیش رو داشته و به تیم‌هایی چون مالدیو و گوام گلزنی کرده است. این بحث حتی در رسانه ملی که منطقا باید حامی منافع ملی باشد نیز توسط برخی مجریان که مشخص است مطالعه چندانی در ورزش ندارند مطرح شده است. نباید این نکته را نادیده گرفت که اگر علی دایی به تیم‌هایی چون مالدیو و گوام گلزنی کرده و آمار خوبی برابر چنین تیم‌هایی دارد در دیدار با تیم‌هایی چون کره‌جنوبی، ژاپن، عراق، قطر و عربستان نیز به اندازه گوام گل زده و آمار گلزنی‌اش برابر هر ۶ تیم، چهار گل زده است. او در جریان برتری ۱۹ بر صفر ایران مقابل گوام چهار گل و در دیداری که ملی‌پوشان ۱۷بار دروازه مالدیو را گشودند تنها دو گل زده بود. از سوی دیگر دایی توانسته دروازه رقبایی چون بوسنی
(۳ گل)، اوکراین، مکزیک، پاراگوئه و کاستاریکا را هم باز کند. این ادعا که تیم‌های مقابل دایی ضعیف‌تر از رقبای رونالدو بوده‌اند قیاس چندان درستی نیست. رونالدو هم در دیدارهای ملی‌اش ۲۶ گل یعنی نزدیک ۳۰ درصد کل گل‌هایش را به تیم‌هایی چون آندورا، لیختن‌اشتاین، جزایر فارو، ارمنستان، لتونی، استونی، آذربایجان، قزاقستان، قبرس، کره‌شمالی، پاناما و نیوزیلند  زده و مسلما تمام تیم‌های مقابلش جزء قدرت‌های فوتبال اروپا و جهان نبوده‌اند.

رونالدو: رکوردها دنبالم هستند

ستاره پرتغالی به جز ۹۵ گلی که برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده، ۶۰۵ گل نیز در دیدارهای باشگاهی زده که تنها پنج گل آن سهم دوران حضورش در اسپورتینگ لیسبون بوده و بخش عمده‌ای از آن را در طول ۹ سال حضورش در رئال مادرید وارد دروازه حریفان کرده است. او ۱۱۸ گل با لباس منچستریونایتد، ۴۵۰ گل با پیراهن رئال و تا اینجای کار نیز ۳۲ گل برای یووه به ثمر رسانده است. رونالدو آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر از خود به جا گذاشته و اگرچه در یونایتد طی ۳۰۰ بازی به ۱۱۸ گل رسید اما در رئال آمارش از میانگین یک گل زده در هر بازی هم بالاتر بود و در ۴۳۸ مسابقه موفق شد ۴۵۰ بار برای این تیم گلزنی کند. او در این مدت ۲۱۱ پاس‌گل نیز به هم‌تیمی‌هایش داده است. رونالدو در مورد رکوردشکنی اخیرش می‌گوید: «هر کسی نمی‌تواند به چنین آماری برسد. از هم‌تیمی‌ها و مربیانم تشکر می‌کنم که در رسیدن به این رکورد نقش داشته‌اند. نمی‌دانم چه تعداد رکورد در طول این مدت شکسته‌ام. دوست دارم از این لحظه لذت ببرم ولی ناراحتم که بازی را باختیم. رکوردها به صورت طبیعی به سراغم می‌آیند و من به دنبال آنها نیستم.»

او حالا رکوردشکنی‌های دیگری را پیش رو دارد. رسیدن به رکورد بیشترین بازی ملی که هم‌اکنون با ۱۸۴ بازی در اختیار احمدحسن مصری است. البته در این مسیر او رقیب سرسختی به نام سرخیو راموس را بالاتر از خود می‌بیند که حتی تصمیم دارد ۲۰۰ بازی ملی برای اسپانیا انجام دهد. بیشترین بازی رسمی در طول تاریخ را نیز پیتر شیلتون، دروازه‌بان افسانه‌ای انگلیس انجام داده و شکستن رکورد ۱۳۹۰ بازی او تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.  رکورد گلزنی در یک جام‌جهانی در اختیار ژوست فونتین فرانسوی با ۱۳ گل است و میروسلاو کلوزه نیز با ۱۶ گل، آقای‌گل ادوار مختلف جام‌جهانی است. رسیدن به این دو رکورد نیز برای او دور از ذهن است. در رده نخست بهترین گلزنان تاریخ فوتبال نیز جوزف بیکان اهل جمهوری چک با ۸۰۵ گل قرار دارد و پس از او پله با ۷۷۹ گل، روماریو با ۷۴۸ گل و پوشکاش با ۷۰۹ گل قرار دارند که رونالدو کار سختی برای رسیدن به رتبه نخست این فهرست در پیش دارد.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *