تحقیقات علمی نشان می دهد/چاقی از مغز شما می آید

شایت بدون -چاقی، در حال حاضر یک مشکل جهانی به شمار می‌رود که علاوه بر کشورهای صنعتی، کشورهای در حال توسعه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دانشمندان همیشه سعی داشته‌اند سازوکارهای مرتبط با این بیماری را شناسایی کرده تا روش‌های جدیدی برای درمان آن ارائه کنند.
پژوهشگران آلمانی در پژوهش جدیدی بر نورون‌های مربوط به احساس سیری نشان دادند چاقی، ریشه در مغز دارد. به گزارش جام‌جم و به نقل از ایسنا، پژوهش‌هایی که در دهه پیش انجام شده، نشان می‌دهد چاقی در درجه اول، بیماری مغزی است. پژوهشگران مرکز هلمهولتز زنتروم آلمان در بررسی جدیدی، موفق به کشف کلید مولکولی شده‌اند که به کنترل عملکرد نورون‌های مربوط به سیری و وزن کمک می‌کند.
دکتر الکساندر فیست، از دانشمندان این مؤسسه گفت: احساس گرسنگی یا سیری تا حدود زیادی به مغز به‌خصوص ناحیه هیپوتالاموس بستگی دارد. دو گروه از نورون‌های موجود در هیپوتالاموس می‌توانند وزن بدن و تعادل انرژی را از طریق پیام‌رسان‌های مولکولی کنترل کنند.در حالی که گروهی از نورون‌ها به نام Agrp ، اشتها را افزایش می‌دهند، نورون‌های موسوم به Pomc، احساس سیری را به وجود می‌آورند. قطع تعامل میان این دو دسته نورون می‌تواند به چاقی یا دیابت نوع ۲ منجر شود.
دکتر کارملو کوارتا، نویسنده ارشد این مقاله علمی می‌گوید: ما در بررسی جدید خود دریافتیم یک عامل رونویسی ژنتیک به نام  Tbx3، نقش مهمی در سازوکار سیری دارد. در صورت کمبود  Tbx3، نورون‌هایی که مسؤول ایجاد احساس سیری هستند، دیگر نمی‌توانند پیام‌رسان‌های مولکولی مورد نظر را ارسال کنند.
دانشمندان با به کار بردن روش‌های متفاوتی توانستند نشان دهند Tbx3 نقشی اساسی در کسب انرژی و سوخت‌وساز قند دارد.


مطلب پیشنهادی

امیر جدیدی در فیلم جدید اصغر فرهادی در نقش منصور بهرامی/ پس از قهرمان

ستاره سینما در تازه‌ترین فیلم کارنامه خود، نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی خواهد کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *