استراتژی اقیانوس آبی چیست و چگونه کسب و کار شما را رونق می دهد؟(ویدئو)

سایت بدون -در سال ۱۹۸۴گِی لیبرته یکی از بنیانگذران سیرک آفتاب  در مدت زمان کوتاهی، سیرک را به درآمدی رساند   که برای دیگران مثل  برادران رینگلینگ رسیدن به این سطح ازدرآمد بیشتر از یک قرن طول کشید آن هم در روزهایی که بازار سیرک خیلی وقت بود که از رونق افتاده بود  سیرک آفتاب چگونه درآن شرایط بغرنج به شکوفایی رسید؟

پاسخ را می توان در این   تئوری پیدا کرد که  دنیای کسب کار متشکل از  دونوع بازار می داند  آقیانوس قرمز- اقیانوس آبی  مفهومی که  توسط دو پروفسور مدرسه تجارت جهانی به نام‌های دبلیو چَن کیم و رِنی مُبُورن معرفی شد

اقیانوس قرمز ،صنایع و بازارهای موجود را نشان می دهد.که در آن  مرزهای صنعت و قوانین رقابت بخوبی تعریف شده

در این اقیانوس شرکت ها و کمپانی ها سعی می کنند در رقابت بهتر باشند و سهم بیشتری در بازار در تقاضا داشته باشند

هرچه بیشتر فضا متراکم  و شلوغ تر  باشد، این رقابت بی رحمانه  باعث خون آلود شدن بیشتر آب می شود استراتژی رقابت یا استراتژی بازار رقابتی را نحوه اشغال  اقیانوس قرمز مشخص می کند

در مقابل اقیانوس آبی یا استراتژی ایجاد بازار درباره ایجاد و جذب بازارهای ناشناخته در جایی است که نیاز به ایجاد تقاضا به جای مبارزه کردن  و رقابت وجود دارد 

در بعضی از موارد صنایع کاملا جدیدی متولد می شوند .اقیانوس آبی زمانی شکل می گیرد که کمپانی و شرکت مرزهای موجود در صنعت را تغییر دهد

همان طور که سیرک آفتاب فاصله میان سیرک و تئاتر را برداشت  و سیرک کارهای هنری تر و پیچیده تری انجام داداین کار باعث جذب مخاطبان تازه ای شد؛بزرگسالانی که توانایی پرداخت قیمت بلیت درجه  برای اپرا یا تئاتر را دارند

سیرک همچنین تعدادی از عناصر سیرک سنتی  مثل نمایش ستاره ها و حیوانات گرانقیمت  را حذف کرد. سیرک فضای بازار جدید و سودآوری را برای خود ساخت بدون این که تغییری در تعادل میان  ارزش و هزینه ایجاد کند

سیرک هم تفاوت را دنبال کرد و هم کم هزینه بودن را این همان چیزی است که کیم و  مُبُورن ارزش نوآوری می خوانند

پیگیری همزمان ارزش و هزینه منطق استراتژی اقیانوس آبی است.بر اساس مطالعه آن ها در بیش از سی مورد از صنایع

وشرکت هایی که توانایی خلق اقیانوس آبی داشتند معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال سودآوری دارند  چون برای رقبا، کپی کردن آن ها سخت است

برای تحقق پتانسیل اقیانوس آبی مانند سیرک،شرکت ها و کمپانی ها باید یک  برنامه ودوره استراتژیک را طراحی کنند

تا با گذشتن از مرزهای سنتی بازارهای جدیدی را خلق کنند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

یک دیدگاه

  1. درود بر شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *